تبیان، دستیار زندگی
طبق تحقیقات روانشناختی موسیقی می تواند آثار مخربی بر روح و روان جانداران داشته باشد دانش آموزان تصمیم بر این گرفتند که تاثیرات موسیقی را بر روی جانوران آزمایش کنند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیرات موسیقی بر روی جانوران

طبق تحقیقات روانشناختی موسیقی می تواند آثار مخربی بر روح و روان جانداران داشته باشد دانش آموزان تصمیم بر این گرفتند که تاثیرات موسیقی را بر روی جانوران آزمایش کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تاثیرات موسیقی بر روی جانوران

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیرات موسیقی بر روی جانوران

نام ارائه دهنده/دهند گان: حنانه سادات میرعظیمی، فاطمه سالمی، یاسمن آزاده و سمانه لطفی

زمینه و نوع پروژه: محیط زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دوره اول متوسطه طلوع

مقدمه

موسیقى یا ترانه به هر نوا و صدایی گفته می ‌شود که شنیدنی و خوشایند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحول کند. موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات موسیقی زیبا و آرام تاثیر خارق العاده و حتی درمانی بر روی ذهن و روح انسان ها دارد. این موسیقی تاثیر راهبردی برای روح دارد و روح را به آرامش و اطمینان می رساند و حتی موجب شادی یا غم می شود و دقیقاً همین حالت ممکن است برای حیوانات اتفاق بیفتد.

موسیقی حتی می تواند التیامی برای دردها و بیماری حیوانات باشد دانشمندان کشف کرده اند که همین مسئله برای گیاهان نیز اتفاق می افتد آن ها قادرند با موسیقی های زیبای خاصی شکوفه دهند. موسیقی یکی از هنرهای محبوب جامعه است که طرفداران بسیاری در جهان امروزی دارد.

تاثیرات موسیقی بر روی جانوران

هدف

از آن جایی که طبق تحقیقات روانشناختی موسیقی می تواند آثار مخربی بر روح و روان جانداران داشته باشد دانش آموزان تصمیم بر این گرفتند که تاثیرات موسیقی را بر روی جانوران آزمایش کنند.

روش

دانش آموزان جهت انجام پژوهش ابتدا به مدت یک ماه با توجه به شماره بندی های موش ها برای آن ها آهنگ های مختلف پخش کردند.

نام آهنگ ها به ترتیب عبارتند از:

Never enough

Healing piano

LaBicicleta

در مرحله بعد دانش آموزان متوجه شدند که تمام موش ها دچار استرس شده بودند و ضربان قلب آن ها بالا رفته بود و دائما مدفوع می کردند و سعی بر فرار داشتند. همچنین موش هایی که آهنگ هایی با ریتم تند، گوش می دادند عصبی شده و خود را به سمت بالای ارلن پرتاب می کردند. اما به مرور زمان به آهنگ ها عادت کرده و استرس شان پایین آمد. در هفته آخر آزمایش واکنش خاصی به آهنگ ها نشان نمی دادند و برایشان چیزی عادی و روزمره شده بود.

بنابراین دانش آموزان مجدد آهنگ ها را برای مدتی قطع کردند، بعد از گذشت مدتی مشخص که آهنگ ها قطع شد، مشخص شد که موش ها دچار مشکلات روحی شده و از یک دیگر تغذیه می کردند. در نهایت دانش آموزان نتایج پژوهش را در قالب مقاله ارائه کردند.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت