تبیان، دستیار زندگی
اگر به اطرافتان دقت کنید، خواهید دید که امروزه تکنولوژی بیش از پیش پیشرفت کرده و جامعه ما برای راحتی و دقت بیشتر در کارهای روزانه دائما با اینگونه ابزار کار می کند. مهم ترین ابزار تکنولوژی در حال حاضر، فناوری های ارتباطی می باشند. وسایلی همچون رایانه ها..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دستمال مرطوب با عصاره گیاهان، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان شاهد (آمل) در بخش سمینار

ساخت دستمال مرطوب با عصاره گیاهان، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان شاهد (آمل) در بخش سمینار

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126 گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع: ساخت دستمال مرطوب و اسپری آنتی باکتریال با استفاده از ساختار و ترکیبات عصاره های گیاهان بومی مخصوص ابزار فناوری الکترونیکی

نام مدرسه: دبیرستان شاهد (آمل)

نام استاد: خانم کتایون صداقتی زاده

دانش آموزان: زهرا ابراهیمی، صبا ذبیحی، نرجس آسوری، ثمره آسوری

چکیده:

اگر به اطرافتان دقت کنید، خواهید دید که امروزه تکنولوژی بیش از پیش پیشرفت کرده و جامعه ما برای راحتی و دقت بیشتر در کارهای روزانه دائما با اینگونه ابزار کار می کند. مهم ترین ابزار تکنولوژی در حال حاضر، فناوری های ارتباطی می باشند. وسایلی همچون رایانه ها (کامپیوتر)، تبلت ها، تلفن های همراه (موبایل) و. . . در زندگی ما نقش های مهمی را ایفا می کنند. زیرا کارهایی مهم از قبیل تصویر برداری، ارسال پیام، سرگرمی، تماس های تصویری و صوتی و. . . انجام می دهند. بنابراین باتوجه به این نتیجه، ما و اطرافیان ما در طول روز مدت زمان زیادی با این وسایل در ارتباط هستیم. تماس های متعدد و بسیار ما با این وسایل باعث آلودگی و بیماری می شود. بعضی از بیماری هایی که حتی اسمشان در فکر ما خطور نمی کند، از راه همین تماس ها ایجاد می شوند. جوانان عصر حاضر و کودکان خصوصا کودکان زیر 12 سال در معرض بسیاری از این خطرات می باشند. در طول تحقیقات اخیر، به این نتیجه دست یافته ایم که میکروب های بسیاری بر روی صفحات موبایل رشد می کنند.

ساخت دستمال مرطوب با عصاره گیاهان، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان شاهد (آمل) در بخش سمینار

میکروب های روی موبایل

تلفن همراه می تواند بزرگ ترین خطر برای ابتلا به انواع بیماری ها باشد چرا که این وسیله به عنوان زمینه خطرناکی برای رشد باکتری ها عمل می کند. به گزارش مهر، پزشکان هشدار می دهند قرار گرفتن تلفن همراه در نزدیکی گوش، بینی و دهان از سویی وجود باکتری های گرما دوست روی این تلفن ها به آن معناست که افراد خود را در معرض میکروب و باکتری هایی قرار می دهند که برای سلامت آنها مضر است.

آزمایش نشان داد تلفن های همراه مانند دستگیره در حمام، به طور معمول حامل میکروب های زیادی هستند و می توانند بیماری های رایجی مانند آنفلوانزا، اسهال و عفونت چشمی را ایجاد کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که باکتری و میکروب های موجود روی گوشی تلفن همراه از سنگ دستشویی هم بیشتر است و در حقیقت باکتری موجود روی گوشی تلفن همراه، از هر شی مستعمل دیگری در این رده بیشتر است.

نکته ی جالب تر اینکه به علت افزایش دمای تلفن های همراه در حین استفاده، این گوشی ها تبدیل به محیط های مناسبی برای کشت و رشد باکتری های خطرناک می شوند، چون باکتری ها برای رشد محلی گرم تاریک را می خواهند و تمامی این امکانات را گوشی که در جیب قرار گرفته است، فراهم می کند. میزان این گونه باکتری ها حتی از دستگیره در، صفحه کلید و حتی کف کفش شما بیشتر خواهد بود.

میکروب و آلودگی هایی که معمولا بر روی تلفن همراه یافت می شوند معمولا بر روی دیگر وسایل مورد استفاده روزمره از جمله رایانه ها، کلیدها، خودکار و تلفن های ثابت نیز مشاهده می شود. با این حال خطر این میکروب ها بر روی تلفن های همراه برای کاربران بیشتر است چرا که مردم دائما با این تلفن ها هستند و آن ها را با خود به همه جا از جمله رختخواب، تردمیل و رستوران می برند. تلفن های همراه میزان بسیار زیادی کلیفرم (باکتری آلاینده مدفوع) دارند.

از هر هشت تلفن همراه مورد بررسی، بین 2 هزار و 700 تا چهار هزار و 200 واحد باکتری کلیفرم داشتند.

انواع دستمال مرطوب موجود در بازار و بررسی مواد تشکیل دهنده آن ها

در این تحقیق مشاور محترم از ما خواستند تا با بررسی سایت ها و مقالات علمی گزارش کوتاهی از انواع دستمال های مرطوب موجود در بازار تهیه کنیم و بررسی کنیم که آیا ترکیبات موجود در این دستمال ها خطرناک هست یا خیر.

امروزه در بازار دستمال های مرطوب مختلفی وجود دارد:

• دستمال مرطوب آرایش پاک کن: این دستمال ها برای پاک کردن آرایش از صورت به کار می روند. در ترکیبات آنها از اسانس های گیاهی صرفا جهت خوش بو کردن دستمال استفاده می کنند. اسانس ها در این دستمال ها نقش میکروب کشی ندارند.

• دستمال مرطوب کودک: این دستمال ها برای نظافت کودک به کار می روند.

معایب دستمال های مرطوب موجود در بازار

همه دستمال های موجود از مواد شیمیایی استفاده کرده اند. بنابراین برای سلامتی خطراتی را در پی دارند. این دستمال های مرطوب بر پایه آب و بدون الکل تهیه شده اند و برای اینکه دچار آلودگی های میکروبی نشوند، نگهدارنده هایی دارند که معروف ترین آنها فنوکسی اتانول است. این ماده شیمیایی خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد باکتری ها پیشگیری می کند. سوتیتر

فنوکسی اتانول و فتالات ها دو ماده شیمیایی خطرناک هستند که برای بدن مضرند. فتالات ها بر غدد درون ریز اثر گذاشته و باعث می شوند انسان در معرض ابتلا به سرطان غدد قرار گیرد. فنوکسی اتانول موجود در دستمال مرطوب نیز برای کبد مضر است و می تواند برای سیستم عصبی و گوارشی و خون مشکل ساز باشد. لذا توصیه اصلی محققان بر مصرف نکردن این نوع محصولات مخصوصا در دوران بارداری و کودکی است.

در ساختار دستمال مرطوب توصیه می شود از انواعی استفاده شود که سلولز بیشتر و در نتیجه آلودگی زیست محیطی کمتر دارند. هرچه درصد سلولز کمتر باشد یعنی درصد مواد شیمیایی افزایش پیدا کرده است که این مسئله خطرناک است.

به نظر می رسد بهتر است از دستمال های مرطوب موجود در بازار حتی اگر ادعای ضد میکروبی دارند استفاده نشود.

ساخت دستمال مرطوب با عصاره گیاهان، دستاورد برتر دوره اول دبیرستان شاهد (آمل) در بخش سمینار

منابع:

1. ارزیابی خطر سرطانزایی و غیر سرطانزایی مواجهه با استرهای فتالات از طریق مصرف آبهای بطری شده در طول زمان نگهداری(1394). مریم زارع جدی، نوشین راستكاری، رضا احمدخانیها، محمود علی محمدی، مسعود یونسیان. مجله سلامت و محیط، فصلنامهی علمی پژوهشی،انجمن علمی بهداشت محیط ایران،دوره هشتم، شماره اول، صفحات 97 تا 108

2. بررسی غلظت دی اتیل هگزیل فتالات و دی بوتیل فتالات در آب –های سطحی تالاب انزلی در اردبیهشت سال (1392). نسرین حسن زاده، عباس اسماعیلی ساری، نادر بهرامی. مجله دانشگاه علوم پزشكی مازندران،دوره بیست و چهارم شماره 117

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان، تنظیم: نسرین صادقی