تبیان، دستیار زندگی
ست حجت‌الاسلام مبلغی نقد و بررسی را موجب توسعه علم دانست و گفت: نقد و بررسی آراء فقهی در برخی دوره‌ها همچون عصر آیت الله وحید بهبهانی به اوج رسیده و در برخی از اعصار دیگر همچون دوران پس از شیخ طوسی با ضعف و ركود روبرو بوده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس پژوهشكده فقه و حقوق: ''نقد و بررسی'' عامل توسعه علم در جوامع بشری است

حجت‌الاسلام مبلغی نقد و بررسی را موجب توسعه علم دانست و گفت: نقد و بررسی آراء فقهی در برخی دوره‌ها همچون عصر آیت الله وحید بهبهانی به اوج رسیده و در برخی از اعصار دیگر همچون دوران پس از شیخ طوسی با ضعف و ركود روبرو بوده است.



 حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رئیس پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست تخصصی نقد و بررسی آراء فقهی با بیان اینكه غالب نقدهای فقهی بصورت ارتكازی و نه علمی و تفصیلی است گفت: چنین نقدی همواره در معرض خطا قرار دارد و در آن تمام قابلیتهای نقد به دست نمی‌آید.

وی نقد و بررسی را موجب توسعه علم دانست و گفت: نقد و بررسی آراء فقهی در برخی دوره‌ها همچون عصر آیت الله وحید بهبهانی به اوج رسیده و در برخی از اعصار دیگر همچون دوران پس از شیخ طوسی رو به ضعف و ركود بوده است و بیشتر نقدها جنبه تقلیدی داشته كه ناشی از تاثیرپذیری افراد از عظمت علمی شیخ طوسی بوده است.

مسئول پژوهش و تحقیقات موسسه تقریب مذاهب اسلامی قم نقد مبانی، بنایی، تاریخی، فلسفی، پیش فرضها و نقد بر پایه عدم بكارگیری دقیق مصطلحات و نیز نقد بر پایه كشف خلط را، از گونه‌های نقد نظریه‌های فقهی دانست و افزود: در نقد تاریخی، عدم دقت در شرایط تاریخی صدور حدیث، در نقد فلسفی، روش فقها و در نقد پیش فرضها ذهنیتهای فقهی فرد كه بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه در صدور رای فقیه اثر داشته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام مبلغی تفكیك بین رای قدیم و جدید فقیه و توجه به اینكه صاحب قول در مقام افتاء بوده است یا خیر را از معیارهای نقد فقهی دانست و گفت: متاسفانه در طول تاریخ، برخی از نقادها بواسطه مطالب بزرگان، دچار بداخلاقی نقد شده‌اند و به اتهام طرف مقابل به كم فهمی و نظایر آن روی آورده‌اند.