تبیان، دستیار زندگی
یکی از جذابیت های نمایشگاه های صنایع دستی که هر سال با استقبال زیادی روبه رو می شود، چادرهای عشایر و خوراک های محلی است که در آن ها عرضه می شود. معمولا عشایر در چادرها به جز آش و نان های محلی، صنایع دستی از جمله فرش، گلیم، جاجیم و پشتی هم عرضه می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چادرهایی که روی هنر برپا می‌شوند

یکی از جذابیت‌های نمایشگاه‌های صنایع دستی که هر سال با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود، چادرهای عشایر و خوراک‌های محلی است که در آن‌ها عرضه می‌شود. معمولا عشایر در چادرها به‌جز آش و نان‌های محلی، صنایع دستی از جمله فرش، ‌گلیم، جاجیم و پشتی هم عرضه می‌کنند.

بخش هنری تبیان
چادر

در بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی ۱۰ چادر عشایر در فضای باز نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده که زنان و مردان با لباس‌های محلی و در حضور بازدیدکنندگان در حال طبخ نان‌های مختلف و انواع آش هستند. انواع چای‌ها از جمله چای ذغالی، کوهی و آتیشی در این چادرها برای بازدیدکنندگان سِرو می‌شود.

با آن‌که عشایر و اقوام از شهرهای مختلف از جمله ترکمن صحرا، گلستان، خراسان جنوبی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، شیراز، لرستان، تهران و کرمانشاه در نمایشگاه صنایع دستی حضور دارند، اما جای مضیف‌ استان خوزستان که به شیوه خاصی قهوه طبخ می‌کنند، خالی است.

غذای محلی کردها چیست؟

نان کلانه یکی از غذاهای محبوب کردنشین‌هاست. اگر سری به کردستان بزنید در سراسر شهر یا مسیرهای جاده‌ای با تابلو «کلانه با دوغ محلی» بسیار برخورد می‌کنید. نان کلانه را با سبزی‌های محلی و پازچه خرد شده پر می‌کنند و در روغن حیوانی تفت می‌دهند.

در سیاه‌چادر استان کردستان دو نوع آش دوغ و رشته و چند نوع نان محلی از جمله کلانه و ورساق عرضه می‌شود. آش دوغ سنندج تفاوت کوچکی با آش دوغ اردبیل دارد. اردبیلی‌ها در آش دوغ برنج می‌ریزند و کردها بلغور گندم. آش رشته کردها نیز با سبزی‌های محلی خود سنندج پخته می‌شود. نان ورساق هم نان شیرین است که با شیره انگور درست می‌شود.

«آگنده» نان ثبت‌شده خراسان شمالی

آلاچیق‌های حصیری ترکمن‌ها با چادرهای دیگر متفاوت است. ترکمن‌ها به آلاچیق «آغاچ اُی» یعنی خانه چوبی هم می‌گویند. آن‌ها اعتقاد دارند که آلاچیق مظهر سلامتی و سخاوت است نشانه سخاوت را نیز در این می‌دانند که درب آلاچیق همواره فاقد قفل بوده و این مسئله کمال مهمان‌نوازی این قوم را می‌رساند.

در چادر خراسان شمالی نیز چند نوع نان، آش و دمنوش عرضه می‌شود. دمنوش‌ها و چای‌های محلی در ظرف‌های مخصوصی با نام «کندوک» طبخ می‌شود. دمنوش سبزی‌های محلی، آویشن، کاکوتی و بادرنج بویه روی آتش آماده می‌شوند. در این غرفه آش‌های دوغ و رشته هم پخته می‌شود. نان فتیر، نان «کماج» که با شیر و عسل تهیه می‌شود و همچنین نان ثبت ملی شده خراسان شمالی با نام «آگنده» هم از جمله خوراک محلی قابل عرضه در چادر عشایر این استان هستند.

آلاچیق‌های ترکمن‌ به جای چادر

آلاچیق‌های حصیری ترکمن‌ها با چادرهای دیگر متفاوت است. ترکمن‌ها به آلاچیق «آغاچ اُی» یعنی خانه چوبی هم می‌گویند. آن‌ها اعتقاد دارند که آلاچیق مظهر سلامتی و سخاوت است نشانه سخاوت را نیز در این می‌دانند که درب آلاچیق همواره فاقد قفل بوده و این مسئله کمال مهمان‌نوازی این قوم را می‌رساند.

ترکمن‌ها شیرینی‌های متنوعی هم دارند. آن‌ها برای پخت فتیر از زعفران و عسل و آرد گندم و نخود استفاده می‌کنند. آش‌ دوغ و رشته را هم با سبزی‌های محلی درست می‌کنند. آن‌ها کیف‌های سوزن‌دوزی‌شده و رومیزی‌های دستباف و کلاه‌های ترکمن هم عرضه می‌کنند.

نان چهار مغز قشقایی

به گفته مسوول سیاه‌چادر ایل قشقایی امسال نسبت به سال‌های گذشته از چادر آن‌ها استقبال خوبی شده است. آن‌ها در چادر خود آش و نان محلی از جمله کماج و چهار مغز که داخل آن مغز گردو، بادام و پسته دارد و طعم شیرینی دارد، عرضه می‌کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از اول تا هفتم شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

منبع: ایسنا