تبیان، دستیار زندگی
دف دانش آموزان از پژوهش حاضر اثبات علمی این است که آیا دود عنبر نسارا در درمان سینوزیت هم موثر است یا خیر...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی اثر دود عنبر نسارا بر درمان سینوزیت

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر اثبات علمی این است که آیا دود عنبر نسارا در درمان سینوزیت هم موثر است یا خیر

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی اثر دود عنبر نسارا بر درمان سینوزیت

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی اثر دود عنبر نسارا بر درمان سینوزیت

نام ارائه دهنده/دهند گان: ساره عزتی پور، یاسمینا قادری و محدثه سرجوقیان

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دخترانه صالحین

مقدمه

هدف از این پروژه بررسی اثر دود عنبر نسارا بر یکی از باکتری های مولد سینوزیت می باشد. سینوزیت عبارت است از التهاب سینوس ها که حفره های پر از هوا در جمجمه هستند. این بیماری می تواند به دلایل مختلف واگیردار، به واسطه باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها و یا غیر واگیردار و آلرژیک ایجاد شود. این التهاب منجر به مسدود شدن مسیرهای طبیعی تخلیه سینوس ها می گردد که باعث ایجاد سر درد شدید، احساس فشار و درد در صورت، کیپ شدن و آبریزش از بینی ها و غیره می شود.

بیماری سینوزیت دارای چند مرحله می باشد: 1. سینوزیت حاد که علائم بیماری در کمتر از 4 هفته وجود دارند، 2. سینوزیت تحت حاد که علائم بیماری بین 4 تا 8 هفته وجود دارند و سینوزیت مزمن که علائم بیماری بیشتر از 8 هفته باقی می مانند. شیوع سینوزیت در جهان بالاست و سالانه حدود 40 میلیون نفر در ایالات متحده از این بیماری رنج می برند و به نظر می رسد میزان شیوع این بیماری در هر سال سیر فزاینده ای دارد. باکتری های مختلفی منجر به ایجاد این بیماری می شوند که از این بین استافیلوکوکوس اورئوس از جمله باکتری های مقاومی است که غالبا در افرادی که از سینوزیت مزمن رنج می برند دیده می شود.

درمان های رایج برای سینوزیت شامل استفاده از انواع آنتی بیوتیک ها و شست و شوی دائم بینی و سینوس ها می باشد. ولی در بعضی از بیماران دارو درمانی هیچ گونه بهبودی را به دنبال نخواهد داشت و بنابراین این بیماران مجبور به عمل جراحی جهت تخلیه سینوس ها هستند. درمان های گیاهی به دلیل اثربخشی همراه با بی ضرر بودن امید جدیدی را برای بیماران درگیر این بیماری ایجاد کرده است. از میان گیاهان مختلف به نظر می رسد عنبر نسارا به دلیل خواص بیشماری که دارد می تواند در این زمینه موثر باشد. عنبر نسارا به سرگین الاغ ماده اطلاق می شود. دود عنبر نسارا در درمان سنتی عفونت های واژینال، صرع، سردرد و بیماری های متعدد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اطبای قدیم دود عنبر نسارا را برای درمان سینوزیت هم تجویز می کردند.

بررسی اثر دود عنبر نسارا بر درمان سینوزیت

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر اثبات علمی این است که آیا دود عنبر نسارا در درمان سینوزیت هم موثر است یا خیر.

روش

جهت انجام این آزمایش باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در چهار پلیت دارای محیط کشت نوترین آگار به صورت چمنی کشت داده شد. سپس به پلیت گروه نمونه دود عنبر نسارا از فاصله ده سانتیمتری به مدت سه دقیقه داده شد. به پلیت دیگر دود عود و به دیگری هم آنتی بیوتیک آمپی سیلین به عنوان شاهد داده شد. پلیت چهارم هم به عنوان شاهد رشد نرمال باکتری ها بدون هیچ گونه ماده اضافه ای در نظر گرفته شد. سپس پلیت ها گرم خانه گذاری شدند و پس از یک هفته میزان رشد باکتری ها و ایجاد هاله های عدم رشد بررسی شد. نتایج حاکی از عدم رشد باکتری ها در پلیتی بود که به آن دود عنبر نسارا داده شده بود. همچنین در پلیتی که آنتی بیوتیک آمپی سیلین بر روی محیط کشت آن گذاشته شده بود، هاله عدم رشد دیده شد. با توجه به یافته های پژوهش و اثرات ضد میکروبی دود عنبرنسارا بر روی باکتری های مقاومی مانند استافیلوکوکوس اورئوس لزوم انجام تحقیقات وسیع تری در مورد مواد موثره و خواص دود عنبر نسارا مطرح می گردد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت