تبیان، دستیار زندگی

ماه زمینی

ماه تنها قمر سیاره زمین است و با باز تاباندن نور خورشید، شب های زمین را کمی روشن می کند. ماه پنجمین قمر طبیعیِ بزرگ در سامانه خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این سامانه است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه زمینی

 

با توجه به موضوعات مطرح شده در کلاس از جمله معماری پایدار گروه در زمینه طراحی بناهای آموزشی مورد توجه گروه قرار گرفت. در نتیجه طراحی مرکز آموزش نجوم بین ایده های به دست آمده در کلاس انتخاب شد.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ماه زمینی

 

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

 

 

نام ایده: ماه زمینی

نام ارائه دهنده/دهند گان: علیرضا باقرزادی، ایلیا والی نژاد، برسام طالبی و سام فیوضی

زمینه و نوع پروژه: معماری

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرهنگ سعادت

 

مقدمه

ماه تنها قمر سیاره زمین است و با باز تاباندن نور خورشید، شب ‌های زمین را کمی روشن می‌ کند. ماه پنجمین قمر طبیعیِ بزرگ در سامانه خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این سامانه است. قطرِ ماه حدودِ ۳٬۵۰۰ کیلومتر است. جوّ ندارد و در پهنه آن دهانه‌ های برخوردی در پیِ برخوردِ سنگ ‌های آسمانی پدید آمده است. قطر کره ماه یک‌ چهارمِ کره زمین است و هیچ سیاره دیگری در سامانه خورشیدی، نسبت به اندازه خود، دورگردی به این بزرگی ندارد. چگالی ماه چهار پنجم چگالی زمین است.

انسان‌ها از قدیم از کره ماه و چرخش منظم آن برای گاه شماری، به ‌ویژه در کشاورزی، بهره می ‌گرفتند. مسافران و دریانوردان نیز از نور و حضور ماه برای جهت‌ یابی و ناوبری استفاده می‌ کردند؛ ماه هم ‌چنین در اسطوره‌ های اقوام حضور زیادی داشته و در برخی فرهنگ‌ ها حتی آن را به ‌عنوان یک ایزد پرستش می‌ کرده ‌اند. گرانش (جاذبه) ماه باعث به‌ وجود آمدن جزر و مد آب‌ های کره زمین می ‌شود. گرانش کره ماه هم‌چنین باعث باثبات ماندن محور گردش زمین به دور خود می ‌شود که در صورت عدم وجود ماه، انحراف محوریِ زمین مرتباً تغییر می‌ کرد و این امر باعث آشفته شدن آب‌ و هوا و فصل‌ ها در زمین می ‌شد.

 

ماه زمینی

 

هدف

با توجه به موضوعات مطرح شده در کلاس از جمله معماری پایدار گروه در زمینه طراحی بناهای آموزشی مورد توجه گروه قرار گرفت. در نتیجه طراحی مرکز آموزش نجوم بین ایده های به دست آمده در کلاس انتخاب شد. در این پروژه هدف این بود که بنایی کروی شکل بر اساس فرم ماه طراحی و ماکت آن ساخته شود.

این مرکز نجوم قسمت کروی آن می چرخد و بر اساس وضعیت ماه طبق تقویم قمری به وسیله تجهیزات نورپردازی روشن می شود. از آن جایی که تقویم قمری در شرع ما اسلام اهمیت دارد این نوع نورپردازی بر طبق ماه های قمری می تواند در جهت کاربری شرعی استفاده شود. کاربری طرح این بنا جهت آموزش علم نجوم طراحی شده است و از طرفی تزیینات نورپردازی آن می تواند به شهر زیبایی تبدیل شود و از طرف دیگر با توجه به این که تزئینات منطبق با تقویم قمری است می تواند جهت استفاده از تقویم قمری مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

اهداف پژوهشی شناسایی نمونه های بناهای نجومی، شناسایی استاندارد طراحی و معماری مراکز آموزش نجوم، شناسایی اهمیت تقویم قمری در شرع اسلام و شناسایی اهمیت آموزش نجوم بود.

 

روش

در ادامه دانش آموزان بنای کروی شکل را کاملا مانند ماه طراحی کردند. بنا دارای طبقاتی است، که در طبقه بالایی ساختمان جهت برنامه های رصدی قسمتی تعبیه شده است. بیرون آن یعنی بر روی قسمت کروی مطابق موقعیت ماه در آسمان و طبق تقویم قمری نورپردازی شد. جهت ساخت قسمت کروی بنا یک عدد توپ از وسط نصف شده و از آن جایی که داخل بناهای آموزش نجوم تیره می باشد قسمت داخلی آن به وسیله اسپری رنگ سیاه شد. روی توپ جهت پوشش دهی مناسب از چسب چوب و کاغذ جهت تکنیک پاپیه ماشه استفاده شد و روی آن با کاغذ پوشش داده شد. از LED جهت نورپردازی قسمت کروی ساختمان طبق تقویم سال های قمری استفاده شده است.

 

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

 

تنظیم کننده: محبوبه همت