تبیان، دستیار زندگی
با تولید و ساخت فرمولاسیون مستقل و نیز مواد سمی مثل تولوئن و جایگزینی آن ها با مواد دوست دار بدن و محیط زیست محصولی مطابق با سلامتی بدن انسان و موجودات زنده و دوست دار محیط زیست تولید شده که با اضافه شدن نانو ذرات نقره به آن خاصیت آنتی باکتریایی در...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاک ناخن و بیماری های ناخن، دستاورد برتر دوره دوم  دبیرستان خوارزمی در بخش سمینار

لاک ناخن و بیماری های ناخن، دستاورد برتر دوره دوم  دبیرستان خوارزمی در بخش سمینار

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه

موضوع: لاک ناخن نانو آنتی باکتریال در برابر بیماری های ناخن

نام مدرسه: دبیرستان خوارزمی

دانش آموزان: محمد ساکی، سعید نعمتی

چکیده:

با تولید و ساخت فرمولاسیون مستقل و نیز مواد سمی مثل تولوئن  و جایگزینی آن  ها با مواد دوست دار بدن و محیط  زیست محصولی مطابق با سلامتی بدن انسان و موجودات زنده و دوست دار محیط  زیست تولید شده که با اضافه شدن نانو ذرات نقره به آن خاصیت آنتی باکتریایی در برابر بیماری  های ناخن از جمله سودومونا و عقربک محصولی منحصر به  فرد تولید و ساخته  شده است.

پیشینه تحقیق:

همان گونه که می دانیم پیشینه لاک ناخن به دوران قبل از میلاد بر می گردد. از تصاویر و نقاشی های به دست آمده از کتب و اشیای باستانی می توان این حقیقت را دریافت.

اما با وجود تغییرات در علم و پیدایش مواد اولی جدید و صنعتی خواه یا نا خواه موادی مناسب یا مضر وارد عرصه ی زندگی مردم شدند که این تعبیر در جایگزینی بینابینی میان مواد دارویی و گیاهی و مواد شیمیایی و صنعتی مشخص است.

در ابتدا پژوهش در مورد نانو ذرات و تأثیر آن ها بر روی زندگی مورد مطالعه قرار گرفت که نانو ذرات نقره با خاصیت فوق العاده آنتی باکتریایی خود نظر پژوهشگر را به خود جلب کرد. در ادامه با آشنایی و یادگیری و نیز تسلط کامل با این مواد و نحوه کار با این مواد کار در مورد موادی که در آن می توان از خاصیت آنتی باکتریالی استفاده کرد مطالعه بررسی و حتی ساخته شد. در ابتدا کار با رنگ سازی آغاز شد اما با وجود مطالعات انجام شده به علت مشابه بودن در سطح بین المللی از آن دست کشیده شد و کار به مواد دارویی و درمانی کشید. ناخن ها یکی از مواردی در بدن هستند که با وجود نقش مفید مؤثر و غیرقابل انکار آن ها در بدن انسان به آن ها کمتر کسی توجه می کند و این سلامت این عضو حیاتی را به خطر می اندازد. سپس با مبتلا شدن محقق به بیماری سودومونا و طی دوره بیماری آن برای پیشگیری از این بیماری استارت پروژه رقم خورد.

لاک ناخن و بیماری های ناخن، دستاورد برتر دوره دوم  دبیرستان خوارزمی در بخش سمینار

فرمولاسیون و مواد استفاده شده در لاک ناخن درگذشته:

در گذشته برخلاف امروزه از مواد گیاهی و جانوری دوستدار بدن انسان و محیط  زیست استفاده می  شده که در این خصوص در مورد مواد تشکیل  دهنده لاک ناخن در گذشته می توان به صمغ درخت عربی، سفیده تخم  مرغ، موم زنبور عسل، و ماده  ای شبیه ژلاتین استفاده  شده است و برای ایجاد عطر و رنگ مورد نظر ازگل  هایی نظیر رز و محمدی و شقایق استفاده می  کردند.

