تبیان، دستیار زندگی
مهندس آذری جهرمی در شروع فعالیت های خود مستقیما سراغ اولین دغدغه های مردم رفته، یعنی کاهش تعرفه خدمات، وضعیت فروش بسته های اینترنتی و بحث کم فروشی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین گام های آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

مهندس آذری جهرمی در شروع فعالیت های خود مستقیما سراغ اولین دغدغه های مردم رفته، یعنی کاهش تعرفه خدمات، وضعیت فروش بسته های اینترنتی و بحث کم فروشی.

فرآوری بخش ارتباطات تبیان
آذری جهرمی

سیاست کاهش تعرفه ها

مهندس آذری جهرمی روز چهارشنبه ١ شهریور در دیدار سرپرست و مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به سیاست کاهش تعرفه ها، گفت: در بحث تعرفه ها، باید نظام تعرفه مناسبی تدوین شود به طوری که  برای خدمات ثابت بازار رقابتی شده و همچنین حجم بازار بزرگ شود و در یک فرایند زمانی مناسب در بازارهای رقابتی، به سمت آزادسازی تعرفه ها، حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تعدیل در تعرفه خدمات مختلف باید به صورتی باشد که در حوزه تلفن همراه و ثابت اپراتورها به سمت باندل کردن صوت و دیتا پیش روند و تعادل در تعرفه خدمات صوتی و داده مد نظر قرار گیرد.

مهندس آذری جهرمی در ادامه به ساماندهی وضعیت فروش بسته های اینترنتی و بحث کم فروشی خدمات، اشاره کرد و گفت: لازم است، کمیته ای ویژه برای بررسی این موضوع و رعایت حقوق مصرف کننده ها تشکیل شود.

جهرمی: آن چیزی که مهم است راضی بودن مردم است. من با افتتاح و بهره برداری از پروژه ها خوشحال نمی شوم بلکه با رضایت مشتری و مردم خوشحال می شوم

وی تصریح کرد: همچنین لزوم تدوین چهارچوبی نظام مند برای رعایت حقوق مصرف کننده ها ضروری است،‌ تا اپراتورها حقوق مصرف کننده ها را بر مبنای این چهارچوب رعایت کنند و اپراتورها نیز یک بسته فرهنگی حاوی هشدارها و ملزومات را برای دادن هشدار به مردم تدوین کنند و در این زمینه فقط به پیامک اکتفا  نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دیدار درباره تدوین ضوابط لازم برای حمایت از OTT ها و APP ها هم افزود: لازم است این موضوع از نظر حقوقی بررسی شود که چگونه می توان وندورهای تولید کننده گوشی را ملزم کرد که گوشی های بازار ایران با OSS مختص ایران تولید شود.

وی در زمینه قاچاق گوشی تلفن همراه نیز تاکید کرد: مکانیزم های مقابله با قاچاق و اجرای پروژه رجیستری باید با جدیت پیگیری شود.

مهندس آذری جهرمی درباره وضعیت دکل های تلفن همراه نیز گفت: بررسی حقوقی لازم در جهت ساماندهی دکل ها و فرایندهای حقوقی و مقرراتی با شهرداری ها ضروری است؛ به طوری که همزمان حقوق اپراتور و شهر و مردم رعایت شود.

سازمان های پیر نیاز به نوسازی دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با رییس و اعضای هیات علمی دانشکده پست و مخابرات، گفت: نقش شما در به روز رسانی سطح دانش مجموعه وزارت ارتباطات حایز اهمیت است که در سطوح مدیریتی نیز باید این آموزش ها انجام شود.

مهندس محمد جواد آذری جهرمی گفت: امیدوارم با توجه به رشد روزافزون دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشکده فعالیت خود را به روز کند و با استفاده از  آموزش ضمن خدمت و استفاده از کادر علمی مجرب، اثرات دوره های آموزشی، شفاف و به چشم بیاید.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سازمان های پیر نیاز به نوسازی دارند ادامه دارد: در این دانشکده اساتید با تجربه و خوبی  وجود دارد و لازم است برای پیشبرد اهداف، با دانشگاهها تعامل سازنده داشته باشید.

آذری جهرمی

جهرمی: من با افتتاح و بهره برداری از پروژه ها خوشحال نمی شوم

در اولین روز از هفته دولت با حضور مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مشهد، پروژه‌ها ی ارتباطی این استان به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

مهندس آذری  جهرمی روز پنج شنبه در آیین رونمایی از این پروژه های ارتباطی با تاکید بر حضور سالانه ٢٧ میلیون زائر داخلی و ٢.٥ میلیون زائر خارجی در خراسان رضوی گفت: از آنجایی که خراسان رضوی به دلیل حضور زائران خارجی ویترین جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود لذا خدمات ICT در این استان باید ممتاز و بالاتر از دیگر نقاط باشد.

وی افزود: بر همین اساس از سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که ضمن بررسی از خدمات ارایه شده در این استان، گزارشی را تهیه کند که هر چند شنیده ام برخی از خدمات همچون چتر وای فای در این استان و در شهر مشهد کیفیت مطلوبی ندارد که باید آن را به وضعیت ممتاز برسانیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: جا دارد یادی کنیم از شهدای بزرگوارمان رجایی و  باهنر که جانشان را تقدیم نظام کردند انشاله مسیر پربرکت شهیدان را بتوانیم ادامه دهیم و پاسخگوی خون شهدا باشیم.

