تبیان، دستیار زندگی

بهبود حفظ شاخه های بریده شده گل ها با استفاده از مواد زیستی

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر این بود که با استفاده از مواد زیستی به نگهداری و حفظ شاخه های بریده شده و همین طور کمک به گل فروشی ها که بسیاری از آن ها با خشک شدن شاخه های بریده شده مواجه هستند، بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهبود حفظ شاخه های بریده شده گل ها با استفاده از مواد زیستی

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر این بود که با استفاده از مواد زیستی به نگهداری و حفظ شاخه های بریده شده و همین طور کمک به گل فروشی ها که بسیاری از آن ها با خشک شدن شاخه های بریده شده مواجه هستند، بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

 بهبود حفظ شاخه های بریده شده گل ها با استفاده از مواد زیستی

 

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ،علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

 

نام ایده: بهبود حفظ شاخه های بریده شده گل ها با استفاده از مواد زیستی

نام ارائه دهنده/دهند گان: روژان حریری، آمیتیس علیزاده و یاسمن طباطبایی

زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی نوآور

 

مقدمه

پایان عمر گل های روی گیاه با تغییر رنگ، بسته شدن گلبرگ ها و در نهایت پژمردگی یا ریزش آن ها همراه است ولی در شرایط یکسان، طول عمر شاخه های بریده شده گل ها کوتاه تر است. عوامل محدود کننده ماندگاری شاخه بریده شده گل ها به دو گروه تقسیم می شوند:

1. عواملی نظیر نور، دما، کوددهی، آبیاری، رطوبت، کنترل آفات و بیماری ها، آلودگی هوا و مرحله نموگل قبل از برداشت کیفیت گل در زمان تولید را تعیین می کنند و به طور غیر مستقیم در ماندگاری گل هایی که شاخه شان بریده شده اثر دارند.

2. عواملی پس از برداشت بر روی دوام شاخه های بریده شده اثر می گذارند، از جمله: دما، رطوبت نسبی محیط، میزان تولید اتیلن، حساسیت گل به اتیلن، آلودگی به میکروارگانیسم ها، تنفس، میزان از دست دادن آب، روش برداشت، زخم یا آسیب های وارد شده، گرد افشانی و تلقیح، شرایط حمل و انبارداری

عمر شاخه بریده رز اغلب با خمیده شدن محور گل در زیر غنچه {خمیدگی گردن گل} پایان می یابد. بروز این علایم نتیجه انسداد آوندی است که مانع از جذب آب توسط گل می شود. این امر نتیجه عملکرد باکتری ها، حباب های هوا و یا واکنش های ناشناخته فیزیولوژیکی می باشد.

 

 بهبود حفظ شاخه های بریده شده گل ها با استفاده از مواد زیستی

 

هدف

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر این بود که با استفاده از مواد زیستی به نگهداری و حفظ شاخه های بریده شده و همین طور کمک به گل فروشی ها که بسیاری از آن ها با خشک شدن شاخه های بریده شده مواجه هستند، بود. از آن جا که این مواد زیستی دارای قابلیت جذب آب و مواد آلی هستند لذا می توان از آن ها به عنوان نگهدارنده طبیعی جهت افزایش ماندگاری شاخه های بریده و کمک به حفظ محتویات درون بافتی گیاه کمک نمود.

 

مواد لازم:

سوپر جاذب های مختلف از جمله آلژینات سدیم {با استفاده از آلژنیک اسید موجود در جلبک قهوه ای ساخته می شود}، هیدروژن سولفات{سوپر جاذبی که در پوشک ها و... به کار می رود}و پوست گیاه اسفرزه {پوست گیاه جاذب آب}هستند.

 

روش

در این پژوهش دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش شاخه های بریده گل مریم و گل میخک را در 5 گلدان با محتویات متفاوت قرار دادند. گلدان هایی حاوی آب معمولی، آب حاوی پوست اسفرزه، آب حاوی آلژینات سدیم، آب حاوی سدیم هیدروژن سولفات و آب حاوی صمغ گیاهی قرار داده شده است. بعد از یک هفته میزان ماندگاری آن ها به طور روزانه بررسی گردید و با گیاه شاهد مقایسه شد. در ضمن برای هر نمونه برای اطمینان از صحت یافته ها دو بار آزمایش تکرار شد.

 

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

 

تنظیم کننده: محبوبه همت