تبیان، دستیار زندگی

گوگل، نتیجه ی یک غلط املایی

چه کسی می تواند قبول کند که یک اسم اشتباه را برای شرکت خود انتخاب کند به هر حال ریسک بزرگی است و در ابتدا شاید مسخره و خنده دار به نظر بیاید اما گوگل این کار را انجام داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گوگل، نتیجه‌ی یک غلط املایی

به احتمال زیاد همه‌ی ما Google را می‌شناسیم اما در مورد Googol بعید می‌دانم چیزی شنیده باشید. گوگول نام یک عدد بسیار بزرگ می‌باشد که شامل عدد یک و صد صفر در مقابل آن می‌باشد و ایده گرفتن از نام گوگول برای این شرکت هم به همین علت بوده و به معنی آن است که در بردارنده‌ی اطلاعات بسیار زیادی می‌باشد. چه کسی می‌تواند منکر این قضیه باشد ؟

نام گوگل از کجا آمد؟

در واقع گوگل (Google) تلفظ غلط کلمه‌ی گوگول (Googol) می‌باشد که باورش سخت است اما حقیقت دارد. 

چه کسی می‌تواند قبول کند که یک اسم اشتباه را برای شرکت خود انتخاب کند به هر حال ریسک بزرگی است و در ابتدا شاید مسخره و خنده‌دار به نظر بیاید اما حقیقت دارد که کارهای بزرگ برگرفته از ایده‌های خنده‌دار و احمقانه می‌باشد.

گوگل، ابر غول دنیای فناوری اطلاعات و کامپیوتر، شرکتی چندملیتی که در سال 1998 توسط لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin) در امریکا تاسیس شد یعنی زمانی که آن‌ها در حال تحصیل در مقطع PHD در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بودند. در ابتدا گوگل یک شرکت خصوصی بود که در سال 2004 به صورت عمومی درآمد.

بدیهی است که گوگل دیگر فقط یک موتور جستجو نیست و فعالیت‌های خیلی وسیعی در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد و دقیقا از زمانی‌که وارد عرصه‌های دیگر فعالیتی شد، تحول و رشد بسیار سریعی را برای شرکت و سهامداران به ارمغان آورد.

این شرکت که بر مبنای فعالیت در اینترنت پایه‌گذاری شده خدمات بسیار وسیعی مثل اسناد گوگل، ایمیل، مدیریت زمان، امکانات ذخیره‌سازی، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی و ویدوئو‌چت، ترجمه، نقشه، اشتراک ویدئو(یوتوب) و بسیاری از موارد دیگر را در اختیار کاربران می‌گذارد.

البته جالب است بدانیم‌که گوگل امروزه در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز فعالیت می‌کند مثل گوشی‌های هوشمند، گجت‌ها، خودروهای بدون راننده، تکنولوژی‌های فضایی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و خیلی چیزهای دیگر.

همچنین احتمالا هرکدام از ما روزانه چندین‌بار از گوگل استفاده می‌کنیم اما شاید از امکانات ویژه‌ی آن باخبر نیستیم به عنوان مثال ترفند‌های بسیار زیاد و جالبی در جستجوی گوگل وجود دارد که کاربران حرفه‌ای اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنند تا سرعت و بهره‌وری کار خود را بالا ببرند.

 بنیانگذاران گوگل تصمیم به فروش آن داشتندو یاهو در سال 2002 پیشنهاد خرید آن با مبلغ 3 میلیارد دلار را داد.

نکته‌ی قابل توجه دیگر اینکه هکرها از همان روش‌ها و ویژگی‌های گوگل به عنوان ابزار کار خود استفاده می‌کنند که بسیار هم برایشان مفید بوده و کارشان را تسهیل نموده‌است.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به حقایق و ترفند‌هایی جالب از دنیای گوگل:

حقایقی درباره گوگل

1- به نقشه‌ی گوگل (Google Maps) بروید، روی گزینه‌ی ماهواره (Satellite) کلیک کنید و تصویر را تا جایی که امکان دارد از زوم خارج کنید (Zoom Out). حالا تصویر شگفت انگیزی که شما می‌بینید مربوط می‌شود به سایه و روشن زمین در همان لحظه. یعنی محل قرارگیری زمین نسبت به خورشید و اینکه کدام قسمت زمین در تابش نور خورشید قرار دارد و کدام قسمت در سایه را در همان لحظه‌ای که شما پشت کامپیوترتان هستید را به شما نشان می‌دهد.

