تبیان، دستیار زندگی
مردم یمن این روزها در کنار تجاوز نظامی سعودی ها و آمریکایی ها به کشورشان با جنگ جدیدی به نام «جنگ بیولوژیک» مواجه هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ بیولوژیک سعودی‌‌-‌آمریکایی در یمن

مردم یمن این روزها در کنار تجاوز نظامی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به کشورشان با جنگ جدیدی به نام «جنگ بیولوژیک» مواجه هستند.

قبس زعفرانی -بخش سیاست تبیان
جنگ بیولوژیک سعودی‌‌-‌آمریکایی در یمن

هم راستای پیشرفت علم و دانش در جوامع بشری و اختراع و ابداع ابزارهایی در خدمت به زندگی انسان، در حوزه نبرد و جنگ نیز شاهد اختراعات و اکتشافاتی جهت تولید سلاح‌ها‌ و جنگ‌افزارهای جدیدتر و ابداع تاکتیک‌ها و تکنیک‌های کارآمدتر مبارزه و نبرد هستیم.

این اختراعات و اکتشافات سنگ بنای رشته‌ای به نام «دانش نظامی» یا «هنر جنگیدن» را در علوم بشری بنا نهادند که خود به چندین شاخه تقسیم می‌شد. در این راستا، «سلاح‌های بیولوژیک» و «جنگ‌های بیولوژیک» یکی از شاخه های دانش نظامی در جوامع بشری شمرده می‌شود.

دایرة المعارف نظامی، جنگ‌های بیولوژیک را «استفاده از موجودات زنده یا سموم آنها با هدف قتل انسان‌ها یا زیان رساندن به ثروت‌های حیوانی و زراعی آنها، به گونه‌ای که موجب تضعیف توان نظامی و قدرت جنگندگی آنان تا سرحد ممکن شود» تعریف می‌کند.

در این نوع از جنگ‌ها که قدمتی دیرینه در تاریخ بشریت دارد، ویروس‌ها و میکرب‌ها به سلاحی در دست طرف‌های متخاصم تبدیل شده و با انتشار آنها، موجب شیوع برخی بیماری‌ها یا ویروس‌های خاص در جوامع بشری می‌شوند.

به عنوان مثال در جنگ‌های صلیبی، مسیحیان درحالی که به نزدیکی دروازه‌های بیت المقدس رسیده بودند، به بیماری «طاعون» دچار می‌شوند. همچنین بیماری «تیفوس» ارتش مغرب را از فتح «اندلس» در جنوب اسپانیا باز داشت و سپاه ناپلئون طی جنگ با روسیه دچار اسهال خونی شدند.

پس از جنگ جهانی اول مشهور است که نازی‌ها پـژوهـش‌های گسترده‌ای را در سال 1936 در این زمینه انجام دادند. این موجب شد، اتحاد جماهیر شـوروی (سـابق) در سال 1938 اعلام کند، در صورت استفاده نازی‌ها از سلاحی‌های بیولوژیک آنان نیز آماده به کارگیری چنین سلاحی در برابر دشمنان هستند.

روی آوردن عربستان و آمریکا به جنگ بیولوژیک و استفاده از ابزارهای نوین و خاموش نسل‌کشی در یمن، بر شکست سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در یمن تاکید دارد.

طی جنگ کـره، چـیـن و کـره شـمـالی، آمریکا را به استفاده از سلاح‌های بیولوژیک در کره جنوبی متهم کرده و خواستار تحقیقات بین المللی در این‌باره شدند. نتیجه این تحقیق نشان داد، سربازان مبتلا از اشیای آلوده به میکروب وبا، سیاه زخـم، ککـ‌هـای آلوده بـه ویـروس طاعـون استفاده کرده بودند.

تاکتیک‌های مورد استفاده در جنگ‌های بیولوژیک عمدتا انتقال بیماری از راه پوست، به ویژه گزش پشه و شپش و کک‌های مبتلا و استفاد از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های آلوده می‌باشد.

تاریخ معاصر بارها شاهد استفاده از سلاح‌های بیولوژیک و جنگ‌های بیولوژیک از سوی غرب و به سرکردگی آمریکا در منطقه به ویژه طی دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی بوده است.

این روزها یمن، به جدیدترین عرصه جنگ‌ بیولوژیکی تبدیل شده و این روزها مردم این کشور به شدت از شیوع بیماری «وبا» رنج می‌برند. عامل وبا باکتری «ویبریو کلرا» است و شایع‌ترین نوع از جنگ‌های بیولوژیک است.

اثرگذارترین راه شیوع بیماری وبا، آلوده کردن آب‌ و استفاده از آب آلوده است، دقیقا همان راهبردی که این روزها سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در حال پیاده کردن آن در یمن هستند.

آنچه شیوع بیماری وبا را در یمن سرعت بخشیده، نابودی زیر ساخت‌های این کشور به خصوص، شبکه‌های آب و فاضلاب، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یمن به واسطه حملات نیروی هوایی عربستان و حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی بی‌قید آمریکایی‌ها از سعودی‌هاست.

در این بین سعودی‌ها با محاصره یمن و ممانعت از ورود خبرنگاران و فعالان حقوق بشری، از افشای حقایق تلخ جاری در این کشور جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین گزارش خود آماری تکان دهنده و اسفناک از شیوع وبا در یمن ارائه داده و نسبت به گسترش بیش از پیش این بیماری در یمن به شدت هشدار می‌دهد.

گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند که طی ۴ ماه گذشته، تعداد موارد ابتلاء به وبا در یمن از مرز 500 هزار نفر گذشته و حدود 2 هزار یمنی هم به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این سازمان در ادامه گزارش خود آورده است که روزانه حدود 5 هزار مورد جدید ابتلا به بیماری وبا در یمن ثبت می‌شود. با توجه به ادامه تهاجم عربستان به یمن و آوارگی نزدیک به 3 میلیون نفر از مردم این کشور و عدم دسترسی به آب بهداشتی و از بین رفتن شبکه‌های آب و فاضلاب و جمع‌آوری زباله، مردم این کشور در معرض خطر مبتلا به بیماری مسری وبا قرار دارند.

ادامه روند شیوع بیماری وبا در یمن، در کنار استمرار تجاوز نظامی عربستان سعودی و آمریکا به این کشور، در راستای نابودی زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی یمن، مصداق «جنگ بیولوژیکی» است که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در حال پیاده سازی آن در یمن هستند.

روی آوردن عربستان و آمریکا به جنگ بیولوژیک و استفاده از ابزارهای نوین و خاموش نسل‌کشی در یمن، بر شکست سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در یمن تاکید دارد.

از زمان آغاز تجاوز سعودی‌ها به یمن، دشمنان این کشور از هر سلاح ممنوع جنگی استفاده کردند، تا بر اراده مردم یمن فائق آیند. این جنگ، علاوه بر آنکه عمق و گستره جنایات سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را در یمن به تصویر کشیده، دروغ‌پردازی و بهانه‌جویی‌های متجاوزان سعودی و آمریکایی در این کشور را برملا کرده که در آغاز تجاوز به یمن، هدف آن نجات یمنی‌ها اعلام عنوان شده بود، اما امروز، به «ترور هدفمند مردم بی‌گناه یمن» در سایه سکوت مجامع بین المللی تبدیل شده است.

هم‌اکنون در سایه حمایت‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در جریان است. با استناد به دیوان کیفری بین المللی، مصادیق جنایت جنگی و نسل‌کشی مشخص شده و بدون شک، اقدامات عربستان‌سعودی و آمریکا در یمن، مصداق عینی جنایت‌جنگی و کشتار برنامه‌ریزی شده مردم است. آمریکا برای تضمن منافع خود، محدودیتی قائل نیست و حتی اخلاق را هم رعایت نمی‌کند و در همین چارچوب، آمریکا حاضر نشده است عضو دیوان کیفری بین المللی باشد.