تبیان، دستیار زندگی

اپل ایرانی ها را حذف می کند

اپل ایرانی ها را حذف می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپل ایرانی‌ها را حذف می‌کند

در یکی از آخرین اقدامات ضد ایرانی آمریکایی‌ها علیه ایران شرکت اپل برنامه‌های ایرانی را از اپ استور حذف خواهد کرد تا از سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و دونالد ترامپ پیروی کرده باشد.

حمید عبادی - بخش دانش و زندگی تبیان
اپل ایرانی‌ها را حذف می‌کند

در یکی از آخرین اقدامات ضد ایرانی آمریکایی‌ها علیه ایران شرکت اپل برنامه‌های ایرانی را از اپ استور حذف خواهد کرد تا از سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و دونالد ترامپ پیروی کرده باشد.

شرکت اپل اعلام کرده است که در راستای انجام قوانین مربوط به تحریم‌های ایران، برنامه‌های ایرانی از اپ‌استور این شرکت حذف خواهند شد.

شرکت اپل طی پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرده‌است: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اپ استور اپل نمی‌تواند برنامه‌های ایرانی مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. هم‌چنین این شرکت اعلام کرده که نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.

اخیرا هم اپل برخی برنامه‌های ایرانی مثل اسنپ و برنامه‌های سفارش غذا و خرید آنلاین ایرانی را از اپ‌استور خود حذف کرده است.

تام نئومایر، سخنگوی این شرکت در گفت‌وگو با نیویورک تایمز صحت این پیام را تایید کرد، اما اظهارنظری در این‌باره انجام نداد.

واکنش وزیر ارتباطات به اقدام اپل

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نسبت به اقدام جدید اپل در زمینه‌ی حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور واکنش نشان داد.

همچنین علاوه بر اپلیکیشن اسنپ و برنامه‌های سفارش غذا شرکت اپل اپلیکیشن‌هایی همچون دیجی‌کالا، علی بابا، دلیون و تخفیفان را هم از دسترس خارج و از اپ‌استور حذف کرده‌است.

بر همین اساس محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر خود به این اقدام ضد ایرانی اپل واکنش نشان داد و نوشت:" 11 درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف اپ‌ها را پیگیری حقوقی می‌کنیم."

واکنش مردم به این اقدام اپل

صفحه شخصی تیم کوک مدیر عامل اپل آن‌چنان که باید مورد توجه ایران‌ها قرار نگرفت. ظاهرا این اقدام اپل آن‌چنان برای کاربران جالب توجه نبوده و مثل حواشی ورزشی جنجال برانگیز نبوده‌است که کاربران اقدام صریح و محکمی انجام نداده‌اند. اگر خاطرتان باشد هجوم ایرانی‌ها به صفحات ورزشکارانی مثل مسی یا برخی از داورها و یا صفحه دختر دونالد ترامپ در دنیا سر و صدای زیادی ایجاد کرده بود.

تاثیر این اقدام اپل

همانطور که مشاهده می‌شود اپلیکیشن‌های ایرانی بسیاری وجود دارند که ایرانی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها در زندگی روز‌مره‌ی ایرانی‌ها تاثیرگذار می‌باشند و در دسترس نبودن آن‌ها می‌تواند زندگی روزمره و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را دچار تحول کند. به طور مثال برنامه‌های مربوط به حوزه‌ی حمل و نقل یا برنامه‌های سفارش غذا و همچنین برنامه‌های خرید و فروش کالا. برخی از کاربران از این اپلیکیشن‌ها استفاده‌ی روزانه می‌کنند تا نیازهای روزمره‌ی خود را برطرف نمایند و برای برخی دیگر این برنامه‌ها به عنوان منبع درآمد می‌باشد و هزینه‎های زندگی خود را توسط این برنامه‌ها تامین میکنند. البته واضح است که این اقدام بر روی  بازار فروش اپل هم تاثیر خواهد گذاشت اما نکته‌ی قابل توجهی که بسیار آشکار به نظر می‌رسد این است که بر خلاف آن‌چه آمریکایی‌ها بیان می‌کنند، تحریم‌ها هم مردم ایران و هم دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهند و در برخی شرایط حتی با وضع تحریم‌های دارویی و پزشکی به بیماران هم رحم نمی‌کنند. 

حقوق مشتریان و حقوق بشر

اما اگر مردم و کاربران می‌دانستند این تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر روی گوشی‌های آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت آیا باز هم به سمت خرید گوشی از این شرکت می‌رفتند؟ بی‌شک شرکت اپل با این اقدام خود در افکار عمومی به نقض آشکار حقوق مشتری و نقض آشکار حقوق بشر متهم خواهد شد چراکه کاربران برای خرید این گوشی و استفاده از آن مبالغی را صرف کرده‌اند به امید آن‌که از خدمات و ویژگی‌های آن بهره‌مند شوند. همچنین برنامه‌نویسان و شرکت‌های توسعه دهنده نرم‌افزاری با صرف هزینه‌های بالا و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در پی پیرشفت کسب و کار خود هستند که در پی این اقدام با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

در این بین افراد و شرکت‌هایی که برای ارائه‌ی خدمات خود تصمیم به راه‌اندازی اپلیکیشن‌های موبایلی داشتند هم تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت و چه بسا بسیاری از قراردادهای طراحی و توسعه نرم‌افزاری با مشکلات عمده مواجه شوند.

نکته‌ی قابل انتظار این است که در پی بروز این اتفاق، بازار خرید و فروش گوشی‌های موبایل و سلیقه‌ی خریداران با یک تغییر اساسی مواجه شود و کاربران بیشتر تمایل به خرید سایر برندها داشته‌باشند.

منابع:ایسنا،تابناک،فرارو