تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه دانش آموزان در پی این هستند که با استفاده از مواد کاملاً طبیعی و بدون ضرر ژل ضدعفونی کننده ای بسازند که علاوه بر بی ضرر بودن بسیار در دسترس و کم هزینه باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ژل ضدعفونی کننده دست توسط ژل آلوئه ورا و آب لیموترش

در این پروژه دانش آموزان در پی این هستند که با استفاده از مواد کاملاً طبیعی و بدون ضرر ژل ضدعفونی کننده ای بسازند که علاوه بر بی ضرر بودن بسیار در دسترس و کم هزینه باشد.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ساخت ژل ضدعفونی کننده دست توسط ژل آلوئه ورا و آب لیموترش

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت ژل ضدعفونی کننده دست توسط ژل آلوئه ورا و آب لیموترش

نام ارائه دهنده/دهند گان: نیلیا خلخالی و طناز هاشمی

زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دخترانه صالحین

مقدمه

هدف از این پروژه تولید ژل ضدعفونی کننده دست توسط مواد طبیعی و بدون ضرر است. شستشوی دست ها یک روش موثر برای از بین بردن باکتری های بیماری زا و به خصوص باکتری بیماری های واگیردار است. روش های مختلفی برای از بین بردن باکتری های دست وجود دارد از قبیل شستن دست با آب، شستشو با آب و صابون، استفاده از ژل های ضدعفونی کننده مخصوص دست و استفاده از دستمال های مرطوب آنتی باکتریال است. تحقبقات وسیعی در مورد مضر بودن صابون ها و مواد آنتی باکتریال صورت گرفته و نظرات مختلفی در مورد میزان اثربخشی این روش های شستشو وجود دارد. لیکن مشکل اصلی در این زمینه شیمیایی بودن این مواد است که می تواند منجر به ایجاد مشکلات پوستی گردد همچنین مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات آنتی باکتریال به دلیل باقی ماندن بر روی پوست در صورت ورود به دهان می تواند مضر باشد.

ساخت ژل ضدعفونی کننده دست توسط ژل آلوئه ورا و آب لیموترش

هدف

در این پروژه دانش آموزان در پی این هستند که با استفاده از مواد کاملاً طبیعی و بدون ضرر ژل ضدعفونی کننده ای بسازند که علاوه بر بی ضرر بودن بسیار در دسترس و کم هزینه باشد.

روش

برای دستیابی به اهداف ذکر شده دانش آموزان از ژل آلوئه ورا و آب لیمو ترش استفاده کردند. ژل آلوئه ورا دارای خواص بسیار زیادی برای پوست می باشد، این ماده ضد التهاب بوده و برای درمان لکه های پوستی، جوش و سایر مشکلات پوستی مفید است. بریدگی یا زخم کوچک پوستی، سوختگی پوست و دانه های پوستی با استفاده از آلوئه ورا به خوبی درمان می شوند. ژل گیاه آلوئه ورا از برگ های آن استخراج می شوند و وقتی به طور منظم روی پوست مالیده شوند، سلول های مرده پوست را نرم کرده و آن ها را از بین می برند. لذا پوست را صاف و نرم می کند. آلوئه ورا همچنین بروز علائم پیری پوست مانند چین و چروک را عقب می اندازد. آب لیمو ترش تازه نیز به دلیل اسیدی بودن دارای خواص آنتی باکتریال است و به خوبی می تواند باکتری های دست را از بین ببرد. اما خاصیت اسیدی آن می تواند برای پوست مضر باشد و منجر به خشکی پوست گردد به همین دلیل ترکیب آن با ژل آلوئه ورا ترکیبی بسیار متعادل و مفید را تولید خواهد کرد که به خوبی می تواند جایگزین ژل های ضد عفونی کننده صنعتی شود. جهت انجام این پروژه دانش آموزان ابتدا برای بررسی میزان آلودگی دستی که شسته نشده و دستی که با آب و صابون و همین طور دستی که با ژل ضدعفونی کننده تمیز شده است هر کدام از این دست ها را به صورت مستقیم با محیط کشت نوترین آگار تماس دادند، سپس پلیت ها را گرم خانه گذاری کردند و پس از یک هفته میزان رشد باکتری ها را بررسی کردند. در پلیتی که دست شسته نشده بر روی آن قرار گرفته بود رشد بسیار زیاد باکتری ها مشاهده شد. در پلیت حاوی باکتری های دستی که با آب و صابون شسته شده بود رشد باکتری ها بسیار کم بود و در پلیت حاوی باکتری های دستی که با ژل ضدعفونی کننده تمیز شده بود هیچ گونه رشد باکتری دیده نشد. سپس جهت بررسی میزان میزان میکروب کش بودن آب لیمو ترش، بر روی دستی که طی چند ساعت گذشته تمیز نشده بود به صورت مستقیم این ماده را ریختند و دست را با پلیت تماس دادند و سپس گرم خانه گذاری کرده و پس از یک هفته آن را بررسی کردند، مشاهده شد که هیچ گونه رشد باکتری در آن پلیت وجود ندارد و نتایجی کاملا مشابه با ژل های ضدعفونی کننده صنعتی دارد. لیکن به دلیل مضر بودن استفاده دائم از آب لیمو ترش برای پوست و همچنین امکان نگهداری بهتر این ژل، در قدم بعدی از ترکیب این ماده با ژل آلوئه ورا استفاده شد که آسیب کمتری دارد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

تنظیم کننده: محبوبه همت