تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر یافتن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی است که اکوسیستم انسان را تهدید می کند. در کنار این پژوهش ایده جدیدی برای بازیافت فوم به صورت سازگار با محیط معرفی شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیدا کردن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی و تجزیه فوم ها (یونولیت)

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر یافتن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی است که اکوسیستم انسان را تهدید می کند. در کنار این پژوهش ایده جدیدی برای بازیافت فوم به صورت سازگار با محیط معرفی شد.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

پیدا کردن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی و تجزیه فوم ها (یونولیت)

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: پیدا کردن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی و تجزیه فوم ها (یونولیت)

نام ارائه دهنده/دهند گان: درین تسکینی، حنانه فخاری و صدف مهدوی

زمینه و نوع پروژه: محیط زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

مقدمه

لکه نفتی انتشار تصادفی نفت به آب است که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی وسیعی می شود. لکه نفتی در زندگی دریایی تاثیر زیادی دارد و ناشی از فعالیت های انسانی می باشد. چناچه نفت وارد ریه های حیوانات شود، منجر به افت دمای حیوان می شود. همچنین نفت باعث کور شدن حیوان می شود که در شکار آن تاثیر می گذارد.

لکه های نفتی بر زندگی گیاهان نیز بی تاثیر نیست و زندگی آن ها را نیز تهدید می کند. نفت یک لایه در سطح آب تشکیل می دهد که مانع رسیدن نور به سطح زیرین آب و تبادل گازها می شود. در نبود نور، فتوسنتز صورت نمی گیرد در نتیجه اکسیژن زندگی آبی تامین نمی شود. در سال 2006 نشت نفت در خلیج مکزیک باعث ورود 200 میلیون گالن نفت خام به آب دریا شد. 16 هزار مایل سواحل دریایی تحت تاثیر این نشت نفت قرار گرفتند.

8000 پرنده، لاک پشت و پستاندار دریایی تا 6 ماه پس از نشت نفت مرده یا آسیب دیده پیدا شدند. نشت نفتی یک فاجعه ساخت بشر است که تنها زمانی متوقف می شود که اکتشاف نفت و انتقال آن از راه دریا متوقف شود که امری محال است. باید راهی موثر و کارآمد برای حل این معزل پیدا کرد.

امروزه آلودگی خاک تبدیل به یک مشکل جدی شده است. زباله هایی مثل یونولیت که نمی توانند به طور طبیعی تجزیه شوند، مشکلات متعددی ایجاد کردند. بازیافت این زباله ها هزینه زیادی دارد. آن ها حجم زیادی از زباله ها را به خود اختصاص می دهند و راه های سازگار با محیط زیست برای بازیافت ندارند.

پیدا کردن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی و تجزیه فوم ها (یونولیت)

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر یافتن راهی برای پاکسازی لکه های نفتی است که اکوسیستم انسان را تهدید می کند. در کنار این پژوهش ایده جدیدی برای بازیافت فوم به صورت سازگار با محیط معرفی شد.

روش

لیمونن، که از پوست میوه های خاصی مثل پرتغال و لیمو به دست می آید، می تواند فوم را حل کند بدون آن که هیچ آلودگی ایجاد کند. بنابراین در اولین آزمایش، توانایی حل فوم در لیمونن موجود در پوست پرتغال، لیمو ترش، گریپ فروت و لیمو شیرین سنجیده شد. از آن جایی که لیمونن در پوست خارجی این میوه ها موجود است، پوست خارجی این میوه ها به لیوان فومی فشرده شد و مشاهدات در پنج دقیقه ثبت شد.

در آزمایش دوم در ظرف های یکسان، مقدار 50 میلی لیتر آب و 15 میلی لیتر روغن مایع ریخته شد. سپس در هر ظرف حاوی آب و روغن به طور جداگانه مقدار 2 گرم قارچ، فوم، پنبه و مو اضافه شد. میزان جذب روغن پس از 24، 48 و 72 ساعت سنجیده شد. آزمایشات 3 بار تکرار شدند. در نهایت تاثیر هر کدام از مواد برای پاکسازی لکه های نفتی محاسبه شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت