تبیان، دستیار زندگی
آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج علی و فاطمه علیهما السلام در قرآن

آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است؟

بخش قرآن تبیان
ازدواج علی و فاطمه در قرآن

خداوند می فرماید ؛ « دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد ، در حالی که با هم تماس دارند ، اما در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند...، از آن دو لولو و مرجان خارج می شود.» (الرحمان 19-20_22)

از آنجا که آیات قرآن ظاهر و باطنی دارند ، گاه هم تفسیر مادی برای آن وجود دارد و هم تفسیر معنوی ، در روایات اسلامی تفسیر معنوی این دو دریا به علی علیه السلام  و فاطمه زهرا سلام الله علیها و تفسیر معنوی لولو و مرجان به حسن و حسین علیهما السلام شده است.

در شواهد التنزیل از سلمان فارسی در تفسیر آیه نقل شده است که منظور علی و فاطمه هستند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین علیهما السلام است. (شواهد التنزیل ج2 ص209)

امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «ور از دو دریا ، علی و فاطمه هستند که دو دریای عمیق از علم هستند که هیچ یک بر دیگری تعدی نمی کند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین هستند

از ابن عباس نقل شده است: «منظور از دو دریا ، علی و فاطمه است و منظور از برزخ بین آنها محبت دائمی است که قطع نمی شود و پایان نمی گیرد و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین است.» (همان مدرک)

در واقع رزخ به معنای مانع میان دو چیز است ، در اینجا همان محبت و دوستی است که مانع از هر گونه بغی و تعدی و تجاوز می شود .

امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «ور از دو دریا ، علی و فاطمه هستند که دو دریای عمیق از علم هستند که هیچ یک بر دیگری تعدی نمی کند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین هستند » (لخصال ج1 ص65)

این آیه از آیاتی است که دلالت بر فضیلت فوق العاده و جلالت عظیم برای علی علیه السلام و همسرش و فرزندانش می کند ، چرا که علی و فاطمه را تشبیه به دو اقیانوس عظیم نموده ، اقیانوسی که نشانه عظمت خدا و منبع برکات و مبدا دانش و علوم بسیار و نشانه بارز اخلاق کریمه و جود و سخاوت و پاکی و عصمت است و فرزندانشان را به جواهرات گرانبها و بی مانندی تشبیه می کند که در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج می رسند ، حسن و زیبایی و جمال ظاهر و باطن و علم و تقوا و فضیلت و پاکی و عصمت همه در آن درج است .

درباره چه کسی در اسلام این همه فضائل دیده می شود و چه کسی شایسته تر برای جانشینی پیامبر از علی و فرزندان او هستند ، و چه ساده از کنار این همه فضائل گذشته اند . (ام قرآن ج9 ص313)
منبع:

کانال تلگرام پرسمان اعتقادی