تبیان، دستیار زندگی
کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی در نظام سلامت» با هدف شناسایی نقش ها، وظایف و خدمات کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی و نیز تحلیل و نقد این نقش ها در گذر زمان منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظایف کتابداران پزشکی مشخص شد

کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت» با هدف شناسایی نقش‌ها، وظایف و خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی و نیز تحلیل و نقد این نقش‌ها در گذر زمان منتشر شده است.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت

کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت (تحلیل و نقد)» به قلم حسن اشرفی‌ریزی، نیلوفر هدهدی‌نژاد، لیلا شهرزادی و محمدرضا سلیمانی به رشته تحریر درآمده است.

مخاطبان این اثر کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی شاغل، استادان و دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در همه مقاطع به‌ویژه تحصیلات تکمیلی است. استادان می‌توانند از این اثر در درس‌های مبانی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و نیز درس اصول کار مرجع به عنوان منبعی پایه و نیز کتاب کمک درسی استفاده کنند.

این اثر از سه فصل «علم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در گذر زمان (تحلیل و نقد)»، «تحلیل و ارائه چارچوب مفهومی نوین از خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی» و «مشاوره اطلاعات سلامت (تحلیل و نقد)» تشکیل شده است.

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: «نقش کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی تنها محدود به ارائه خدمات در کتابخانه‌های پزشکی و گروه‌های درمانی نمی‌شود، بلکه حضور آن‌ها در مراکز تحقیقاتی، دفاتر مجلات تخصصی حوزه‌های مختلف سلامت به عنوان مدیر داخلی، کارشناس پژوهشی، مشاوران اطلاعاتی در مراکز دانش‌بنیان، بخش های تحقیق و توسعه شرکت‌های مرتبط با سلامت، مراکز رشد و انتشارات دانشگاه‌ها حائز اهمیت می‌باشد.»

کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت (تحلیل و نقد)» اثر مشترک حسن اشرفی‌ریزی، نیلوفر هدهدی‌نژاد، لیلا شهرزادی و محمدرضا سلیمانی، با شمارگان 200 نسخه، در 122 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات سپهردانش راهی بازار نشر شده است.

تاریخچه علم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دوران بلوغ نسبی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران، دوران طلایی، جلال و شکوه رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران، عوامل مؤثر بر توسعه حرفه و خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در ایران، تشکیل بورد تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، برگزاری و شرکت کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در همایش‌های ملی و بین‌المللی و تحلیل و نقد خدمات آموزش کاربران در ایران از جمله مباحث این نوشتار به شمار می‌آیند.

بر اساس محتوای این اثر، وظایف کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی، ترویج مفهوم سواد اطلاعاتی و تبیین نقش کتابداران در تحقق آن، ایجاد و پرورش روابط میان اعضای هیأت علمی با کتابداران برای برنامه‌ریزی مؤثر آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی با توجه به برنامه‌‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها، ایجاد تورم‌های آموزشی تحت وب‌ سواد اطلاعاتی، با قابلیت استفاده عمومی و تخصصی، از طریق وب‌سایت کتابخانه مرکزی یا نظام مدیریت دوره‌های آموزشی دانشگاه و ارزیابی مستمر برنامه‌های سواد اطلاعاتی به منظور بهبود اثربخشی و سازماندهی آن‌ها، است.

کتاب «تغییر و تحول خدمات کتابداران و اطلاع‌رسانان پزشکی در نظام سلامت (تحلیل و نقد)» اثر مشترک حسن اشرفی‌ریزی، نیلوفر هدهدی‌نژاد، لیلا شهرزادی و محمدرضا سلیمانی، با شمارگان 200 نسخه، در 122 صفحه، به بهای 150 هزار ریال از سوی انتشارات سپهردانش راهی بازار نشر شده است.


منبع: ایبنا