تبیان، دستیار زندگی
رد  برخی او را تا سر حد الوهیت بالا می برند و عده ای وی را كافر می پندارند.  آیت الله جعفر سبحانی، روز شنبه در مدرسه علمیه حجتیه قم به تبیین فرازهایی از زندگی امیر مؤمنان علی (ع) پرداخت و اظهار داشت: انبیا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بركات علمی امیر المومنین در طول تاریخ هم‌چنان ادامه دارد

برخی او را تا سر حد الوهیت بالا می برند و عده ای وی را كافر می پندارند.

آیت الله جعفر سبحانی، روز شنبه در مدرسه علمیه حجتیه قم به تبیین فرازهایی از زندگی امیر مؤمنان علی (ع) پرداخت و اظهار داشت: انبیا و اولیا، فعل خدایند و فعل خدا مانند خود خدا می‌بایست ناپیدا كران باشد.
وی افزود:‌ گاه فعل خدا هم مانند طبیعت و انبیا، نامحدود است؛ البته نه نامحدود عقلانی، بلكه نامحدود عرفی. بشر هر چه كار و مطالعه كند باز به اعماق آن نمی‌رسد. حضرت موسی كلیم الله (ع) ،‌ حضرت مسیح روح الله (ع) و حضرت محمد حبیب الله (ص) از این قبیل هستند. مولی الموحدین امام علی (ع) هم یك نسخه كامل از طبیعت است.
این مدرس خارج اصول حوزه علمیه قم، موج‌های علمی ایجاد شده توسط دانشمندان بزرگ مانند سقراط و انیشتین، را موقتی خواند و بیان داشت : بالاترین شخصیت، كسی است كه پس از مرگ نیز مباحث علمی وی رواج داشته باشد؛ مانند مولای متقیان حضرت علی (ع). احمد ابن حنبل، از محدثان اهل تسنن، در مورد این بزرگوار می‌گوید كه در فضیلت هیچ یك از صحابه بیش از علی (ع) آیه و حدیث نیامده است.
وی به بیان فضایل امیر مؤمنان حضرت علی (ع) پرداخت و گفت: تولد و شهادت این شخصیت بی همتای تاریخ در خانه خدا بود. دیدگاه های افراطی درباره او دو دسته است؛ برخی او را تا سر حد الوهیت بالا می برند و عده ای وی را كافر می پندارند. دشمنان وی مانند معاویه به محدثان پول می‌داد تا احادیثی بر ضد این حضرت بسازند، البته در برابر آنان كسانی هم بودند كه كتاب‌هایی ناب در دفاع از این شخصیت بزرگ اسلام نوشته‌اند.
رییس موسسه علمی تحقیقاتی امام صادق (ع) جهاد با نفس را جهاد اكبر خواند و خاطر نشان ساخت: مولای متقیان حضرت علی (ع) در جهاد اكبر و اصغر پیروز بود. در همه غزوات بجز تبوك كه برای رفع موانع از سر راه اسلام برپا شده بود شركت كرد و در غزوه تبوك نیز پیامبر خدا در پاسخ تفرقه افكنان فرمود: علی برای من مانند هارون است برای موسی. رسا