تبیان، دستیار زندگی
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از مجلس و دولت خواست یارانه دهک های بالا را حذف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس و دولت یارانه دهک‌های بالا را حذف کنند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از مجلس و دولت خواست یارانه دهک‌های بالا را حذف کنند.

بخش سیاست تبیان
مجلس و دولت یارانه دهک‌های بالا را حذف کنند

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایسنا، پرویز فتاح که برای ارائه گزارش به نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس حضور یافته بود، گفت: از مجلس و دولت انتظار داریم در یک اقدام انقلابی در این مقطع حساس نسبت به حذف دهک‌های بالا و افزایش یارانه چند دهک پایین، اقدام کند.

فتاح گفت: علاوه بر این اعمال معافیت مالیاتی نسبت به کسانی که به کمیته امداد کمک می کنند، بازگشت بیمه پایه مددجویان بیمه روستایی به کمیته امداد، توسعه بیمه اجتماعی و قوانین حمایتی ویژه نسبت به زنان سرپرست خانوار از دیگر خواسته‌های ما از مجلس است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵، ۹۷ درصد از ردیف اعتباری کمیته امداد توسط دولت پرداخت شده بود، گفت: این امر نشان می‌دهد که دولت با وجود تنگناها وظیفه‌اش را در این زمینه به درستی انجام داده است.

فتاح در ادامه، تخصیص اعتبار به مناطق محروم و مرزی را اولویت کمیته امداد عنوان و خاطرنشان کرد: در سال گذشته با حمایت مجلس و دولت موفق شدیم ۱۰ درصد آمار تحت پوشش را برای اولین بار کم کنیم که اکثرا به دلیل اشتغال و خودکفایی بوده است. همچنین در راستای چابک سازی نیروی انسانی اقدامی کردیم و اکنون کمیته امداد نسبت به دو سال قبل ۲۰ درصد کوچک‌تر شده و هزینه‌های آن کاهش یافته است و همچنین منابع، به صورت هدفمند به افراد نیازمند سوق داده شده است.

حفظ کرامت خانواده ها اصلی ترین ماموریت ما است. این موضوع را به خصوص درباره زنان سرپرست خانوار در نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم که این رویکرد افزایش یابد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از دفترچه بیمه درمان برخوردارند، اضافه کرد: ما در طرح اکرام ایتام، یک میلیون حامی جذب کردیم که متوسط دریافتی هرکدام از خیرین ۱۴۰ هزار تومان است. همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه بانکی داشتیم که هزار و صد میلیارد تومان جذب کردیم و به ۱۰۲ هزار خانواده وام اشتغال پرداخت کردیم که حداقل ۱۵ درصد طرح‌های اشتغال در سال ۹۵ بود.

وی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه در کشور ما حول محور رسیدگی به محرومین وفاق ملی وجود دارد و اگر اختلافی هم باشد همه قوا در رسیدگی به فقرا اتفاق نظر دارند و کمیته امداد نیز خود را در تقویت این عزم ملی مسئول می‌داند. که بر همین اساس رویکرد تعامل و هم افزایی را در پیش گرفته که موثر بوده است.

فتاح با اشاره به نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در این کمیته خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شرکت مفید راهبر که یک شرکت تخصصی است و همچنین بازرسی رهبری ناظر ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد با مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اجتماعی مجلس رابطه تنگاتنگی داشته و حضور ما در کمیسیون و فراکسیون‌ها در تقویت روابط نمایندگان با کمیته امداد موثر بوده است.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیته امداد همچنین بعد از اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی، رئیس مرکز پژوهش ها و سه نفر از نمایندگان درباره عملکرد کمیته امداد گفت: کمیته امداد کاهش میزان افراد تحت پوشش و سوق دادن آنها به سمت ایجاد کسب و کار را سرلوحه کار قرار داده است بازهم اگر اشکالی باشد ما آن را می پذیریم و از مجلس کمک می خواهیم.

فتاح درباره موضوع استفاده از پنل‌های خورشیدی گفت: با توجه به تجربه کاری‌ام در وزارت نیرو این ایده را به خوبی می شناسم، آن را راه خوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی می دانم به همین دلیل آماده اعطای وام به خانواده ها برای رسیدن به خودکفایی هستیم. اقدامی که در خراسان رضوی انجام شد و در شهرهای دیگر نیز انجام می شود. در همین راستا توافقنامه ای با وزارت نیرو امضا شد و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در مورد موضوع اشتغال نیز گفت: با توجه به بودجه مصوب مجلس برای کمیته امداد و مجوز برداشت ۱.۵ میلیاردی از صندوق توسعه به نظر می‌رسد که بتوانیم امسال حجم بالایی از وام اشتغال را پردخت کنیم.

فتاح در مورد موضوع خانه های خالی مسکن مهر گفت: در این‌باره قبلا با وزیر راه و شهرساززی صحبت کردم که اگر مسکن مهر به دلیلی خالی است کمیته امداد آمادگی دارد با مصوبات مجلس و حمایت دولت آن را تحویل گرفته و حتی تکمیل کند. چنین قابلیتی در کمیته امداد وجود دارد.

رئیس کمیته امداد در مورد استفاده از ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه ای گفت: در این‌باره هماهنگی کامل وجود دارد و مجددا توافق‌نامه را تمدید کردیم. طبیعتا می توان از این آموزش‌ها به بهترین شکل در کمیته امداد استفاده کرد.

فتاح درباره موضوع شرط وجود طلاق‌نامه برای قرار گرفتن افراد تحت پوشش کمیته امداد گفت: این موضوع جزو ضوابط ما است طبیعتا حذف آن نیز مسائلی را به وجود می آورد. این موضوع را باید بپذیریم که اگر ضوابط ورود و پذیرش وجود نداشته باشد تبعات سنگین‌تری به دنبال خواهد داشت.

وی درباره حفظ حرمت زنان سرپرست خانوار نیز گفت: حفظ کرامت خانواده ها اصلی ترین ماموریت ما است. این موضوع را به خصوص درباره زنان سرپرست خانوار در نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم که این رویکرد افزایش یابد. رئیس کمیته امداد در پایان درباره موضوع سهام عدالت گفت: جلسه ای با سازمان خصوصی سازی برگزار کردیم و در آن اعلام آمادگی کردیم که به نمایندگی از افراد تحت پوشش متولی سهام عدالت باشیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا