تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش وپرورش، تمركززدایی را موجب رشد خلاقیت در مدیران مدارس خواند و گفت: سند تحول بنیادین ، مسیر آموزش وپرورش را روشن كرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سند تحول بنیادین، مسیر آموزش و پرورش را روشن كرده است

تمركز زدایی، موجب خلاقیت در مدیران مدارس خواهد شد

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

سند تحول بنیادین، مسیر آموزش و پرورش را روشن كرده است

وزیر آموزش وپرورش، تمركز زدایی را موجب رشد خلاقیت در مدیران مدارس خواند و گفت: سند تحول بنیادین، مسیر آموزش وپرورش را روشن كرده است.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز سیدمحمدبطحایی در آیین تكریم و معارفه وزرای پیشین و فعلی آموزش و پرورش در سالن حجاب كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، با گرامی داشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تسلیت به مناسبت شهادت پنجمین اختر تابناك آسمان ولایت و امامت حضرت امام محمدباقر (ع)، اظهار كرد: همواره در آموزش و پرورش با دو چالش اساسی رو به رو هستیم، یكی توقعات و انتظارات به حق جامعه از دستگاه تعلیم و تربیت و دیگری محدودیت ها و مقتضیاتی كه در مسیر آموزش وپرورش وجود دارد.

وی افزود: آموزش و پرورش باید آینده كشور را ترسیم كند و مقتضیات زمان می طلبد، مسیرهای جدیدی  برای رسیدن به مطلوب ترسیم نماییم.

بطحایی تصریح كرد: معمولاً در بحران های اقتصادی كشورها، اولین جایی كه دچار آسیب می شود، بخش فرهنگی و آموزشی است.

وی ادامه داد: برنامه ای كه برای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم تدوین كرده ایم، در 2 بخش طبقه بندی می شود،  تحولاتی كه در برنامه ها باید اتفاق بیفتد كه در این خصوص، خوشبختانه سند تحول بنیادین مسیرها را مشخص كرده است و ما را از طراحی رویكردها، مستغنی كرده است و دوم، تغییر روش ها و مدیریت در آموزش و پرورش است كه اینجانب بر اساس تجربه خود در این وزارتخانه باید عرض كنم، مسیرهای فعلی در آموزش و پرورش جواب گوی مطالبات نیست و باید با استفاده از ظرفیت های خوبی كه در این وزارتخانه وجود دارد، به دنبال راهكارهای جدید باشیم.

وزیر آموزش وپرورش در ادامه خاطرنشان كرد: تحولات در آموزش و پرورش در حال انجام است، اما آنچه مهم است، سرعت دادن به روند تحولات می باشد.

وی با اشاره به تأكیدات رهبر معظم انقلاب بر آموزش مهارت های زندگی در مدارس، گفت: دانش آموزان باید براساس الگوهای مطرح شده، برای زندگی ایرانی اسلامی تربیت شوند.

وی سیستم آموزش وپرورش را سیستمی متمركز دانست و افزود: تمركز گرایی و ارسال دستورالعمل و بخشنامه به مدارس، باعث شده تا خلاقیت از مدیران مدارس سلب شود، امید آن می رود كه با همدلی و همفكری همه فرهنگیان بتوانیم قدم های مطلوبی در جهت ارتقای آموزش و پرورش برداریم.

براساس این گزارش؛ دكتر دانش آشتیانی نیز در این مراسم، به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن گرامی داشت هفته دولت گفت: شهیدان رجایی و باهنر در آتش كینه سوختند، اما جایگاه اصلی آن ها، مقام والای معلمی است، افتخار بنده این است كه تجربه مدیریت خود را از دفتر شهید رجایی شروع كردم و در دولت های بعد ادامه دادم.

وزیر سابق آموزش وپرورش با بیان اینكه دكتر بطحایی از خانواده آموزش و پرورش است و نیازی به معارفه ندارد، بیان كرد: امروز موقعیتی برای خداحافظی از جمعی دوست داشتنی فراهم آمده است، بنده در 40 سال گذشته معلم بوده ام و بهترین اوقاتم را در كلاس درس سپری كرده ام.

وی ادامه داد: بر پایه باورهای دینی ما، تعلیم و تربیت هدف نخست پیامبران و مهم ترین عامل تكریم انسان است، بنابراین می توان پایه تعلیم و تربیت را از مبعث پیامبر(ص)، استخراج كرد.

دانش آشتیانی بر ضرورت پویایی در آموزش و پرورش تأكید و تصریح كرد: توسعه سرمایه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و...، محصول توسعه نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: بر اساس مطالعات، رابطه بین نظام آموزشی و توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته دنیا 87 درصد، رابطه توسعه فرهنگی با نظام آموزشی 60 درصد و رابطه بین نظام آموزشی و توسعه سیاسی حدود 50 درصد است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب كه آینده بهتر از بهسازی مسیر آموزشی می ‌گذرد و لازم است نگاه نویی به معلم داشته باشیم، گفت: نهاد مدرسه را باید هسته اصلی سیاست گذاری و برنامه ریزی قرار دهیم، دراین صورت است كه تحول در آموزش و پرورش رخ خواهد داد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش نیازمند نوسازی در تفکر، برنامه ریزی، مدیریت،  اقتصاد، بودجه بندی، آموزش، پرورش و در یک کلمه،  نوسازی در مدرسه است و شرط تحقق این مهم در درجه اول، تحول در نگرش هاست.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش