تبیان، دستیار زندگی
شرکت اپل در اقدامی خصمانه برنامه های موبایلی iOS که توسط شرکت ها و توسعه دهندگان ایرانی در فروشگاه اپ استور عرضه شده بود را پاک کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه های موبایلی ایرانی از فروشگاه اپل حذف شد

شرکت اپل در اقدامی خصمانه برنامه های موبایلی iOS که توسط شرکت ها و توسعه دهندگان ایرانی در فروشگاه اپ استور عرضه شده بود را پاک کرده است.

بخش ارتباطات تبیان
برنامه های موبایلی ایرانی از فروشگاه اپل حذف شد

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، این اقدام از چند روز پیش آغاز شده و پیش از آن اپل به صورت محدود فروشگاه اپ استور را از سپتامبر سال 2016 بر روی ایرانیان گشوده بود و در حال برطرف کردن تدریجی محدودیت ها و ممنوعیت ها برای توسعه دهندگان و شرکت های ایرانی بود، اما حالا رویه خود را تغییر داده است.

یکی از مشهورترین اپ های حذف شده از اپ استور شرکت اپل مربوط به شرکت دیجی کالاست که میلیون ها کاربر دارد و برنامه موبایلی آن چند روز قبل از فروشگاه آنلاین اپل حذف شد.

هیچ یک از برنامه های اپ استور به طور رسمی در داخل ایران عرضه نشده و بسیاری از شرکت ها این برنامه ها را در خارج از ایران به ثبت می رسانند تا بتوانند دسترسی به آن را برای کاربران ممکن کنند.

به نظر می رسد یکی از بهانه های اپل برای چنین اقدامی استفاده توسعه دهندگان و شرکت های ایرانی از سیستم پرداخت شاپرک برای پیشبرد امور مالی خود با اپل باشد. این سیستم پرداخت مالی هیچ ارتباطی با سیستم های پرداخت بین المللی ندارد و ظاهرا این مساله برای اپل قابل پذیرش نیست.

در حال حاضر 40 میلیون ایرانی از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و بر اساس برآوردها 6 میلیون ایرانی از آیفون استفاده می کنند. بر اساس برآوردها هر ماه صدهزار آیفون به ایران قاچاق می شود و لذا اپل به طور بالقوه در داخل ایران از بازار بزرگی برخوردار است.

اپل در توضیح اقدام خود برای توسعه دهندگان ایرانی پیامی به شرح زیر را برای آنان ارسال کرده است: متاسفانه اپ استور در قلمروی سرزمینی ایران در دسترس نیست و انجام تبادلات مالی مربوط به اپ ها برای صاحبان مشاغل و موسسات فعال در ایران با قوانین تحریم این کشور مطابقت ندارد. لذا ما در حال حاضر قادر به پذیرش درخواست شما نیستیم و شما می توانید پس از تجدیدنظر در قوانین تجارت بین المللی مجددا برنامه خود را در اپ استور ثبت کنید.


منبع: خبرگزاری فارس