تبیان، دستیار زندگی
ست یكی از اساتید نجوم حوزه علمیه قم اعلام كرد: امكان رویت هلال ماه شوال در شب 29 رمضان بسیار بالا و تقریباً 100 درصد است. حجت الاسلام زمانی قمشه ای در گفتوگو با خبرنگار «شبكه خبر دانشجو»، افزود: با توجه به شواهد موجود در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استاد نجوم حوزه علمیه قم : بنابر تحقیقات نجومی دوم آبان عید فطر است

یكی از اساتید نجوم حوزه علمیه قم اعلام كرد: امكان رویت هلال ماه شوال در شب 29 رمضان بسیار بالا و تقریباً 100 درصد است.
حجت الاسلام زمانی قمشه ای در گفتوگو با خبرنگار «شبكه خبر دانشجو»، افزود: با توجه به شواهد موجود در این زمینه از جمله بالا بودن ارتفاع ماه بیش از چهار درجه از سطح افق، امكان رویت هلال ماه شوال در شب 29 رمضان به خصوص در عرضهای غربی و جنوب غربی ایران قطعی است.

وی تاكید كرد: البته این اطلاعات با توجه به پژوهشهای انجام گرفته از لحاظ علم نجوم بوده و بیش از پنج گروه از گروه نجوم دفتر مقام معظم رهبری نیز این مساله را تایید كردهاند، اما نظر قطعی در مورد اعلام عید فطر در روز دوم مهرماه را باید دفتر مقام معظم رهبری بیان كند.

حجت الاسلام زمانی قمشه ای خاطر نشان كرد: در مورد رویت هلال ماه چندین نظریه فقهی وجود دارد كه در یكی از این نظریهها، كره زمین براساس تقسیم آفاق، به دو بخش تقسیم می شود و رویت هلال ماه در یك مكان، احتمال رویت برای نصف كره زمین را شامل میشود و در نیمه دیگر كره این احتمال وجود ندارد.

وی تصریح كرد: نظریه دیگری به نام نظریه «اتحاد در شب» است كه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مورد توافق اكثریت فقها است كه در این نظریه در صورت رویت هلال ماه در سرزمین های شرق، این امكان برای سرزمین های غربی نیز مهیا می شود و در واقع اگر در سرزمینهای شرقی، هلال ماه رویت شود، می توان برای سرزمینهای دور نیز این پیش بینی را داشت و این نظریه در بین سایر نظریه ها طرفداران زیادی از جمله حاج ملا احمد نراقی از فقهیان منجم را داراست.

حجت الاسلام زمانی قمشه ای در ادامه افزود: نظریه سوم براساس موضوعیت بوده و در این نظریه باید حتماً اكثر فقها هلال ماه را رویت كنند تا زمان عید را اعلام كنند و از آنجا كه محدوده مشخصی را شامل نمی شود، مشكلات بسیاری در پی دارد و كمتر مورد تایید فقها است.

وی در پایان اظهار داشت: از آنجا كه در برخی موارد اعلام عید در قبل از ظهر عید صورت می گرفته است، به خاطر تاخیر در جمع آوری اطلاعات موجود و تطبیق آنها با قواعد نجومی بوده است كه شاید یكی از دلایل آن نارسایی در ارتباطات مخابراتی شهرهای مختلف بوده است