تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر پیدا کردن راهی ارزان برای فیلتر کردن آب با استفاده از مواد موجود هست تا هم کدورت آب را کاهش دهد و هم باکتری های کلیفرم آب را از بین ببرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فیلتر تصفیه آب توسط مواد طبیعی (خانگی)

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر پیدا کردن راهی ارزان برای فیلتر کردن آب با استفاده از مواد موجود هست تا هم کدورت آب را کاهش دهد و هم باکتری های کلیفرم آب را از بین ببرد.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ساخت فیلتر تصفیه آب توسط مواد طبیعی (خانگی)

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت فیلتر تصفیه آب توسط مواد طبیعی (خانگی)

نام ارائه دهنده/دهند گان: شیوا رحیمی و شبنم گل

زمینه و نوع پروژه: محیط زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

مقدمه

⁠آلودگی آب یک مشکل بزرگ جهانی است که به ارزیابی مداوم و تجدید نظر در سیاست منابع آبی در همه سطوح احتیاج دارد (از آب های بین ‌المللی تا آب های درون مرزی و چاه ها). همواره اشاره شده ‌است که آلودگی آب علت مرگ و میر در سراسر جهان است و این که روزانه بیش از ۱۴۰۰۰ نفر در اثر آلودگی آب می‌ میرند. آمارها نشان می ‌دهند که ۷۰۰ میلیون هندی به توالت مناسب دسترسی ندارند، و روزانه ۱۰۰۰ کودک هندی از اسهال و استفراغ می میرد.

تقریباً ۹۰ درصد از شهرهای چین از سطوح آب آلوده رنج می برند، و نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. بسیاری از مردم از آب هایی می نوشند که حتی برای آبیاری سالم نیستند. مردم این مناطق نمی توانند هزینه تصفیه آب را پرداخت کنند. آب می تواند به روش های مختلفی آلوده شود. برای مثال نشت فاضلاب، کودها و آفت کش های شیمیایی و یا زباله های صنعتی می توانند آب را آلوده سازند.

اصولا آبی که به مصرف آشامیدن می رسد باید عاری از میکروارگانیسم های بیماری زای شناخته شده و همچنین باکتری های نشانگر که نشانه آلودگی آب با مدفوع است، باشد. کلیفرم ها بهترین باکتری های نشانگر هستند که در آزمایش باکتریولوژیکی آب ها مورد توجه قرار می گیرند. باکتری های کلیفرم باعث ایجاد بیماری های دستگاه گوارش، کم شدن آب بدن و مرگ می شوند.

ساخت فیلتر تصفیه آب توسط مواد طبیعی (خانگی)

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر پیدا کردن راهی ارزان برای فیلتر کردن آب با استفاده از مواد موجود هست تا هم کدورت آب را کاهش دهد و هم باکتری های کلیفرم آب را از بین ببرد.

روش

دانش آموزان جهت انجام پژوهش ابتدا خاک رس را با سبوس برنج، پوست نارگیل، برگ چای و قهوه به طور جداگانه مخلوط کرده و در قالب دیسک هایی ساخته شده ریختند. پس از خشک شدن، دیسک ها در کوره با دمای 250 درجه سانتی گراد پخته شدند. در مرحله دوم، نصف بطری خالی بریده شد و نیمه بالا را برگردانده در نیمه پایینی گذاشته می شود.

سپس یک تکه پارچه کتان در پایین بطری گذاشته و روی آن با یک لایه ماسه آکواریوم، دیسک ساخته شده و دوباره ماسه آکواریوم پوشانده می شود. این مراحل برای هر یک از دیسک ها تکرار شد. آب آلوده به کود گاوی را از فیلترها رد کرده و پس از رد شدن نمونه های آب قبل و بعد از رد شدن از نظر میزان کلیفرم و کدورت سنجیده می شود. میزان کلیفرم آب به روش MPN یا روش تخمیر لوله ای سنجیده می شود.

در این روش ابتدا رقت های مختلف آب در لوله های حاوی لاکتوز براث تلقیح شده و در مرحله بعد نمونه آب در محیط کشت ائوزین متیلن بلو آگار تلقیح می شود. در این پژوهش فیلترهای آب با استفاده از سبوس برنج، پوست نارگیل، برگ چای و قهوه ساخته شد و به دنبال تصفیه آب آزمایشات بیولوژیکی برای تعیین سلامت آب انجام شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت