تبیان، دستیار زندگی
مبحث اصلی که الهام بخش این گروه برای ارایه نهایی بوده است طراحی و معماری با الهام از طبیعت (معماری بیونیک) می باشد. که در این پروژه فرم عضلات و سیستم جمع شوندگی کرم خاکی منبع الهام طراحی این گروه قرار گرفت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرم خاکی نجات دهنده

مبحث اصلی که الهام بخش این گروه برای ارایه نهایی بوده است طراحی و معماری با الهام از طبیعت (معماری بیونیک) می باشد. که در این پروژه فرم عضلات و سیستم جمع شوندگی کرم خاکی منبع الهام طراحی این گروه قرار گرفت.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

کرم خاکی نجات دهنده

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: کرم خاکی نجات دهنده

نام ارائه دهنده/دهند گان: ارشیا خانکی، رادین غلامیان، علیرضا جامه داری و محمد حسین صرفی

زمینه و نوع پروژه: معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرهنگ سعادت

مقدمه

کرم‌ های خاکی یا کرمشک جانورانی هستند که دارای بدنی نرم می باشند. بدن آن‌ ها به بندهایی تقسیم شده است. آن ‌ها استخوان ندارند و معمولاً دراز و پوستی هستند. کرم‌ ها از گوناگونی زیادی برخوردارند. آن‌ ها در زمین می خزند. کرم ‌های خاکی در هر جایی یافت می ‌شوند و طول آن ‌ها معمولاً بیشتر از ۳ سانتی متر است. آن‌ ها بیشتر به رنگ صورتی قهوه‌ ای یا صورتی تیره هستند.

کرم خاکی نجات دهنده

هدف

مبحث اصلی که الهام بخش این گروه برای ارایه نهایی بوده است طراحی و معماری با الهام از طبیعت (معماری بیونیک) می باشد. که در این پروژه فرم عضلات و سیستم جمع شوندگی کرم خاکی منبع الهام طراحی این گروه قرار گرفت. در نهایت با ترکیب ایده های به دست آمده از فرایند طراحی با تمرکز بر این مبحث؛ یعنی ساخت اقامتگاه های قابل حمل با قابلیت جمع شدن و باز شدن بر اساس عضلات حلقوی کرم خاکی و سیستم جمع شدن آن ها؛ به عنوان ایده نهایی انتخاب شد. این اقامت گاه ها به پیشنهاد اعضای گروه می تواند به عنوان پناه گاه قابل حمل در مواقع جنگ و در مواقع بحران هایی چون سیل و زلزله استفاده داشته باشد. از جمله اهداف پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. شناسایی ویژگی های معماری بناهای پیش ساخته

2. شناسایی نمونه معماری پناهگاه ها

3. شناسایی سیستم بدن و ویژگی جمع شوندگی عضلات کرم خاکی

کرم خاکی نجات دهنده

روش

بناها در این پروژه به گونه ای است که بنا از قطعات پیش ساخته تشکیل شده تا به راحتی به مناطق کویری انتقال داده شده و سریع بنا شود. فرم بنا از حلقه های عضلانی کرم خاکی گرفته شده است. دانش آموزان ابتدا با شرکت در کارگاه های ایده یابی ایده خود را مطرح نموده و گسترش دادند. سپس با راهنمایی استاد راهنما نقشه و طرح ایده طراحی شد و مواد و و سایل لازم جهت ساخت ماکت ایده تهیه شد. بعد از برش قطعات لازم و مونتاژ آن ها ماکت پروژه ساخته شد. در ساخت ماکت دانش آموان برای فرم پناهگاه با استفاده از فوم های منعطف (بلندر) و طلق های رنگی به شکل حلقه های بدن کرم خاکی ساخته کردند که توسط محاسبات انجام شده می توانند این حلقه ها داخل هم فرو رفته و جمع شوند. بقیه موارد مانند سایت پروژه (مکان فضای بحران زده) توسط لوازم مرتبط با ساخت ماکت معماری مانند فوم برد ماکت تکمیل شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت