تبیان، دستیار زندگی
در آغوش گرفتن و شــیر دادن بــه نوزادی که حس می کنید بخشی از وجود شماست، خیلی زیبا و دوست داشتنی اســت. نوزاد بعد از سیر شــدن در آغوش شــما آرام می گیــرد و نگاه مهرآمیزش را نثارتان می کند. همه می دانیم که این شیر خوردن از سی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک اضطراب عظیم در زندگی کودک

در آغوش گرفتن و شــیر دادن بــه نوزادی که حس می کنید بخشی از وجود شماست، خیلی زیبا و دوست داشتنی اســت. نوزاد بعد از سیر شــدن در آغوش شــما آرام می گیــرد و نگاه مهرآمیزش را نثارتان می کند. همه می دانیم که این شیر خوردن از سینه مادر باید زمانی به پایان برســد ولی چه زمان و چگونه.

بخش تغذیه تبیان
زندگی کودک، تغذیه، نوزاد، مادر

از شــیر گرفتن کودک باید در ســن مناسب و به روش درست صورت پذیرد تا به کودک آسیب روحی و جسمی وارد نشود. باید زمانی کودک را از شــیر گرفت که تغذیه اش به حد زیادی از شــیر مادر مستقل شده باشد. شــروع غذای کمکی از ســن 4 تا 6 ماهگی، در واقع مقدمه تدریجی مستقل شدن کودک از شیر مادر است. به تدریج کودک فرنی، سوپ، زرده تخم مرغ و غذاهای مغذی دیگر را دریافت می کند و در حدود یک سالگی می تواند اکثر غذاها یا به عبارتی، غذای سفره را بخورد. زیر یک سالگی، تغذیه اصلی کودک با شیر و بعد از یک سالگی با غذاست. بهتر است کودک تا دو سالگی از شیر مادر تغذیه کند اما به دلیل مشکلی مثل بیمار بودن مادر می توان بین 1 تا 2 ســالگی با مهیا کردن شرایط مناسب، او را از شیر گرفت. یک نکته قبل از شیر گرفتن کودک این است که باید او را به نوشــیدن مایعات، به خصوص شــیر عادت داد. به منظور ایجاد علاقه در کودک برای نوشــیدن مایعات می توانید از قمقمه های پلاستیکی با طرح‌های کودکانه و زیبا استفاده کنید. باید کودک شما در روز به اندازه شیر و مایعات مفید بنوشد تا بتوان او را از شیر گرفت. دل کندن از ســینه مادر برای کودک بســیار ناراحت کننده است. پس، در مدت زمان از شــیر گرفتن کــودک باید صبور باشــید.

یک نکته قبل از شیر گرفتن کودک این است که باید او را به نوشــیدن مایعات، به خصوص شــیر عادت داد.

اگر در مقابل پرخاشگری کودک دوباره به او شــیر بدهید، هیچگاه موفق نمی شوید. پس، قاطعیت داشته باشــید. باید ابتدا فواصل شــیردهی را طولانی تر کنید؛ مثال اگر قبلا 6 بار در روز به کودک شیر می دادید، این دفعات را به 5 یا 4 بار و کمتر تقلیل دهید. با کاهش تدریجی دفعات شیر دهی، عادت شیر خوردن به مرور از بین می رود. در ســاعاتی که به او شیر نمی دهید باید او را با غذا و نوشیدنی های مناسب سیر کنید. اگر در جاهای خاصی از خانه به کودک شیر می دادید یا لباسهای خاصی می‌پوشیدید، از آنها بپرهیزید تا کودک کمتر به یاد شیر مادر بیفتد. توجه داشته باشــید که از شــیر گرفتن کودک یک فرایند یک یا چند هفته ایســت که طی آن، تعداد دفعات شــیر دادن را به مرور کاهش می دهید تا به صفر برســد. در طول این مدت باید بدانیــد که کودک در غم از دست دادن یار مهربانی اســت. پس مراعات او را بکنید، بیشتر برایش زمان بگذارید، او را در آغوش بگیرید، با او بازی کنید، برایش قصه بگویید و او را به پارک ببرید. در این مدت، کودک شما تحت فشار است؛ بنابراین، رویداد فشارزای دیگری مثل از پوشک گرفتن را به او تحمیل نکنید. با در پیش گرفتن روند فوق، تمایل کودک به خوردن شیر به مرور کم می شود. اســتفاده از فلفل و صعب زرد توصیه نمی شود چون اگر با وجود ظاهر بد سینه، باز کودک بخواهد شــیر بخورد برایش ناراحت کننده است اما می توان با رعایت تمام موارد فوق، برای مدت کوتاهی از چسب زخم استفاده کرد.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.