2- گوگل یک حیوان خانگی دارد ! گوگل اسکلت یک دایناسور از نوع تیرانوسوروس را خریداری کرده و در مرکز خود در کالیفرنیا قرارداده تا کارکنان آن‌را ببینند و به یاد داشته باشند که گوگل نباید مثل نسل دایناسورها منقرض شود. ایده‌ی جالبی است !

3- عبارت Atari breakout را در بخش تصاویر گوگل جستجو کنید تا گوگل یک بازی جالب برای شما نمایش دهد. می‌توانید سرگرم شوید امتحانش کنید.

4- گوگل به طور متوسط درآمدی معادل با درآمد یک سال یک شرکت بزرگ  را فقط در یک هفته کسب می‌کند.

5- گوگل برای از بین بردن چمن‌های مرکز خود از یک شرکت تعدادی بز اجاره کرد تا علف‌ها و چمن‌ها را بخورند !

6- نقشه‌های Google sky این امکان را فراهم کرده تا ستاره‌ها، صورت‌ها، کهکشان‌ها و سیاره‌ها را بتوانیم ببینیم. اگر علاقه‌مند به آسمان‌ها هستید می‌توانید از آن لذت ببرید فقط کافیت Google sky را جستجو کنید.

7- نام گوگل در ابتدا Backrub بوده‌است.

گوگل، نتیجه‌ی یک غلط املایی

8- اگر در گوگل کلمه‌ی askew را جستجو کنید، می‌بینید که نتیجه به صورت کج نمایش داده‌خواهد‌شد. باور نمی‌کنید ؟ امتحان کنید.

9- دختربچه‌ای که پدرش کارمند گوگل بود در سال 2014 برای گوگل نامه نوشته و درخواست کرده بود که روز تولد پدرش را به او مرخصی دهند و گوگل در جواب به او نوشت:

"کیتی عزیز

ممنون از توجه و درخواست شما. پدر شما کاری سخت و ارزشمند در طراحی چیزهای زیبا برای گوگل و مردم دنیا انجام داده است و برای نشان دادن اهمیت تولد او کل هفته را به او مرخصی می‌دهیم. لذت ببرید."

10-  گوگل در ورژن‌های قبلی می‌توانست 30 تا 50 صفحه در ثانیه پردازش کند، امروزه می‌تواند میلیون‌ها صفحه را در ثانیه پیردازش کن؛ حیرت آور است.

بیشتر بخوانید:
ترفندهایی باحالی که با گوگل میتوان انجام داد

11- گوگل ابتدا از 10 دیسک سخت(هارد درایو) 4 گیگابایتی برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کرده که امروزه این فضا به بیش‌از صد میلیون گیگابایت رسیده‌است.

12- بنیانگذاران گوگل در مقطعی از زمان تصمیم به فروش آن داشتند که در سال 2002 یاهو پیشنهاد خرید آن با مبلغ 3 میلیارد دلار را داد.جواب گوگل "نه" بود و آنها شانس خوبی آوردند چراکه ارزش گوگل امروزه چیزی حدود 400 میلیارد دلار است.

13- می‌گویند نام گوگل براساس یک غلط املایی به وجود آمده‌است.

یک داستان می‌گوید که سرمایه‌گذاران در یک چک بانکی نام مورد نظر را به اشتباهی Google نوشتند و بعدها از همین نام استفاده شد. داستان دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید یک دانشجو که در حال بررسی نام برای شرکت بوده‌است به اشتباه نام Google را استفاده کرده است.

14- شعار غیر رسمی گوگل “Don’t be evil” به معنای بد نباشید است.

15- در سال 2006 واژه‌ی Google در واژه‌نامه‌های انگلیسی Merriam-webster و Oxford درج شد.

شرکتی که دو نفر ایده‌ی اولیه‌ی آن‌را چند سال پیش پایه‌ریزی کردند حالا تبدیل به یک ابرغول فناوری شده‌است که دنیای فناوری اطلاعات را متحول کرده و جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای کاربران شده‌است شاید بنیانگذاران آن هم، چنین تصوری از آینده‌ی خود و این شرکت نداشتند. همه‌ی کارها با فکرها و ایده‌های جالب شروع می‌شوند. ایده‌های خود را هرچند خنده‌دار و غیرقابل باور دست‌کم نگیرید که شاید روزی نتیجه‌ای شگفت‌انگیز داشته باشند.