تبیان، دستیار زندگی
اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که داشتن هوش بالا مختص افرادی است که آی کیو بالایی دارند اما ما می خواهیم ترفند هایی را برای شما بیان کنیم که با این ترفندها می توانید توانایی و هوش خود را در بسیاری از کارها تقویت کنید و افزایش دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند راه ساده برای باهوش‌تر شدن

اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که داشتن هوش بالا مختص افرادی است که آی کیو بالایی دارند اما ما می‌خواهیم ترفند‌هایی را برای شما بیان کنیم که با این ترفندها می‌توانید توانایی و هوش خود را در بسیاری از کارها تقویت کنید و افزایش دهید.

حمید عبادی - بخش دانش و زندگی تبیان
چند راه ساده برای باهوش‌تر شدن

اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که داشتن هوش بالا مختص افرادی است که آی کیو بالایی دارند اما ما می‌خواهیم ترفند‌هایی را برای شما بیان کنیم که با این ترفندها می‌توانید توانایی و هوش خود را در بسیاری از کارها تقویت کنید و افزایش دهید.

هرشخصی که دارای انگیزه و اراده‌ی کافی باشد، می‌تواند توانایی‌های ذهنی خود را توسعه دهد و فردی باهوش‌تر شود که به موفقیت او کمک خواهد کرد.

ادغام کردن روش‌ها و کارهای جدید با روال روزمره‌ی هر فرد میتوانند عقل آن فرد را به سرعت رشد دهند و شخص را هر روز در چالش‌های جدید قرار دهند که این چالش‌ها برای بالا بردن سطح هوش مفید خواهند بود.  این نکته را در نظر داشته‌باشید که سلامت مغز یک امر مهم در سلامت فیزیکی انسان است، لیست زیر شامل بهترین کارهایی است که مغز شما را درگیر میکند و به کار بردن این روش ها در زندگی روزمره باعث افزایش هوش شما خواهند شد.

1-خود را به نوآوری دعوت کنید

برای ایجاد مسیرهای عصبی جدید و تقویت مغز، لازم است که به طور مداوم توانایی‌ها و اطلاعات جدید را در زندگی ترکیب و از آن‌ها استفاده کنید. در ابتدا شاید بی‌فایده باشد اما سرانجام نتیجه خواهد داد و شما غرق در راه حل‌های خواهید شد مطمئن باشید.

2-مکان‌های جدید را ببینید

به این منظور که در یک جای جدید بنشینید و مطالعه کنید، به یک کافی‌شاپ جدید یا یک پارک جدید بروید و مطالعه کنید. یک مسیر جدید را برای رفتن به محل کار یا منزل خود انتخاب کنید. به یک جای متفاوت سفر کنید و هر دفعه به یک جای تکراری سفر نکنید.

جایگزین کردن اطلاعات و تجربه‌های جدید برای مغز مفید خواهد بود.(به معنی جایگزینی مکان‌های جدید، راه و روش‌های جدید و سایر موارد با چیزهای تکراری)

شاید برخی چیزها برای بار اول ناخوش‌آیند باشند یا شاید اتحان کردن چیزی برای بار اول جالب نباشد و دلتان بخواهد همان راه و روش همیشگی را امتحان کنید کارهایی مثل انتخاب یک مسیر یا یک خوراکی. به کافی شاپ می‌روید و دوست دارید همان سفارش معمولی همیشگی را بدهید. چیز جدیدی سفارش بدهید و امتحانش کنید و یا به کافی شاپ جدیدی بروید تا مجبور شوید منوی جدیدی را مطالعه کنید چیزهای جدیدی که قبلا امتحان نکردید را امتجان کنید.

تا زمانی که کارهای آسان و روش‌های همیشگی وجود دارند مردم اغلب به سمت راه و روش‌های جدید و نوآوری نخواهند رفت و از تنبلی لذت خواهند برد.

اگر می‌خواهید بدانید در مواقع نوآوری چه اتفاقی برای مغز می‌افتد باید بگوییم‌که:

هنگامی‌که شما به یک کشور جدید سفر می‌کنید، با یک زبان عجیب، یک آداب و رسوم جدید و ناآشنا مواجه می‌شوید و یک ریتم متفاوت از ریتم و فرهنگ خود را می‌بینید. وقتی مغز با این شرایط روبه‌رو می‌شود می‌خواهد خود را با شرایط موجود تنظیم کند که به همین علت به چالش‌های جدید و غیر منتظره می‌رسد.

در اکثر موفقیت‌ها رد پایی از نگاه کردن به مسائل از زوایای جدید و حتی عجیب دیده می‌شود.

