تبیان، دستیار زندگی
هدف قرار داده و از بیخ و بُن منهدم سازد. پژوهشگران بر این باورند که با دست یازیدن به همین پژوهش های ابتدایی نیز می توان حرکت های مثبت و اثر گذاری را در راستای شناخت و مقابله با این ناهنجاری انزجار برانگیز به انجام رساند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی علل شیوع و گرایش به همجنس گرایی از خلال محیط های مجازی در میان دختران نوجوان و جوان

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این بود که بررسی کنند چرا در چند سال اخیر بین دختران موضوع همجنس گرایی فراگیر شده است.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی علل شیوع و گرایش به همجنس گرایی از خلال محیط های مجازی در میان دختران نوجوان و جوان

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی علل شیوع و گرایش به همجنس گرایی از خلال محیط های مجازی در میان دختران نوجوان و جوان

نام ارائه دهنده/دهند گان: مائده ترابی، معصومه رشنو، صبا قرقانی و یاسمن نوری

زمینه و نوع پروژه: جامعه شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرهنگ منطقه 6

مقدمه

معضلات اجتماعی و محیطی از جمله معضلاتی است که به واسطۀ گسترش شهر نشینی در جامعۀ رو به توسعۀ ما بیش از سایر عوامل، به ارتکاب عمل هنجار گریزانۀ همجنس گرایی در میان دختران و پسران جوان دامن می زند.

عواملی نظیرِ اختلافات و مشاجرات خانوادگی و همچنین مراوده با دوستان و افراد ناباب، حضور در محافل و مجامعِ پر خطر و دست یازیدن به اعمالِ ویرانگری نظیر: اعتیاد و هنجار گریزی و عدم نهادینه شدنِ معیارهای پذیرفته شدۀ اخلاقی، همچنین قرار گرفتن در فضاهای مسمومِ تبلیغاتی نظیر: فضای مجازی، رسانه های نوشتاری و تصویری و نیز سایر مجراهای ارتباطیِ ناسالم را می توان به عنوان مهمترین عوامل در بروز همجنس گرایی، مورد توجه قرار داد.

در همین راستا جامعۀ نوجوان و جوانِ دخترانِ ایرانی نیز بیش از هر مقطع تاریخی دیگری در معرضِ آلودگی به این ناهنجاری ها قرار دارد و از آن جائی که نیروی انسانی جوان و کارآمد، جزو منابع مهم و سرمایه های اصلی هر کشوری محسوب می شود، بر مسئولان و دست اندرکارانِ اداره سیاسی کشور است که با اتخاذ راهکارهای علمی و صحیح به چاره جویی برآیند و به مقابله با این نارسائی ویرانگر برخیزند.

بررسی علل شیوع و گرایش به همجنس گرایی از خلال محیط های مجازی در میان دختران نوجوان و جوان

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر این بود که بررسی کنند چرا در چند سال اخیر بین دختران موضوع همجنس گرایی فراگیر شده است. تحقیق پیش رو که ناظر بر بررسی علل گرایش به همجنس گرایی (از دیدگاه روان شناختی، جامعه شناختی و تاریخی در بین دختران نوجوان دبیرستانی در محیط های مجازی در سال 1395) می باشد، می تواند به عنوان مقدمه و گام های آغازینی تلقی شود که در راستای معرفی و شناسائی هر چه بیشترِ این ناهنجاری به نسل جوان جامعۀ ما بر داشته می شود.

پر واضح است که بروز رفتار پرخطر و مفسده آمیزی نظیر همجنس گرایی می تواند بنیان های نهاد خانواده در کشور را هدف قرار داده و از بیخ و بُن منهدم سازد. پژوهشگران بر این باورند که با دست یازیدن به همین پژوهش های ابتدایی نیز می توان حرکت های مثبت و اثر گذاری را در راستای شناخت و مقابله با این ناهنجاری انزجار برانگیز به انجام رساند.

باید توجه داشت که سرانجام برای هر معضل و نارسائی، یک علت ریشه ای وجود خواهد داشت که در این مورد، فضای حاکم بر خانواده ها و مناسبات میان اعضاء خانوار می تواند به عنوان اصلی ترین و بنیادی ترین دلیل، مورد توجه و مطالعه قرار گیرد. پرواضح است که بهترین شیوۀ مقابله با یک مشکل، شناخت اساسی و ساختاری آن مشکل و چگونگی پیدایش آن است. در خصوص گرایش احتمالی دختران نوجوان دبیرستانی در محیط های مجازی در سال جاری (1395) به معضل همجنس گرایی نیز همین قاعده قابل پیگری و اجرا است.

روش

دانش آموزان جهت دستیابی به اهداف پژوهش از روش مطالعات میدانی استفاده کردند. آن ها با مطالعه کتب و منابع اطلاعاتی متعدد به شناخت، معرفی و روش های مقابله با این هنجار گریزی پرداختند در ادامه با بررسی مطالب و کانال های مختلف در فضای مجازی به شناخت علل گرایش به سمت همجنس گرایی پرداخته و در نهایت به ارائه راهکارهای مقابله با این ناهنجاری پرداختند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت