تبیان، دستیار زندگی
شیوع بیماری صرع در دنیا حدود نیم تا دو درصد می باشد و در هر سنی امکان ابتلا به صرع وجود دارد. صرع، ناشی از اختلالات سیستم عصبی مرکزی است که نواحی خاص یا وسیع مغزی فعالیت های حرکتی خود به خودی را نشان می دهد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر درمانی گیاهان بر تشنج، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

در این پروژه نیز سعی شده است تا برای این بیماری شایع در میان مردم درمانی کامل، طبیعی و بدون عوارض پیشنهاد گردد.

اثر درمانی گیاهان بر تشنج، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع: تهیه ترکیب کاملا طبیعی از عصاره آبی گیاه افسنتین و زوفا برای پیشگیری از حملات تشنجی ناشی از پنتیلن تترازول و تاثیر آن روی موش صحرایی نر

نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 6

نام استاد: خانم معصومه غلامی

دانش آموزان: فاطمه اسدی جوزانی، مهدیس نعمتی

چکیده:

شیوع بیماری صرع در دنیا حدود نیم تا دو درصد می‌باشد و در هر سنی امکان ابتلا به صرع وجود دارد. صرع، ناشی از اختلالات سیستم عصبی مرکزی است که نواحی خاص یا وسیع مغزی فعالیت های حرکتی خود به خودی را نشان می دهد. صرع یک وضعیت نورولوژیک غیرطبیعی است که با تغییراتی در پارامترهای روانی، احساسی و یادگیری همراه است. بیش از نیمی از افراد مبتلا به صرع، با نوعی از مشکلات شناختی همراه با علائم رفتاری غیرطبیعی مواجه هستند. اگر چه نتایج مفید مهار تشنج، اهمیت کلینیکی زیادی دارد، ولی شواهدی از عوارض جانبی مربوط به تجویز دارو در دوزهای درمانی به ویژه در درمان مکرر وجود دارد.

بنابراین یافتن داروهایی که صرع را مهار کرده و بتوانند در کاهش مشکلات شناختی ناشی از تشنج مؤثر باشند، ضرورت دارد. کیندلینگ شیمیایی یکی از راه های بررسی بیماری صرع است. اختلال عملکرد عصبی - حرکتی در صرع به صورت تشنج است. حرکات تشنجی ممکن است به صورت حرکات تکان دهنده و یا جنبه های دیگر فعالیت عصبی از قبیل (حسی، شناختی و عاطفی) بروز نماید. داروهایی که در حال حاضر در درمان صرع استفاده می شود مانند فنوباربیتال، فنی توئین، بنزودیازپین و کاربامازپین قادر به کنترل کامل تشنج نبوده و گاهی اثرات متفاوت در درمان یا پیشگیری انواع صرع از آن ها دیده می شود.

اگر چه برخی از داروهای جدید مانند گاباپنتین در درمان این بیماری مؤثرتر هستند، ولی عوارض جانبی آن ها کما بیش وجود دارد. در نتیجه پرداختن به درمان صرع و یافتن داروهای مفید تر و سالم تر در درمان صرع امری ضروری به نظر می رسد.

در این مطالعه برای درمان این بیماری از گیاه‌ های افسنتین (با دارا بودن تانن، رزین، نیترات پتاس و آنتی‌اکسیدان‌ها) و زوفا (سرشار از رزین ها، تانن، هیسوپین، فلاوونوئیدها) استفاده می شود که عوارض کمتری را به همراه دارد. افسنتین خشک به صورت پودر در طب محلی در جامو و کشمیر هند به عنوان ضد صرع استفاده می شود. زوفا از گیاهان دارویی با ارزش است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی مورد مصرف قرار می گیرد که از خواص آن به درمان صرع می توان اشاره کرد.

بیان مسئله:

با توجه به شیوع بیماری صرع و عدم پاسخ‌‌ دهی برخی از بیماران به درمان های موجود، یافتن درمان های کاربردی ‌تر در درمان صرع ضروری به نظر می رسد. تحقیقات برای کشف داروهای جدید با بیشترین اثر بخشی و کمترین عوارض جانبی مورد نظر پژوهشگران قرار گرفته است.

تشنج به دلیل تخلیه ناگهانی و نامنظم نورون های به هم پیوسته مغز رخ می دهد که به طور موقت یک یا چند عملکرد بدن را تغییر می دهد. صرع یک اختلال مزمن عصبی که با وقوع تشنج بی دلیل مشخص می گردد. اکثر موارد صرع ایدیوپاتیک، احتمالاً ناشی از به ارث رسیدن یک یا چند ژن جهش یافته در کانال یونی، روی می دهد. صرع علامتی، از طیف گسترده ای از بیماری های مغزی یا صدمات، از جمله ضربه حین تولد، ضربه به سر، بیماری های تحلیل برنده عصبی، عفونت مغزی، تومور مغزی یا سکته مغزی ناشی می گردد.

عوارض جانبی و مقاوم بودن حملات صرعی نسبت به بعضی از داروهای رایج، مطالعه رویکرد ‌های جدید برای درمان این بیماری را الزامی می سازد. استفاده از گیاهان (عصاره گیاهان یا ترکیب های شیمیایی خالص مشتق شده از گیاهان) برای درمان بیماری، یک روش درمانی است که امروزه بسیار مورد توجه قرارگرفته است.

در این پروژه نیز سعی شده است تا برای این بیماری شایع در میان مردم درمانی کامل، طبیعی و بدون عوارض پیشنهاد گردد.

