تبیان، دستیار زندگی

بررسی اثر گذاری عصاره سنجد تلخ بر میزان رشد گیاه

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثرات محافظتی سنجد تلخ و خنثی نمودن اثرات WIFI با استفاده از مصرف این گیاه است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی اثر گذاری عصاره سنجد تلخ بر میزان رشد گیاه شاهی تحت تشعشعات wifi

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثرات محافظتی سنجد تلخ و خنثی نمودن اثرات WIFI با استفاده از مصرف این گیاه است.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی اثر گذاری عصاره سنجد تلخ بر میزان رشد گیاه

 

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

 

نام ایده: بررسی اثر گذاری عصاره سنجد تلخ بر میزان رشد گیاه شاهی تحت تشعشعات wifi

نام ارائه دهنده/دهند گان: فاطمه ابطحی و فاطمه شیخ الاسلامی کبیری

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 4

 

مقدمه

انواع پرتوها در محیط كار و زندگی وجود دارند برخی از پرتوها به طور طبیعی در محیط یافت می شوند و بسیاری از آن ها نیز برای بهره برداری از كاربردهای مفیدی كه دارند، به طور مصنوعی تولید می شوند. استفاده از تكنولوژی در كشورهای پیشرفته و واردات آن به كشورهای در حال توسعه باعث شده تا استفاده كنندگان آن در معرض آثار سوء و عوارض ناشی از آن قرار گیرند. تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی مواد غذایی می تواند مقاومت بدن را در مقابل این تشعشعات افزایش داده و از اثرات آن ها بکاهد. یکی از این مواد سنجد تلخ می تواند باشد.

 

گیاهان جنس هیپوفائه درختچه هایی کوچک و خاردار هستند که در مناطق کوهستانی می رویند و دارای برگ های باریک می باشند که تاکنون دو گونه از آن شناخته شده است، مهمترین گونه آن هیپوفائه رامنوئیدس (سنجد تلخ) می باشد. سنجد تلخ به حالت وحشی و به صورت انبوه در زمین های آهکی می روید، به صورت درختچه خاردار به ارتفاع 1 تا 3 متر در منطقه وسیعی از نواحی مختلف اروپا، آسیا و ایران پراکنده است. در یونان باستان برگ ها و انشعابات سنجد تلخ را به غذای اسب ها اضافه می نمودند که این کار باعث درخشندگی پوست اسب ها می گردید که اسم علمی این گیاه نیز از همین کار حاصل شده است. نام علمی این گیاه از دو واژه Hippos به معنی اسب و Pheos به معنی گیاه خاردار تشکیل یافته است.

 

گیاه "سنجد تلخ" درختچه ای خاردار و به ارتفاع یک تا سه متر که به حالت وحشی و به صورت انبوه در زمین های آهکی می روید و از ریشه آن پاجوش های زیادی خارج می شود. برگ های آن باریک، دراز، نوک تیز و به طول پنج تا شش سانتیمتر می رسد. فاقد دندانه بوده ولی دمبرگ بسیار کوتاهی دارد. سطح فوقانی برگ، سبز خاکستری و سطح تحتانی آن نقره ای پوشیده از فلس مایل به خرمایی است. گل در اواخر بهار ظاهر می شود و رنگ آن مایل به سبز است و دو نوع نر و ماده دارد. میوه کوچک کروی تا بیضوی و به رنگ زرد مایل به نارنجی با طعم ترش است.

 

بررسی اثر گذاری عصاره سنجد تلخ بر میزان رشد گیاه

 

هدف

 هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثرات محافظتی سنجد تلخ و خنثی نمودن اثرات WIFI با استفاده از مصرف این گیاه است.

 

روش

 در این مدل آزمایشی از اثر محافظتی عصاره این گیاه بر بذر گیاه شاهی استفاده شد. دانش آموزان ابتدا بذر شاهی را به مدت یک ماه در معرض تشعشعات WiFi قرار دادند، سپس اقدام به کشت این بذر و مقایسه با بذر شاهد قرار گرفت. دانش آموزان با توجه به خواص سنجد تلخ، عصاره آن قادر به کاهش اثرات منفی اشعه وای فای بر رشد گیاه شاهی شد.

 

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

 

تنظیم کننده: محبوبه همت