تبیان، دستیار زندگی
بیماری های قلبی و عروقی به عنوان شایع ترین علل مرگ و میر بین انسان ها از سال 2008 میلادی ثبت شده اند که حدود 30 درصد از مرگ و میر جهان از همین علت ناشی بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آن‌چه در مورد قلب نمی‌دانستید

بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین علل مرگ و میر بین انسان‌ها از سال 2008 میلادی ثبت شده‌اند که حدود 30 درصد از مرگ و میر جهان از همین علت  ناشی بوده است.

ترجمه: حمید عبادی – بخش دانش تبیان

آن‌چه در مورد قلب نمی‌دانستید

قلب یکی از اصلی ترین ارگان‌های بدن است و به هیچ وجه نمی‌توان وجود آن و تاثیر آن بر بدن را نادیده گرفت. شاید بدون وجود برخی از اعضای بدن بتوان زنده ماند و به زندگی ادامه داد یا با وجود ضعف در برخی از نقاط و اعضای بدن بتوان روزگار را سپری کرد اما قلب از آن دسته ارگان‌هاست که به هیچ وجه مجال شوخی نمی‌دهد.

همانطور که می‌دانید قلب یک عضو عضله‌ای از بدن است که ماهیچه‌های آن غیر ارادی هستند و از ابتدای حیات تا لحظات آخر زندگی بدون وقفه در حال تپیدن و پمپاژ خون به بدن است. همچنین از همین طریق اکسیژن و مواد غذایی هم به بدن رسانده می‌شوند و مواد زائدی که در طی فرایند متابولیک یا سوخت و ساز بدن ایجاد شده است دفع می‌شوند. تعداد ضربان قلب یک انسان عادی به طور متوسط 72 بار در دقیقه است. ضربان قلب با ورزش کردن به طور موقت افزایش پیدا می‌کند اما اگر ورزش کردن به طور مداوم انجام شود در بلند مدت باعث کاهش ضربان قلب و کمک به سلامتی آن است

بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین علل مرگ و میر بین انسان‌ها از سال 2008 میلادی ثبت شده‌اند که حدود 30 درصد از مرگ و میر جهان از همین علت  ناشی بوده است.

نکته قابل توجه اینجاست که بیماری‌های قلبی و عروقی علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند و معمولا با تنگی نفس و احساس درد در قفسه سینه نمایان می‌شوند.

از عوامل بروز بیماری‌های قلبی می‌توانیم به اضافه وزن، فشار خون بالا، ورزش نکردن، کلسترول بالا و استعمال دخانیات اشاره کرد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چند نکته در مورد بیماری‌های قلبی، دلایل بروز آن و عوامل مفید در سلامتی قلب.

1- نخستین عامل مرگ و میر در زنان بیماری‌های قلبی می‌باشد.

2- در سال 2012 از هر 3 نفر که فوت شده‌اند، یک نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از امراض قلبی و عروق بوده است.

3- طبق تحقیقات انجام شده افرادی که روزانه 11 ساعت را صرف کار کردن می‌کنند نسبت به افرادی که در روز 8 ساعت کار می‌کنند بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و حملات قلبی قرار دارند.

4- یک سوم از اولین حملات قلبی مرگبار است و مابقی حملات باعث آسیب دائمی به قلب می‌شوند.

5- بر اساس تحقیقات اخیر مشخص شده است که مولتی ویتامین‌ها خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

6- تحقیقات نشان داده داشتن یک رابطه جنسی مناسب با همسر و به طور میانگین 3 بار در هفته باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی تا 50 درصد می‌شود.

7- مصرف گوجه فرنگی و همچنین سس گوجه فرنگی می‌تواند از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

8- طی یک تحقیق مشخص شده‌است که گیاهخواران 19 درصد کمتر از سایرین به واسطه بیماری‌های قلبی جانشان را از دست می‌دهند.

9- اولین عمل پیوند قلب توسط جراحان استرالیایی در سال 2014 انجام شد.

10- یک مطالعه در دانشگاه هاروارد اثبات کرد که نداشتن حتی یک دوست و تنهایی می‌تواند مضرتر از استعمال سیگار باشد! بله درست شنیده‌اید ظاهرا بین تنهایی و سطح پروتئین انسداد خون (پروتئینی که باعث انسداد رگ‌های خونی می‌شود) ارتباطی وجود دارد که می‌تواند باعث حمله قلبی و سکته مغزی شود.

11- حملات قلبی در زمان رابطه جنسی نادر است و بیشتر حملات قلبی رخ داده در زمان رابطه جنسی تعلق به روابط جنسی نامشروع و در حین خیانت بوده است.

12- سیگار کشیدن خطر ابتلا به حمله قلبی را بین 200 تا 400 درصد افزایش می‌دهد.

13- خوردن شکلات تلخ به صورت روزانه (هر روز) خطر بیماری‌های قلبی را به میزان یک سوم کاهش می‌دهد.

با رعایت کردن برخی نکات می‌توانیم قلبی سالم داشته باشیم که مانند ساعت برای‌ما  کار می‌کند، فقط کافی است کمی به سلامتی خود اهمیت بدهیم.برخی می‌گویند شنیدن یک موسیقی ملایم با یک ریتم ملایم به تنظیم شدن ریتم ضربان قلب کمک می‌کند.

منبع:www.factslides.com