تبیان، دستیار زندگی
«سینمای کودک و نوجوان در کشورمان چندی است سیر قهقرایی در تولید پیدا کرده و از فیلمنامه گرفته تا اکران دچار مشکلات مختلفی است. »
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای کودک به‌شدت فقیر است

«سینمای کودک و نوجوان در کشورمان چندی است سیر قهقرایی در تولید پیدا کرده و از فیلمنامه گرفته تا اکران دچار مشکلات مختلفی است. »

بخش سینما وتلویزیون تبیان
سینمای کودک

سینمای کودک و نوجوان در کشورمان چندی است سیر قهقرایی در تولید پیدا کرده و از فیلمنامه گرفته تا اکران دچار مشکلات مختلفی است.

در این گزارش با برخی سینماگران مختلف در زمینه تولید و محتوا این سینما به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

سینمای کودک به‌شدت فقیر است

علی سرتیپی؛ تهیه‌کننده، درخصوص وضعیت فیلم کودک در سینمای ایران، گفت: هر چند وقت یکبار فیلم‌های خوب کودک ساخته می‌شود. مانند؛ «شهر موش‌ها» و «کلاه‌قرمزی» که یک جرقه‌ای روشن می‌کنند و تمام می‌شوند و دیگر از این قبیل اتفاقات کم پیش می‌آید.

وی با اشاره به این‌که حال سینمای کودک قطعا خوب نیست، اضافه کرد: سال گذشته فیلمی در این زمینه نداشتیم. امیدواریم امسال اتفاقات خوبی بیفتد، که متاسفانه تا به امروز نیفتاده است. البته تلاش‌‌ها و بحث‌‌هایی در این زمینه شده، اما آنچه باید به مرحله اجرا برسد و دیده شود نیز اتفاق نمی‌افتد.

سرتیپی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا تولید فیلم کودک به‌خصوص در فصل تابستان کم شده است، توضیح داد: اصلی‌ترین مسئله این است که تهیه‌کنندگان فیلم کودک احساس می‌کنند، بازاری برای فروش این فیلم‌ها وجود ندارد. متاسفانه در حال حاضر با هجوم فرهنگی و هالیوودی کودک روبه‌رو هستیم، ذائقه کودکان ما را از آن خودشان کردند. هرجا که نگاه می‌کنیم کودکان یا شخصیت فیلم‌های خارجی را بازی می‌کنند و یا اسباب‌بازی‌‌های و علاقه‌مندی‌هایشان به این سمت پیش رفته است.

وی با بیان این‌که سینمای کودک به‌شدت فقیر است، بیان کرد: دلایل مهمی که در وضعیت نابسامان سینمای کودک کشور نقش دارد شامل تغییر ذائقه کودکان، دشواری در ساخت فیلم‌های کودک و نیز بازار فروش دلخواه برای سرمایه‌گذارها وجود ندارد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در این راستا باید زمینه‌ای به‌وجود آوریم. همان‌طور که سال‌‌ها سینمای اجتماعی و حتی سینمای دفاع مقدس خیلی هوادار نداشت. کارگردان‌‌هایی همچون حاتمی‌کیا و ده‌نمکی به‌نوعی این فیلم‌ها را ساختند. و تعدادی از فیلم‌های دفاع مقدس پرمخاطب سینما شدند، بنابراین باید این ذائقه را به‌وجود آوریم.

سرتیپی درخصوص راهکار برای بهبود وضعیت سینمای کودک و اکران آن گفت: به‌لحاظ محتوا و موضوع باید دست تهیه‌کنندگان و کارگردان‌‌ها باز باشد. برای ساخت فیلم‌های کودک نیازمند؛ حمایت و اتخاذ تصمیماتی هستیم، تا در مسیر اکران به‌صورت متفاوت از این فیلم‌ها حمایت شود. این‌که امکانات و تسهیلات بهتری را از لحاظ تبلیغاتی و سالن سینما در اختیار فیلم‌ها قرار دهند، انگیزه‌ای درجهت موفقیت فیلم‌ها خواهد شد تا راه خودشان را پیدا کنند. متاسفانه این روند حمایت در عمل دیده نمی‌شود.

سرتیپی در پایان درباره مشکل اکران فیلم کودک به‌خصوص در فصل تابستان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال هم اتفاق خوبی مانند سال‌‌های گذشته نیفتاد. باتوجه به این‌که دو فیلم «شکلاتی» و «خاله قورباغه» که فیلم‌های جذابی هستند، برای تابستان آماده نشد، از این رو فیلم کودک خوب نداشتیم و از دست رفت. امید است در فصل پاییز این فیلم‌ها آماده شود و تحولی را به‌وجود آورند تا بستری برای سال‌‌های آتی باشد.

مهدی سجاده‌چی: سینمای کودک نداریم

مهدی سجاده‌چی؛ فیلمنامه‌‌نویس، به تشریح وضعیت فیلم کودک در سینمای ایران نیز پرداخت و گفت: درحال حاضر سینمای کودک نداریم. چراکه برخی همچنان بر این عقیده هستند که با الگوی ۲۵سال پیش، فیلم کودک بسازند. این درحالی است که این نوع سینمای کودک، مدت‌‌هاست منسوخ شده است. فقط برخی شبکه‌‌ها فیلم‌های تلویزیونی ارزان‌قیمت را به این صورت می‌سازند. تنها فیلم کودکی که در جهان وجود دارد، فیلم‌های سوپرمارکتی ابرقهرمانی است که شامل همه سنین می‌شود.

یک دوره فیلم کودک نوجوان و جوان ساخته می‌شد. بازیگر تربیت می‌شد و وارد عرصه بازیگری بزرگسال می‌شدند. درحال حاضر سینمای کودک جمع شده و نسل جوان حرفه‌ای در این زمینه نداریم. بسیاری از بازیگران حرفه‌ای ایران از سینمای کودک آمدند و به‌تدریج وارد این عرصه شدند

وی ادامه داد: فیلمی مختص کودکان ساخته نمی‌شود. به عقیده من در این زمینه تلاش بیهوده انجام می‌دهند، چراکه سینمای کودک تماشاگر ندارد و کدام کودکی حاضر می‌شود فیلمی که درخصوص روابط بچه‌‌ها ساخته می‌شود را ببیند.

سجاده‌چی به‌علت کاهش تولید فیلم کودک به‌خصوص در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: فیلم کودک مخاطب ندارد. یا باید کودکان را با اجبار از سوی مدارس سوار اتوبوس کرد و به تماشای فیلم نشاند و یا این‌که مخاطب حاضر نیست به والدین خود بگوید، به سینمای کودک برویم. درواقع سینمای کودکی در کشور وجود ندارد.

این فیلمنامه‌‌نویس درباره راهکار بهبود وضعیت سینمای کودک و اکران آن توضیح داد: راهکار تجربه جهانی است. به‌دلیل گستردگی ارتباطات دیگر کودکان علاقه‌ای ندارند که شرایط خودشان را در فیلم‌ها ببینند. بیشتر گرایش دارند قهرمان‌‌های بزرگ و ماجراجویانه را روی پرده سینما تماشا کنند و لذت ببرند. ضمن این‌که این نوع فیلم‌ها از لحاظ جنگ خیر و شر، نکته اخلاقی نیز در پی دارد

سیروس حسن‌پور: ایجاد جریان سینمای کودک، غیرممکن است

سیروس حسن‌‌پور با اشاره به این‌که شرایط سینمای کودک خوب نیست به «صبا» گفت: متاسفانه در ایران نگاه حرفه‌ای به سینمای کودک نداریم.

وی با بیان به این‌که تاکنون فیلم کودک ساخته نشده و این موضوع در کشور جدی گرفته نمی‌شود، بیان کرد: نگاه به سینمای کودک از لحاظ بودجه و اکران سبک دیده می‌شود.

حسن‌‌پور افزود: چهار رکن اصلی سینمای ایران را تشکیل می‌دهند؛ بودجه، محل پخش، تکنولوژی و امکانات فنی و نیروی انسانی خلاق(نویسنده و کارگردان) این ارکان هستند. هریک از این موارد باهم ارتباط ارگانیگ دارند، اگر یکی از این موارد لنگ بزند، موارد دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این‌رو می‌توان عیب سینمای کودک را پیدا کرد.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: نیروی خلاق و علاقه‌مند داریم و داشتیم اما در یک مقطع زمانی پیوند ارتباط این نیرو با سینمای کودک به‌دلیل عدم بودجه و محل اکران قطع شد. بنابراین سینمای کودک ضعیف شد و کارگردانان و نویسنده‌‌ها نیز بالطبع فاصله گرفتند.

حسن‌پور درخصوص زنده نگه‌داشتن سینمای کودک، گفت: به عقیده من برگزاری جشنواره‌‌های نصفه و نیمه فیلم‌های کودک نشان از توجه به سینمای کودک است. چراکه حداقل چند فیلم کودک ساخته می‌شود. اما این‌که توقع داشته باشیم جریان سینمای کودک ایجاد شود، غیرممکن است.

وی اضافه کرد: اگر فیلم کودک براساس اصول حرفه‌ای و چهار رکن(بودجه، محل پخش، تکنولوژی و امکانات فنی و نیروی انسانی خلاق(نویسنده و کارگردان)) ساخته شود و محل عرضه داشته باشد. قطعا اکران خوب هم خواهد گرفت و خوب هم خواهد فروخت.

حسن‌‌پور عدم تولید بازیگر را یکی از آسیب‌‌های به‌ظاهر ساده سینمای کودک برشمرد و توضیح داد: یک دوره فیلم کودک نوجوان و جوان ساخته می‌شد. بازیگر تربیت می‌شد و وارد عرصه بازیگری بزرگسال می‌شدند. درحال حاضر سینمای کودک جمع شده و نسل جوان حرفه‌ای در این زمینه نداریم. بسیاری از بازیگران حرفه‌ای ایران از سینمای کودک آمدند و به‌تدریج وارد این عرصه شدند

حسن‌‌پور به راهکار بهبود وضعیت سینمای کودک و اکران اشاره کرد و گفت: حالا که سینمای کودک به این حال و روز افتاده باید دستش گرفته شود. دولت باید کمک کند، البته این حمایت‌‌ها به این سادگی نیست که دولت مقداری هزینه کند و بقیه را خود فرد سازنده سرمایه‌گذاری کند. این موضوع باعث می‌شود که فیلم خوبی از آب درنیاید.

منبع: صبا