تبیان، دستیار زندگی
مطالعه جدیدی بیان می کند زنانی که سابقه شیردهی طولانی تری دارند، نسبت به مادرانی که شیر نمی دهند یا به مدت کوتاه تری شیر می دهند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیردهی خطر ام اس را کم می‌کند

مطالعه جدیدی بیان می‌کند زنانی که سابقه شیردهی طولانی‌تری دارند، نسبت به مادرانی که شیر نمی‌دهند یا به مدت کوتاه‌تری شیر می‌دهند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) قرار دارند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

شیردهی

محققان به مقایسه نزدیک به ۴۰۰ زن مبتلا به MS یا منادی آن، یعنی سندرم ایزوله بالینی (CIS) با گروه مشابه سالم پرداختند. آن‌ها دریافتند مادرانی که به مدت ۱۵ ماه یا بیشتر به یک کودک یا بیشتر شیر داده بودند، نسبت به زنانی که ۰ تا ۴ ماه شیر داده بودند، ۵۳ درصد کمتر به MS یا CIS مبتلا می‌شدند.

مادرانی که به مدت ۱۵ ماه یا بیشتر به یک کودک یا بیشتر شیر داده بودند، نسبت به زنانی که ۰ تا ۴ ماه شیر داده بودند، ۵۳ درصد کمتر به MS یا CIS مبتلا می‌شدند

مؤلف این مطالعه، دکتر آنت لانگر-گولد، دانشمند و محقق بیماری‌های اعصاب، گفت: «پیش از این کسی نشان نداده است که شیردهی می‌تواند اثری دیرپا بر دستگاه ایمنی مادر داشته باشد. این تکه مضاعفی از شواهدی است که نشان می‌دهد باید از مادرانی که می‌خواهند شیر دهند، حمایت شود. فایده شیر مادر فقط برای کودک نیست و فواید دیرپایی برای مادر نیز دارد.»

MS یک بیماری خودایمنی است که درمان قطعی ندارد. حمله بدن به خود در این بیماری اغلب باعث بی‌حسی، گزگز، مشکل در دفع، مشکلات راه رفتن و مسائل ذهنی می‌شود. MS زنان را در سن باروری بیش از مردان و زنان مسن گرفتار می‌کند.


منبع: سلامانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.