ضرورت تحقیق:

تخمین زده می شود که در سطح جهانی، 4/2 میلیون مورد بیمار مبتلا به صرع در هر سال وجود دارد. به طور متوسط 750 هزار نفر در ایران مبتلا به صرع هستند. اغلب درمان های رفع بیماری صرع به صورت شیمیایی است. این درمان های شیمیایی عوارض زیادی را بر عملکرد صحیح دستگاه های بدن می گذارد. بر طبق اطلاعات به دست آمده این داروهای شیمیایی هزینه گزافی را به عهده مبتلایان به این بیماری می گذارند. همچنین پژوهشگران امروزه سعی در تولید داروهای گیاهی با عوارض اندک تر و هزینه کمتر هستند.

اثر درمانی گیاهان بر تشنج، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

اهداف کلی:

بررسی اثر گیاه افسنتین و زوفا بر تشنج ‌های ناشی از پنتلین ‌تترازول به صورت جداگانه و ترکیب دو گیاه

اهداف جرئی:

• اثر ضد باکتری  و ضد قارچ

• خاصیت محافظت از نورون ها

• ضد تب و ضد مالاریا

• ضد سرطان

• آرامبخش اعصاب

• تسکین درد

اهداف کاربردی:

• درمان افراد مبتلا به صرع با حداقل عوارض

• کاربرد در تسکین درد و آرامبخش

• درمان بیماری ‌صرع با کمترین هزینه

سوالات پژوهشی:

•  آیا مخلوط گیاه افسنتین و زوفا باعث افزایش اثر آن ‌ها می‌شود؟

•  آیا با عصاره‌ گیاهان زوفا و افسنتین می‌توان بیماری صرع را به طور کامل و بدون عوارض برطرف و درمان کرد؟

•  آیا گیاه زوفا بر روی بیماری صرع تاثیر دارد؟

•  آیا گیاه افسنتین بر روی بیماری صرع تاثیر دارد؟

اثر درمانی گیاهان بر تشنج، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

فرضیات:

• مخلوط دو گیاه افسنتین و زوفا سبب افزایش خاصیت هم ‌افزایی آن ‌ها می ‌شود.

•  ترکیب گیاه افسنتین و زوفا بر روی بیماری صرع تأثیر به سزایی دارند و می ‌توان برای تولید یک ترکیب گیاهی برای رفع عوارض بیماری صرع از آن‌ ها استفاده کرد.

• گیاه زوفا بر روی بیماری صرع تاثیر دارد.

• گیاه افسنتین بر روی بیماری صرع تاثیر دارد.

روش نمونه گیری:

با توجه به موضوع و اهداف تحقیق، روش انجام پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است. قلمرو تحقیق از نظر زمانی حال نگر و از نظر موضوعی، تولید ترکیب گیاهی برای رفع تشنج های ناشی از پنتلین تترازول است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است. روش تجزیه وتحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و با نرم افزار پریزم انجام شده‌است. جامعه آماری، موش های رت  نژاد ویستار بوده و نمونه گیری نیز از نوع تصادفی در دسترس بوده است.

اثر درمانی گیاهان بر تشنج، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان فرزانگان 6 در بخش سمینار

روش جمع‌آوری اطلاعات:

جمع داده ها با کمک اندازه گیری زمان هر یک از مراحل تشنج، به ‌وسیله کرنومتر انجام شد. برای ثبت عوارض، پیش و پس از انجام آزمایش ها به کمک ترازوی دیجیتالی با دقت یک هزارم وزن موش ‌ها اندازه‌گیری شد. همچنین برای اطمینان حاصل از نتایج، تمام مراحل تشنج یک موش به وسیله دوربین تمام ضبط شده و به طور مجدد مشاهده گردید.

نتایج کلی به دست آمده از آزمایش‌ها به شرح زیر می‌باشد:

1. گیاه افسنتین بر روی تشنج‌ های ناشی از بیماری صرع تاثیر دارد.

2. گیاه زوفا بر روی تشنج ‌های ناشی از بیماری صرع تاثیر دارد.

3. مخلوط دو گیاه افسنتین و زوفا سبب افزایش خاصیت هم ‌افزایی آن ‌ها می ‌شود.

4. مخلوط دو گیاه افسنتین و زوفا تشنج ‌های ناشی از پنتلین تترازول را به طور کامل برطرف کرده و عوارض کمتری را نسبت ‌به داروی شیمیایی فنوباربیتال به همراه دارد.

محدودیت تحقیق:

داروی پنتلین تترازول، از داروهای کمیاب به شمار می رود و فراهم سازی آن برای دانش آموزان امری نسبتاً دشوار است.

پیشنهاد ها:

پیشنهاد می شود این دارو با تولید انبوه و از طریق داروخانه ها و مراکز بهداشت و درمانی در اختیار بیماران قرار گیرد تا بیماران مبتلا به صرع بتوانند با کمترین عوارض تشنج های ناشی از این بیماری را کنترل کنند.

پیشنهاد می شود که در پژوهش های بعدی تأثیر این ترکیب بر روی درمان قطعی صرع آزمایش شود.

منابع:

1- Abroise-Thomas P. Current data on major novel antimalaria drugs: Artemisinin derivatives, Bulletin of the National Academy of Medicine(France) 1999; 183 (4): 797 - 800.

2-  Aldenkamp AP, Alpherts WCJ, Blennow G, Elmquist D, Heibel J, Nilson HL, et al. Withdrawal of antiepileptic medication in children-effects on cognitive function: the multicenter Holmfrid study. Neurology; 1993. 43: 41-50

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان- تنظیم: نسرین صادقی