نحوه‌ی برقراری ارتباط با مردمی که زبان شما را نمی‌فهمند باعث می‌شود تا مغز راه‌های جدید برقراری ارتباط و بیان نیازها و احساسات خود را کشف کند، گوش کردن به یک موسیقی جدید، امتحان کردن غذاهای جدید و رفتن به خیابان‌های جدید این‌ها کارهایی هستند که باعث می‌شوند مغز شما همه کار بکند تا بتواند با شرایط جدید منطبق شود. این روال باعث می‌شود ذهن شما باز، خلاق، قوی و سرزنده شود.

3-تحصیلات خود را ادامه دهید

سرمایه‌گذاری بر روی آموزش بزرگسالان بهترین نوع سرمایه‌گذاری در زمان، انرژی و پول می‌باشد. درست است که آموزش و پرورش انسان‌ها در دوران کودکی بسیار ارزشمند است اما این دلیلی بر ناتوانی بزرگسالان نیست. بزرگسالان اغلب مهارت‌های فراگیری خود را دست‌کم می‌گیرند و فکر می‌کنند دیگر یادگرفتن از آن‌ها گذشته‌است در صورتی که اشتباه می‌کنند. یک کلاس آموزشی برای خود دست و پا کنید و آموزش ببینید. یا علمی یا مهارتی و فنی و خودتان را به چالش آموزش بکشید یا آکادمیک یا خلاقانه. برای این کار نیاز نیست حتما به کلاس‌های آموزشی بروید. از روی فیلم‌های آموزشی، کتاب‌های آموزشی و یا حتی آموزش‌های تجربی و کسب مهارت توسط خودتان می‌توانید به این هدف برسید.

به صورت داوطلبانه به سمت کسب علم و کسب مهارت رفتن یک فرصت بسیار ارزشمند برای مغز و هوش شا ایجاد می‌کند تا ارتباطات جدید برقرار کند و راه‌های جدید کشف کند و هوش شما را افزایش دهید.

4-اخبار را دنبال کنید

این کار باعث حفظ روند رشد و پرورش مغز و هوش و اطلاعات می‌شود. صرف کردن نیم ساعت در هر روز (صبح یا عصر فرقی ندارد) برای مطالعه روزنامه یا دیدن اخبار در تلویزیون کمک می‌کند که مغز شما در حالت فعال بماند. تجزیه و تحلیل اخبار توسط مغز شما یک تمرین روزانه‌ی خوب برای مغز خواهد بود. مشاهده‌ی اخبار باعث می‌شود تا موضوعات جدید و جذاب به مغز شما معرفی شوند و مغز درگیر مسائل جدید باشد.

5- کتاب بخوانید

مطالعه کردن ساده‌ترین راه برای فعال نگه داشتن مغز است. مطالعه کردن باعث می‌شود شما با واژگان جدیدی آشنا شوید، جمله‌های جدید با دستور زبان‌های مختلف را ببینید و درک کنید. البته این تنها نیمی از جادوی مطالعه روی مغز است.

همانطور که رفتن به مکان‌های جدید و امتحان کردن خوراکی‌ها و شرایط جدید باعث رشد و پرورش هوش و مغز می‌شود، با مطالعه‌ی یک کتاب داستانی یا غیر داستانی، تاریخی، ادبی، شعر و سایر انواع موضوعات در واقع یک فرصت بسیار بزرگ را برای  مغز خود فراهم کرده‌اید. خوب است بدانید که مطالعه‌ی کتاب راهی جایگزین برای سفر به نقاط مختلف است. بله با مطالعه‌ی کتاب مغز شما به داستان‌ها و مکان‌های آن کتاب سفر می‌کند تا آن صحنه‌ها و شرایط را برای شما بازسازی کند و به همین ترتیب یک دنیای جدید در ذهن شما ایجاد می‌شود که بسیار مفید می‌باشد.

6- کارهایتان را با شیوه‌های جدید انجام دهید

محل کارتان یک میدان آزمایش خوب برای شما می‌باشد، همانطور خانه‌ی شما و یا هر جای دیگر. گاهی اوقات به مشکلات از زاویه‌ی جدید نگاه کنید مطمئن باشید راه‌حل‌های بهتر و خلاقانه‌تری خواهید یافت و این قضیه می‌تواند ایده‌های خلاقانه‌ی بسیاری به شما بدهد.

به جای آن‌که مکررا بر وجود یک مشکل تاکید کنید و بگویید که فلان مشکل وجود دارد و از وجود آن‌ها اظطراب و استرس بگیرید، حالت آرامش را در خود ایجاد کنید و از زوایای مختلف به مشکل بنگرید و سعی کنید برای آن راه حل‌های جدید و مختلف تصور کنید و بیابید.

ادامه‌ی روش‌ها به زودی و در سری دوم این مطلب منتشر خواهد شد.

منبع:lifehack.org