تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: فاز اول مرمت خانه اتحادیه که شامل ۳ هزار متر از این خانه یعنی حوض خانه، زیرزمین ها، ۸ بنای تاریخی و ... می شود، تا پایان شهریور ماه به اتمام می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهره برداری از فاز اول خانه اتحادیه تا آخر شهریورماه

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: فاز اول مرمت خانه اتحادیه که شامل ۳ هزار متر از این خانه یعنی حوض‌خانه، زیرزمین‌ها، ۸ بنای تاریخی و ... می‌شود، تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

بخش اجتماعی تبیان
بهره برداری از فاز اول خانه اتحادیه تا آخر شهریورماه

به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهره برداری از فاز اول خانه اتحادیه تا آخر شهریورماهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم بازدید خبرنگاران از خانه اتحادیه و راه‌اندازی موزه مشاهیر با بیان اینکه این روز‌ها در حوزه مدیریت شهری دو واژه شهر و زیباسازی را زیاد می‌شنویم، اظهار داشت: عده‌ای نمی‌دانند تعریف شهر چیست و تصویری هم از آینده شهر ندارند.

وی افزود: بدون شک نباید فراموش کرد که نمی‌توانیم پیش از برداشتی علمی و شفاف از زیباسازی به سراغ زیرمجموعه‌های آن برویم.

ساماندهی محله عودلاجان، گذر تاریخی مروی، خیابان سپهسالار، محله جماران، بازسازی جداره بیرونی بنای تاریخی دارالفنون، ساماندهی بازارچه تاریخی تجریش، ساماندهی میدان حسن‌آباد، ارتقاء کیفی میدان راه‌آهن و طراحی، مرمت، بازسازی و تجهیز 81 زورخانه شهر نیز در سال‌های گذشته مورد توجه جدی این سازمان قرار داشت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه آنچه فرآیند زیباسازی را در کلانشهر‌های ایران را دچار مشکلات اساسی کرده برداشت‌های شخصی و غلط از این واژه‌های به ظاهر ساده است، گفت: مدیریت شهری در چند سال اخیر توانسته با یک تعریف درست از زیباسازی و همکاری با سازمان‌هایی که به نوعی با این موضوع درگیر هستند، اتفاقات زیبایی را در شهر تهران رقم بزند و هویت شهر تهران را به آن بازگرداند.

علیزاده با تاکید بر اینکه هویت شهری را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: یکی از این ابعاد، مرمت خانه‌های قدیمی و جایگاه آن‌ها در زیبایی بافت شهری است.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کرد بافت تاریخی و سیمای شهر تهران گنجینه گران ب‌هایی از فرهنگ و مدنیت آن به حساب می‌آید، گفت: در حقیقت باید گفت: بافت‌های تاریخی هسته‌های متمرکزی هستند که کارکرد‌های مختلفی را در درون خود پاسخ می‌دهند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: سازمان زیباسازی در سال‌های اخیر تلاش کرده تا بهسازی و مرمت خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها به موزه کاربری درست و صحیح برای این فضا‌های شهری تعریف کند.

علیزاده ادامه داد: سازمان زیباسازی در 10 سال اخیر اهتمام ویژه‌ای به مرمت میراث تاریخی داشته که در ذیل وظایف این سازمان به منظور ارتقاء سیمای شهری انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده این سازمان در ۱۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: اقدامات این سازمان در سه حوزه مرمت بنا‌های تاریخی در کنار سایر نهادها، تغییر کاربری مناسب بنا‌های تاریخی و بخشی دیگر تملک، مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی و تغییر کاربری آن در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به تملک و مرمت عمارت‌های عین الدوله و ارباب هرمز، تصریح کرد: خانه فولادوند، خانه رومی، تملک خانه مینایی و باغ مینایی و بازسازی موزه علی اکبرخان صنعتی از جمله خانه‌هایی بودند که به منظور حفظ و نگهداری اماکن تاریخی شهر مرمت شدند.

علیزاده ادامه داد: ساماندهی محله عودلاجان، گذر تاریخی مروی، خیابان سپهسالار، محله جماران، بازسازی جداره بیرونی بنای تاریخی دارالفنون، ساماندهی بازارچه تاریخی تجریش، ساماندهی میدان حسن‌آباد، ارتقاء کیفی میدان راه‌آهن و طراحی، مرمت، بازسازی و تجهیز 81 زورخانه شهر نیز در سال‌های گذشته مورد توجه جدی این سازمان قرار داشت.

علیزاده به تملک دشوار خانه اتحادیه با 150 تن از وارث‌های این ملک، افزود: با مالکان وارد مذاکره شدیم و در آن‌ها این اعتماد را ایجاد کردیم که ما نمی‌خواهیم خانه را از حالت اولیه خارج کنیم به همین منظور در نهایت سند این ملک به نام دادگستری زده شد و پس از واریز مبلغ از سوی شهرداری تهران توسط دادگستری به نام شهرداری تهران ثبت شد.

وی ادامه داد: فاز اول مرمت ۳ هزار متر از این خانه شامل حوض‌خانه، زیرزمین‌ها، ۸ بنای تاریخی و ... است که تا پایان شهریور ماه عملیات آن به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه فاز دوم خانه تاریخی اتحادیه شامل سالن آمفی تئاتر، بازارها، رستوران و ... در سه بلوک بدون صدمه به فاز یک، تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: برای اولین با همکاری هنرمندان برجسته در موزه مشاهیر 600 مجسمه مومی از مشاهیر برجسته کشور ساخته شد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان