تبیان، دستیار زندگی
هدف از پروژه حاضر طراحی جایگاه تبادل کتاب بر اساس فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی-اسلامی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبادل مغزها

هدف از پروژه حاضر طراحی جایگاه تبادل کتاب بر اساس فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی-اسلامی جهت تشویق افراد به امانت و خواندن کتاب و در نتیجه ترویج فرهنگ کتابخوانی بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

تبادل مغزها

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تبادل مغزها

نام ارائه دهنده/دهند گان: مرصاد محمدی

زمینه و نوع پروژه: معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرهنگ سعادت

مقدمه

از گذشته دور كتاب به عنوان یكی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدید‌آوردن آثار علمی و فرهنگ مكتوب توصیه ‌های مهمی داشته ‌اند. امروزه نیز حاصل تفكر و تجربه ‌های اهل اندیشه و معرفت به وسیله كتاب در دسترس همگان قرا ر می ‌گیرد و كتابخانه ‌ها، كانون ‌ها و همایش صاحب ‌نظران و گلستان پرطراوت صاحبان معرفت است. کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمی دهیم. بنابراین در پروژه حاضر دانش آموزان سعی در طراحی جایگاهی برای تشویق مردم به کتاب خوانی دارند.

تبادل مغزها

هدف

هدف از پروژه حاضر طراحی جایگاه تبادل کتاب بر اساس فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی-اسلامی جهت تشویق افراد به امانت و خواندن کتاب و در نتیجه ترویج فرهنگ کتابخوانی بود.

در این پروژه جایگاهی جهت تبادل کتاب طراحی شده است. در این جایگاه؛ نیمکت هایی تعبیه شده تا افراد بتوانند حتی اگر برای لحظه ای قصد استراحت دارند؛ کتابی برداشته و مطالعه کنند و یا کتاب های خوانده شده خود را در این جایگاه قرار داده و کتابی دیگر بردارند و به نوعی تبادل کتاب اتفاق بیفتد. از طرفی فرم این جایگاه ها بر اساس فرم های هندسی به کار رفته در معماری ایرانی-اسلامی طراحی شده است. این طرح طبق موارد زیر سازگار با اصول معماری پایدار است:

1. ترویج رفتارهای مناسب (ترویج فرهنگ کتابخوانی)

2. استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی جهت تامین روشنایی فضا

3. استفاده از فرم های هندسی معماری ایرانی در فرم پلان؛ باجه ها و کلیه المان های این فضا جهت حفظ هویت معماری بومی استفاده شده است.

روش

مبانی معماری سازگار با محیط زیست (معماری پایدار) به عنوان یکی از موضوعات پژوهشی در کلاس مطرح شد. پس از آن کارگاهی جهت ایده یابی برگزار شد. در این کارگاه دانش آموزان با تمرکز بر روی مبانی معماری پایدار ایده هایی را ارائه کردند. گروه با استفاده از اصولی چون استفاده از انرژی های تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی) و بحث اهمیت افزایش ارتباطات اجتماعی و گسترش رفتارهای مناسب شهری در معماری پایدار، طرحی را ارائه کرده اند.

طرح مربوط به فضایی است برای مطالعه و امانت کتاب که دارای نیمکت، جایگاه تبادل کتاب و روشنایی است. سپس ایده گروه گسترش یافته و تکمیل شد. در ادامه نقشه ها ترسیم شده و فهرست لوازم مورد نیاز جهت ساخت ماکت ایده (سازه معماری) تعیین شد.

برای ساخت ماکت ابتدا یکی سری از فرم های هندسی بر گرفته از کاشی کاری معماری ایرانی اسلامی توسط برش لیزر بر روی فوم برد انجام شد و دانش آموزان با ترکیب و سر هم کردن این فرم ها و با توجه به ایده شان یعنی طراحی جایگاه تبادل کتاب به فرم دلخواه رسیدند. بقیه موارد توسط لوازم مرتبط با ساخت ماکت معماری مانند فوم برد ماکت و لوازم تزیینی ماکت سازی تکمیل شده است.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده:محبوبه همت