تبیان، دستیار زندگی
جز این نیست كه پذیرش توبه از جانب خدا فقط براى كسانى است كه از روى نادانى بدى مى كنند سپس بى درنگ توبه مى كنند اینانند كه خداوند توبه شان را مى پذیرد و خدا داناى حكیم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقب انداختن توبه، خود گناهی مجزاست

إنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قَرِیبٍ فَأُولَـٰئِكَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَكِیمًا ﴿نساء/١٧﴾

جز این نیست كه پذیرش توبه از جانب خدا فقط براى كسانى است كه از روى نادانى بدى مى‌كنند سپس بى‌درنگ توبه مى‌كنند اینانند كه خداوند توبه‌شان را مى‌پذیرد و خدا داناى حكیم است.

بخش قرآن تبیان
عقب انداختن توبه

انسان تا بیدار شد" که چرا من مرتکب فلان گناه شدم" حکم توبه ی قریب شامل حال او می شود. از این رو ممکن است کسی امروز گناهی را مرتکب شود ولی بعد از پنج سال به خود آید و حرمت فرمان خدا و زشتی گناه را دریابد.

لذا همان ساعت مکلف به توبه ی قریب می گردد و تصور نکند که راه توبه برای کسی که دیر از جهالت خود رهیده، مسدود است و این که گفته شده تا دم مرگ فرصت توبه هست اشاره به این است که اگر کسی از گذشته ی خود دیر پشیمان شده است از توبه نا امید نگردد، نه آن که این  فرصت را بهانه ای برای تاخیر توبه قرار دهد

زیرا عقب انداختن توبه، خود گناهی مجزاست.


منبع:
برگرفته از تفسیر یک جلدی مبین