تبیان، دستیار زندگی

طرفداران قهوه بخوانند (بخش دوم)

قهوه یکی از محصولات خوراکی و نوشیدنی های محبوب در بین مردم دنیا است که از گیاه قهوه، میوه ای شبیه به گیلاس به دست می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرفداران قهوه بخوانند (بخش دوم)

قهوه یکی از محصولات خوراکی و نوشیدنی‌های محبوب در بین مردم دنیا است که از گیاه قهوه، میوه‌ای شبیه به گیلاس به دست می‌آید.

در بخش اول این مطلب نکاتی از دنیای قهوه و بخشی از تاریخچه‌ی آن را بررسی کردیم که می‌توانید در اینجا بخوانید و حالا در ادامه‌ی بحث، بخش دوم از دنیای قهوه را مشاهده می‌کنید.

13- در امریکا مردم نیویورک 7 برابر بیشتر از سایر مناطق امریکا قهوه مصرف می‌کنند.

با این حال مردم فنلاند بیشترین مصرف کننده‌های قهوه در دنیا هستند و میانگین مصرف آن‌ها 4 تا 5 فنجان در روز می‌باشد.

14- مصرف کنندگان قهوه کمتر دچار آلزایمر می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که افراد پیری که دارای سطح بیشتری از کافئین در خون خود بوده‌اند کمتر دچار آلزایمر می‌شوند. همچنین اثبات شده است قهوه بر دیابت نوع دوم و پارکینسون تاثیرات مثبتی می‌گذارد و برای جلوگیری از سرطان پوست در خانم‌ها هم مفید است.

340 گرم از ماده مخدر کوکایین حاوی 23 تا 35 میلی‌گرم کافئین و یک فنجان قهوه‌ی معمولی حاوی 95 تا 200 میلی‌گرم کافئین است.

15- زمانی که به قهوه خامه یا کِرِم اضافه می‌کنید گرم‌تر می‌ماند.

زمانی که به قهوه کِرِم یا خامه اضافه می‌شود حدود 20 درصد آهسته‌تر از قهوه‌ی خالص سرد می‌شود.

16-زمانی که به قهوه شیر اضافه می‌شود، اثر کافئین در آن کمرنگ‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.

هنگامی که به قهوه شیر اضافه می‌کنیم( به خصوص شیر پرچرب) باعث می‌شود که فرآیند جذب قهوه و کافئین به بدن خیلی آهسته شود و همین جذب آهسته‌ی کافئین به بدن باعث کاهش اثر و قدرت آن خواهد بود. پس اگر می‌خواهید اثر کافئین بر روی شما کم باشد باید قهوه را با شیر مصرف کنید.

17-بزرگترین فنجان قهوه در سال 2017 و در کشور کره جنوبی تهیه شده است.

منظور از فنجان قهوه، مقدار قهوه‌ای است که تهیه شده و در کره‌ی جنوبی بزرگترین فنجان یا مقدار قهوه تهیه شد و به ثبت رسید که مقدار آن بیش از 3700 گالن (چیزی در حدود 14006 لیتر) بود. همچنین در سال 2010 در لاس‌وگاس امریکا بزرگترین قهوه‌ی سرد (Ice Coffee) تهیه شد که معادل 1500 گالن (یعنی 5678 لیتر) بدون احتساب یخ بوده است.

18- قهوه در اواسط سال 1600 میلادی به آمستردام‌نو (نیویورک فعلی) انتقال یافت.

اگرچه تا قبل از میهمانی چای بوستون (جنبش چای بوستون) در سال 1773 محبوبیت لازم را نداشت. جنگ‌های داخلی و اختلافات مختلف هم در محبوب‌تر شدن قهوه تاثیرات مثبتی داشت.

19- جورج واشینگتون قهوه فوری را ابداع کرد البته نه آن جورج واشینگتون معروف.

منظورمان "جورج کنستانت واشنگتونِ" شیمیدان است که ابتدا محصول را با قهوه خشک آزمایش کرد و بعد از اطمینان از آن قهوه فوری با نام “Red E Coffee” را ساخت که اولین نام تجاری قهوه فوری می‌باشد.

20- مصرف قهوه می‌تواند در مسیر پیشگیری و درمان افسردگی بسیار موثر ‌باشد.

21- دانه‌های قهوه‌ی تیره ( برشته‌ترها) کافئین کمتری نسبت به دانه‌های روشن‌تر (کمتر برشته) دارند.

شاید قهوه‌های تیره‌تر طعم و بوی قوی‌تری نسبت به قهوه‌های روشن‌تر داشته باشند اما باید بدانید که بخشی از کافئین موجود در قهوه در هنگام برشته شدن می‌سوزد و از بین می‌رود پس هرچه تیره‌تر کافئین کمتر.(منظور دانه‌های قهوه هستند)

22- Decaf به معنای قهوه‌ی بدون کافئین نیست!

یک فنجان 227 گرمی که قهوه‌ی Decaf داخل آن ریخته شده حاوی 2 تا 12 میلی‌گرم کافئین است. در مقایسه یک فنجان قهوه‌ی معمولی حاوی 95 تا 200 میلی‌گرم کافئین است.

نکته: هر 340 گرم از ماده مخدر کوکایین حاوی 23 تا 35 میلی‌گرم کافئین است.

23- در امریکا 80% از بزرگسالان به طور روزانه کافئین مصرف می‌کنند

طبق گزارش سازمان غذا و دارو میانگین مصرف کافئین برای هر نفر حدود 200 میلی‌گرم در امریکاست.

استشمام بوی قهوه انسان را بیدار می‌کند

24- فقط استشمام بوی قهوه می‌تواند شما را بیدار کند.

طبق تحقیق برخی از محققان مشخص شده است که استنشاق بوی قهوه می‌تواند بر عملکرد ژن‌های مغز تاثیر بگذارد و اثرات کم‌خوابی را از بین ببرد یا کاهش دهد. همچنین هنگامی که شما قهوه می‌نوشید کافئین به سرعت به خون شما خواهد رسید.

25- امریکایی‌ها روزانه 400 میلیون فنجان قهوه مصرف می‌کنند.

این میزان مصرف چیزی در معادل 146 میلیارد فنجان قهوه در سال است که باعث شده از نظر مصرف قهوه در جهان امریکا در رتبه نخست باشد.

26- 20 دلار در هفته برای قهوه

در امریکا هر کارگر از سطح متوسط جامعه به طور میانگین 20 دلار در هفته برای مصرف قهوه می‌پردازد.

27- نام اصلی قهوه

نام اصلی قهوه از یمن آمده است که به صورت “qahvah” یا همان قهوه می‌باشد، در ترکیه به نام کاهوه یا “kahveh” و نام کافی (Koffie) توسط هلندی‌ها ابداع شد که در پایه‌گذار نام Coffee بوده است.

قهوه ماده‌ی غذایی تاثیر گذاری بر زندگی مردم بوده است و می‌توان گفت از خوراکی‌های قوی و بالقوه می‌باشد که علاوه بر مصارف نوشیدنی در کیک‌ها، بستنی‌ها، شیرینی‌ها و حتی برخی ازغذاها استفاده می‌شود

کلام آخر

با مصرف مقدار مناسبی از کافئین مغز، رگ‌های خونی، عضلات و دستگاه هاضمه کارآیی بیشتر و بهتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود توانایی‌های ورزشی، هوشیاری و شناختی شما افزایش داشته باشد.

در مقابل اگر میزان مصرف کافئین بیش از حد معمول باشد نتیجه‌ای جز اضطراب، حملات عصبی، اختلال در خواب و تپش قلب نخواهد داشت.