تبیان، دستیار زندگی
زندگی و فعالیت های دکتر حسن عضدی یکی از 72 شهید یاور بهشتی در حادثه هفتم تیرماه در کتابی با عنوان «فرزند گیلان، یاور بهشتی» از سوی انتشارات حرف نو منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«فرزند گیلان، یاور بهشتی» به بازار نشر آمد

زندگی و فعالیت‌های دکتر حسن عضدی یکی از 72 شهید یاور بهشتی در حادثه هفتم تیرماه در کتابی با عنوان «فرزند گیلان، یاور بهشتی» از سوی انتشارات حرف نو منتشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
فرزند گیلان، یاور بهشتی

روایتی از زندگی و فعالیت‌های دکتر حسن عضدی، نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان قانون که در حادثه هفتم تیرماه و در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری به همراه شهید بهشتی و دیگر یارانش به شهادت رسید، در کتابی با عنوان «فرزند گیلان، یاور بهشتی» به قلم اسماعیل رفاهی طالقانی به رشته تحریر درآمد و از سوی انتشارات حرف نو منتشر شده است.

دکتر عضدی از چهره‌های ماندگار استان گیلان و نظام مقدس جمهوری اسلامی و مورد اعتماد و علاقه شهید بهشتی بوده است. همپای مردم انقلابی تا سرنگونی حکومت ستمشاهی در میدان بود و مبارزه کرد.

وی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش داشت و با حضور در حزب جمهوری اسلامی و پیگیری مطالبات مردم در تمامی حوزه‌ها نشان داد که نماینده‌ای سختکوش، برنامه‌مدار و بالنده است. این مبارز انقلابی در کسوت استاد دانشگاه نیز شاگردان بسیاری تربیت کرده است.

«فرزند گیلان، یاور بهشتی» پژوهشی ژرف‌اندیشانه در زندگی، سخنان، آرا و دیدگاه‌های دکتر حسن عضدی، سرپرست مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی است. این اثر به‌عنوان مرجعی پژوهشی در راستای شناسایی یاران انقلاب مورد وثوق بسیاری از اهل قلم و تاریخ‌نگار صاحبنظر و یادمانی باشکوه از شهیدان میدان سرچشمه تهران در هفتم تیر سال 1360 خواهد بود.

«شهید عضدی، عضو حزب جمهوری اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت، در ساعت 20:30 روز یکشنبه هفتم تیر 1360، به همراه شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و اعضای حزب جمهوری اسلامی در نشست دفتر مرکزی واقع در چهارراه سرچشمه تهران دعوت شده بودند.

کتاب در چهار بخش اصلی با محوریت شخصیت اجتماعی و زندگی شهید عضدی و حادثه هفتم تیرماه تدوین شده است که نویسنده در نخستین بخش ابتدا به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره این شهید و واقعه هفتم تیرماه و ترور شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان پرداخته و سپس ویژگی‌های اخلاقی و فکری و شخصیتی بارز شهید عضدی را در قالب خاطراتی بیان کرده است؛ از سوابق مبارزاتی و مسئولیت‌های او سخن گفته و به خاطرات همسر و فرزندان شهید اشاره کرده است.

در بخش دوم، شهید عضدی از زبان دوستان و همراهانش معرفی شده و خاطرات شهادت وی و دوستانش و نحوه انفجار ساختمان حزب جمهوری از زبان حاضران در آن حادثه بازگو شده است. نویسنده در ادامه به بازخوانی فاجعه هفت تیر پرداخته و درباره گروه تروریستی و شخص عامل انفجار صحبت کرده است. اسناد و اعترافات منافقین درباره حزب جمهوری اسلامی  و گزارشی از انفجار دفتر مرکزی حزب و متن وصیت‌نامه و بخشی از سخنان دکتر عضدی در مجلس خبرگان قانون اساسی نیز دیگر مواردی است که در این بخش می‌خوانیم.

در بخشی از کتاب آمده است: «شهید عضدی، عضو حزب جمهوری اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت، در ساعت 20:30 روز یکشنبه هفتم تیر 1360، به همراه شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و اعضای حزب جمهوری اسلامی در نشست دفتر مرکزی واقع در چهارراه سرچشمه تهران دعوت شده بودند.

در سرآغاز گردهمایی‌شان، نوای آسمانی قرآن کریم در فضای تالار طنین انداخت و سپس، آیت‌الله بهشتی این‌گونه آغاز سخن کرد: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم، استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی که پایبند به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند، انتخاب شوند.» چند لحظه‌ای از گفت و شنودها نگذشته بود که با انفجار سهمگینی، از تالار نشست جز تلی از خاک چیزی برجای نماند. نزدیک به هفتاد و دو تن از بهترین یاوران انقلاب از جمله چهار وزیر، بیست و هفت نماینده مجلس، چند تن معاون وزیر و بسیاری از اعضای حزب جمهوری اسلامی، زیر خروارها خاک و سیمان جای گرفتند.»

کتاب «فرزند گیلان، یاور بهشتی» به قلم اسماعیل رفاهی طالقانی در 144 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 9 هزار تومان، با همکاری و سفارش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و بسیج اساتید استان گیلان، از سوی انتشارات حرف نو روانه بازار کتاب شده است.
منبع: ایبنا