وزیر ارتباطات: مردم از کم فروشی گلایه دارند لذا رگولاتوری به صورت استانی باید شکایات را دریافت و موضوع را بررسی کند چرا که اصل  موضوع حق الناس است

آذری جهرمی با تاکید بر پتانسیل بالای خراسان رضوی در زمینه ایجاد کسب و کارهای نوین ادامه داد: در این زمینه تاکنون ٨ هزار شغل در بخش ICT ایجاد شده است. ضمن اینکه در شش ماه گذشته ١١.٣ میلیارد تومان وام وجوه اداره شده برای حمایت از این نوع کسب و کارها اختصاص پیدا کرده است که از این تعداد ٥٠٠ شغل مربوط به کسب و کارهای حمایت شده با وجوه اداره شده است.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: هدف اول من از سفر به شهر مقدس مشهد آمدن به پابوسی علی بن موسی الرضا (ع) است و بعد از آن افتتاح پروژه های حوزه ICT با سرمایه گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در هفته دولت است.

مهندس آذری جهرمی افزود: چون این ایام مصادف شد با هفته دولت، لذا گزارشی را ارایه می کنم از آنچه طی شش ماه گذشته در خراسان رضوی رخ داده است. انصافا توسعه خوبی طی دولت یازدهم در خراسان رضوی رخ داده است.

وزیر ارتباطات میزان دسترسی شبکه دیتا را از ١٨٢ گیگابیت به ٦٠٠ گیگابیت اعلام کرد و گفت: این نشان می دهد که شبکه ٣.٢ برابر رشد داشته است.

وی اظهار کرد: در حوزه پهنای باند خراسان رضوی از مصرف کننده به توزیع کننده و گذرگاهی برای پوشش استان های همجوار شده است که از ٣٦ به ٢٧٠ گیگابیت رسیده که ٧.٤ برابر شده است و تعداد کاربران از ٣٥٤ هزار  به ٢ میلیون و ٧٠٠هزار کاربر رسیده است و از مجموع ٣٣٠٠ روستای خراسان رضوی ١٨١٥ روستا به اینترنت پرسرعت متصل شده اند و ٩٠٥ کیلومتر فیبرنوری در استان کشیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین از راه اندازی مرکز  IXP در خراسان رضوی خبر داد.

وی اظهار کرد: از اپراتورها انتظار دارم علی رغم رقابت ها آمارهای واقعی ارایه کنند  و واقعیات را بگویند.

آذری جهرمی ادامه داد: آن چیزی که مهم است راضی بودن مردم است. من با افتتاح و بهره برداری از پروژه ها خوشحال نمی شوم بلکه با رضایت مشتری و مردم خوشحال می شوم.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: وای فای دور حرم رضوی اجرا شده ولی مشکلاتی دارد، اگر وای فای بدون مشکل باشد آن وقت می توانیم خدمات مورد نیاز مردم را ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه  امروز با تغییر پارادایم مواجهیم افزود: هرجا بیشتر ارتباط باشد، امنیت بیشتر است که منظور امنیت روانی است.

وی با اشاره به اینکه مردم از کم فروشی گلایه دارند، افزود: لذا رگولاتوری به صورت استانی باید شکایات را دریافت و موضوع را بررسی کند چرا که اصل  موضوع حق الناس است در بعضی از شهرها سفر به مشهد از سفر به کشورهای خارجی  گران تر می شود که خدمات IT می تواند این هزینه ها را کاهش دهد.

به گفته آذری جهرمی خراسان رضوی فقط مشهد نیست و باید به دیگر نقاط این استان توجه کرد.

دکتر یزدانیان

دوران جهرمی، زمان تثبیت و توسعه فعالیت های وزارتخانه

مدیرعامل شرکت پست می گوید: با حضور «محمدجواد آذری جهرمی» در راس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهد تثبیت و توسعه اقدامات صورت گرفته و استمرار نقش آفرینی موثر و کارآمد این مجموعه در کشور خواهیم بود.

«حسین مهری» افزود: نقش ارزنده جهرمی در توسعه و ایجاد زیر ساخت های ارتباطی در دوران تصدی مسوولیت اش در شرکت ارتباطات زیر ساخت بسیار مشهود است زیرا اقدام های قابل توجهی در جهت خدمت رسانی به مردم در نقاط مختلف شهری و روستایی داشته است.

وی افزود: توسعه این زیر ساخت ها بالطبع می تواند شرکت ملی پست را در ارایه سرویس ها و خدمات گوناگون خود کمک کند.

مهری با اشاره به اقدام های اساسی و ارزشمند «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: با حضور جهرمی در راس این وزارتخانه شاهد تثبیت و توسعه اقدامات صورت گرفته و استمرار نقش آفرینی موثر و کارآمد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور خواهیم بود.

پیوستن به کمپین توقف حذف اپ‌های ایرانی از اپ استور

محمد جواد آذری جهرمی به صورت رسمی در توییتر به کمپین جلوگیری از حذف اپ‌های ایرانی از اپ استور پیوست و اعتراض خود را نسبت به تحریم‌های اپل برای اپلیکیشن‌های کسب و کارهای اینترنتی ایرانی بزرگ نشان داد.

به گزارش کلیک، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی به صورت رسمی و طی یک توییت با استفاده از هشتگ StopRemovingIranianApps# به کمپین جلوگیری از حذف اپ‌های ایرانی از اپ استور پیوست و اعتراض خود را نسبت به تحریم‌های اپل برای اپلیکیشن‌های کسب و کارهای اینترنتی ایرانی بزرگ نشان داد و گفت: فناوری اطلاعات باید برای بهتر و راحت‌تر کردن زندگی انسان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد نه اینکه ابزاری برای تبعیض بین کشورها باشد.


منابع: ایرنا،‌ سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،کلیک