تغییر در مواد سازنده و فرمولاسیون لاک ناخن با گذشت زمان:

با پیشرفت علم و صنایع و همچنین  اکتشاف ماده ارزشمند نفت و بهره مندی از خواص و ویژگی آن در صنایع که هم به سود تولیدکننده با کاهش مواد اولیه و هم به سود مصرف کننده با کاهش هزینه  ها همراه بود، موادی جدید در زندگی انسان وارد شد اما این نفع گاهی منحصراً به سود تولیدکننده بود و به جامعه بشری و مصرف کننده و حتی به محیط  زیست نیز آسیب  زده و سلامت سایر موجودات زنده را نیز مورد تأثیر خود قرار می دهد. در این زمینه و در صنعت نفت و پتروشیمی  می توان به موادی نظیر تولوئن و فولوئن اشاره کرد که در ادامه به خواص آن ها و تأثیرات آن  ها می  پردازیم.

نتیجه گیری:

لاک ناخن از مواد آرایشی بهداشتی است که می توان آن را از پراهمیت ترین و مهم ترین مواد آرایشی دانست و با توجه به فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده ی آن، باید از موادی مفید و سالم برای بدن انسان استفاده شود. ماده ای که هم اکنون در صنعت استفاده می شود یعنی تولوئن با جویدن و یا حتی استنشاق به راحتی وارد بدن انسان می شود و تاثیرات سوء خود را بر روی بدن انسان می گذارد. به علاوه به علت ویژگی های خاص شیمیایی خود تهدیدی جدی برای محیط زیست و سایر جانداران زنده است. اما دراین پروژه با ایجاد طراحی و ساخت یک فرمولاسیون جدید از موادی با خواص مشابه و یا حتی بهتر استفاده شده است که جایگزین مناسبی برای تولوئن و خواص سوء آن هستند.

دست های بدن انسان یکی از ارگان های حیاتی بدن برای زندگی و برای ارتباط با محیط اطراف می باشد و جز اصلی این ارگان حیاتی و مهم ناخن ها هستند. زیرا بدون آن ها انگشتان و به تبع آن ها دست ها نمی توانند عملکرد مورد نظر و نقش مربوط به خود را ایفا کنند و این اعضا مانند سایر اعضای بدن انسان دچار بیماری می شوند و از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، و از طرف دیگر متمایز بودن و بالا بودن تأثیر و عملکرد نانو ذرات نقره نسبت به مواد آنتی بیوتیک و با بالا رفتن سطح واکنش و بهبود خواص مواد در اندازه نانویی از نانو ذرات نقره می توان برای این عوامل و دلایل استفاده کرد.

منابع:

1-

http://nailmehrsa.com/1393/09/16/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%84%D8%A7%DA%A9-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D9%87%D8%A7/

2-

Verbrugghe, Gerald P.; Wickersham, John M. (۲۰۰۱). Berossos and Manetho, introduced and translated: Native traditions in ancient Mesopotamia and Egypt. Ann Arbor: The University of Michigan Press. ۱۳۱. شابک ‎۰۴۷۲۰۸۶۸۷.

3-

http://www.goodhousekeeping.com/beauty/nails/tips/a24202/nail-polish-facts/

4-

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/product/sial/244511?lang=en®ion=IR

5-

http://www.petronet.ir/encyclopedia/asset_publisher/iYSVyd0iQZFE/content/id/2242042?title=

6-تحقیقات میدانی شهرداری تهران

7-

http://www.darooyab.ir/DrugInfoD.aspx?MGID=NzI1

8- /فاضل چنگیزیان/1390/نشر قلم/ دارو سازی عمومی

9-

http://vista.ir/content/118894

همچنین پایان نامه های دانشگاه ازاد اسلامی، مقالات انجمن شیمی ایران، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سایت علمی آموزشی تبیان، رشد، کتب شیمی نفت و مهندسی شیمی

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی