تبیان، دستیار زندگی

بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل بود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل

 

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده بروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

 

نام ایده: بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل

نام ارائه دهنده/دهند گان: درسا عظیمی، پرنیا ثنایی، مهسا نوری زاده و ملینا شاه حسینی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: غیر دولتی شایستگان

 

 

مقدمه

زگیل یک ضایعه پوستی قابل توجه است. رشد زگیل قابل کنترل نمی‌ باشد بدین معنا که ممکن است به ‌طور ناگهانی ناپدید شود و یا به موثرترین روش ‌های درمان پاسخ ندهد. بنابراین، صحبت در مورد بهترین شیوه ‌های از بین بردن ضروری به نظر می ‌رسد. زگیل توسط اچ.پی.وی (ویروس پاپیلومای انسانی) ایجاد می‌ شود و بنابراین مسری است. انواع متعددی از زگیل‌ های اچ.پی.وی وجود دارند.

شناسایی و حذف سریع آن ‌ها ضروری است زیرا ویروس اچ.پی.وی می تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات سلامتی گردد. این ویروس به داخل سلول‌ ها نفوذ کرده و موجب تغییر DNA می ‌شود. همچنین روند تقسیم سلولی را افزایش می‌ دهد و موجب می‌ شود که سلول ‌ها به سرعت تکثیر شوند.

این ویروس می تواند از طریق دست دادن، لمس کردن، تماس جنسی، بوسیدن، از مادر به فرزند متولد نشده، و همچنین از طریق ضایعات پوستی منتقل شود. امکان ابتلا به این ویروس در حمام‌ های خانگی یا استخرها وجود دارد. خشکی یا رطوبت بیش از حد پوست و فقدان جریان خون مویرگی موجب نفوذ ویروس به بدن می ‌شود. پیدایش زگیل در دست‌ ها نیز می تواند ناشی از جویدن ناخن‌ ها باشد.

 عفونت به راحتی می‌ تواند به لایه پوست آسیب ‌دیده نفوذ کند. ضایعات پوستی ایجاد شده در حین اصلاح، اپیلاسیون، لایه برداری نیز می‌ تواند به زگیل تبدیل شود. اگر سیستم دفاعی بدن ضعیف باشد و اقدامات لازم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن به موقع انجام نگیرد، احتمال وقوع زگیل افزایش می‌ یابد. ویروس پس از نفوذ به داخل بدن، می‌ تواند موجب ایجاد زگیل پوستی در یک نقطه از پوست شود. با این حال این موضوع همیشه اتفاق نمی‌ افتد. گاهی فرایند ظهور زگیل ممکن است از یک تا چند ماه طول بکشد. بعضی اوقات یک حامل ویروس حتی ممکن است هیچ علائم قابل مشاهده ای را بروز ندهد.

 

بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل

 

هدف
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل بود.
 

بررسی اثر پماد سیبره گل بر درمان واریس و رفع زگیل

 

روش

به منظور بررسی اثر گیاهان دارویی بر درمان زگیل و واریس آزمایشی طراحی گردید که از گیاهان دارویی کرفس، گشنیز، رازیانه، سیاه دانه، زنجبیل، سرکه سیب و نمک و از فراورده های حیوانی (روغن شتر مرغ و بره موم) استفاده گردید. بعد از تهیه پماد مورد نظر در طول شبانه روز دو بار استفاده گردید و نتایج حاصله نشان داد که در دوره 35 روز استفاده و با دوز دو بار در روز زگیل ها کوچک شدند. در 75 درصد از آن ها (15 نفر) زگیل ها کوچک شده و نیاز به عمل جراحی نداشتند و 20 درصد افراد دیگر (4 نفر) کاملا بهبود یافتند و 5 درصد نیز تاثیری نداشتند. همچنین استفاده مداوم پماد و مالش آن در ناحیه پشت ساق پا سبب بهبود رگ های متورم شده و حذف رنگ های آبی پوست گردید. در تمام افراد که پماد مورد نظر را استفاده نمودند احساس رضایت کامل مبنی بر توانایی آن ها در ایستادن سر پا و انجام کار روزمره نمودند. دانش آموزان به منظور تهیه و بررسی پماد از مواد گیاهی و عصاره بره موم آزمایشی استفاده کردند.

 

مراحل آزمایش به شرح زیر است:

1. دانش آموزان 50 گرم بره موم را وزن کرده و 15 گرم اتلیک (30 درصد وزن بره موم) را وزن نموده و درون بشر روی بره موم ریختند و مخلوط حاصل را به مدت 15 روز در یک ظرف سر بسته نگهداری کرده و مخلوط حاصل را خمیری کردند.

2. به مقدار مساوی (25 گرم) روغن شترمرغ و روغن زیتون را مخلوط نموده و با بره موم مخلوط کردند.

3. مخلوط حاصل را در دور بالا (1000 دور در هر دقیقه) با بره موم به طور کامل میکس کردند.

4. روغن سیاه دانه و روغن زنجبیل را به میزان 5 گرم مخلوط نموده و مخلوط حاصل را در ظرف شماره 2 با ظرف شماره 1 مخلوط نموده و در دور بالا هم زدند.

5. به مخلوط حاصل مقدار کمی نمک و سرکه اضافه کردند و به طور کامل مخلوط نمودند. دور مخلوط کردن را در مدت 15 دقیقه ادامه داده و مخلوط حاصل را در ظروف در بسته در دمای 4 درجه سانتی گراد نگه داری کردند و برای استفاده آماده کردند.

6. برای درد مفاصل (ارتروز زانو در و تورم زانو) + آویشن + تخم گشنیز + تخم کرفس +رازیانه) دانه های بالا را کاملا آرد نموده و با روغن سیاه دانه-روغن شترمرغ-روغن زنجبیل مخلوط نمودند. مخلوط حاصل را با بره موم مخلوط نموده و خوب در دور بالا هم زدند.

 

 مراحل ساخت پماد سیبره گل

دانش آموزان ابتدا روغن زنجبیل و روغن سیاه دانه را به مقدار 5 گرم و در مجموع به میزان 10 گرم وزن کردند و به روغن شتر مرغ اضافه کردند. در این مرحله بذر گیاهان دارویی گشنیز، کرفس، رازیانه و برگ آویشن را با کمک دستگاه اسیاب برقی پودر نمودند و به مقدار 5 گرم از هر کدام به مخلوط اضافه کردند و مخلوط حاصل در دور بالا با کمک همزن هموژنیزه گردید.

 

مخلوط کردن روغن ها و مواد گیاهی

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

 

تنظیم کننده: محبوبه همت