تبیان، دستیار زندگی
حوادث چند ماه اخیر و اختلاف میان قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باعث شده که نگاه ها تیز تر و هشیارانه تر شود. مدتی است بازی الکترونیکی جدیدی در عربستان سعودی در شبکه های اجتماعی سرو صدای بسیار زیادی به پا کرده است. این بازی که کارشناسان آن را تا حدی خ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی "مریم" عربستان را می‌ترساند

حوادث چند ماه اخیر و اختلاف میان قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باعث شده که نگاه ها تیز تر و هشیارانه تر شود. مدتی است بازی الکترونیکی جدیدی در عربستان سعودی در شبکه های اجتماعی سرو صدای بسیار زیادی به پا کرده است. این بازی که کارشناسان آن را تا حدی خطرناک می دانند؛ اسباب وحشت برخی  را فراهم کرده است.

ترجمه: سمیه جولایی -بخش سیاست تبیان
وقتی مریم عربستان را می‌ترساند

کارشناسان با توجه به گذشته چنین بازی هایی معتقدند که این بازی یادآور تلخی های بازی «نهنگ آبی» است و باعث شستشوی مغزی بسیاری از نوجوانان می شود همان گونه که نهنگ آبی چنین رویکردی داشت و کاربران را به این نتیجه رساند. این در حالی است که فقط در شهر ریاض عربستان، سی و یک هزار نفر این بازی را دانلود کرده و بازی می کنند.

فعالان فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی و هشتک"#لعبة_مریم"، که فقط برای مدت زمان کوتاهی از طریق اپل استور در دسترس بود نسبت به این بازی هشدار دادند. آن ها معتقد بودند اهداف کثیف و خطرناک سیاسی ورای سؤالاتی که از بازیکن خلال بازی پرسیده می شود نهفته است.

بازی حول شخصیت دختری زیبا اتفاق می افتد و جلو می رود. مریم دختری است که دچار مشکل شده و گم شده است و بازیکن ضمن الزام به ارائه اطلاعات شخصی، باید او را نجات دهد. در خلال بازی، سؤالات عجیبی از بازیکن پرسیده می شود و بازیکن برای ادامه بازی باید به سوالاتی که رویکردی سیاسی هم دارد، پاسخ دهد.

برنامه نویس و سازنده این بازی فردی به نام سلمان الحربی است. وی متخصص هوش مصنوعی و اینترنت است. وی اعلام کرد که این بازی هیچ ارتباطی با بازی « نهنگ آبی» ندارد و این فقط شایعه ای است که در شبکه ها پخش شده است. وی تأکید کرد که هیچ کدام از پاسخ های بازیکنان در نرم افزار ذخیره نمی شود و این اطمینان را به بازیکنان می دهد که « هدف این بازی، فقط سرگرمی است و هدف دیگری ندارد.» اما آنچه برای سعودی ها نگران کننده است، سوالات حین بازی است که شامل اسم و فامیل و سوالات متنوع دیگری می شود که برای هر بازیکن با سوالات بازیکن دیگر کاملاً فرق می کنند. این طور به نظر می رسد که بازیکن آنچه را در محیط منزلش رخ می دهد در قالب سوالات در اختیار رهبران بازی می گذارد. صداهای طبیعی به کار رفته در این بازی، باعث ایجاد ترس در بازیکن می شود، طوری که برخی از بازیکن ها از این که این بازی را در تاریکی پیگری کنند وحشت دارند. این بازی از 25 مِی گذشته در اپل استور عرضه شد و حجم آن ده مگابایت است. قرار است که همین بازی تحت سیستم عامل اندروید نیز عرضه شود.

هدف این بازی ایجاد سردرگمی و اضطراب نسبت به جایگاه کشور قطر و چهار کشور عربی درگیر و در نهایت نفوذ به اذهان کودکان و جوانان و نوجوانانی است.

برخی از مسئولان سعودی این بازی را به مانند بازی نهنگ آبی خطرناک  می دانند ونسبت به اهداف پشت پرده سیاسی  آن، هشدار می دهند. بازی نهنگ آبی نیز در زمان انتشار منجر به خودکشی برخی از بازیکنانش شد. حال باید دید چرا این بازی تا این اندازه اذهان سعودی ها را به خود مشغول داشته است تا حدی که کارشناسان ان را خطرناک می خوانند.

آنچه از نوشته های بازیکنان به دست می آید اینکه بازی از این نظر که دراماتیک است، باعث برانگیختن احساسات افراد می شود و افراد را با قصه بازی طوری همراه می کند که شاید تا حد زیادی ناخودآگاه انان را وادار به پاسخ به سوالات مطرح شده می کند.

آنچه کارشناسان را به این باور می رساند که ورای این بازی به ظاهر ساده، اهداف سیاسی نهفته این نکته است که در هنگام بازی و پیش رفتن با آن، آرام آرام بازی اجازه دسترسی به قسمت های مختلف دستگاه  را از بازیکن می گیرد. همچنین لابلای سوالات معمولی و شخصی، سوالات سیاسی دقیقی نیز پرسیده می شود. هر بار که بازیکن به بازی وارد شود؛ ادامه همان سوالات دفعه قبل از او پرسیده می شود طوری که به نظر می رسد این بازی برای هر فرد سوالات ویژه ای طراحی می کند.

سایت المنظر درباره این بازی می نویسد:« بازی مریم، جایگزین مراکز اطلاعاتی امنیتی شده است و همان فعالیت را انجام می دهد».

موضوعات سیاسی که پرسیده می شود، همان حوادثی است که در حوزه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر رخ می دهد. بازیکن به صورت غیر مستقیم در خلال بازی به سوالاتی درباره روابط این سه کشور و حوادثی که بین آن ها اخیراً رخ داده است، پاسخ می دهد.

دکتر جمال اسعد، متفکر سیاسی معتقد است بازی مریم یکی از ابزارهای رسانه ای است که قطر برای مواجهه با چهار کشور عربی درگیر به کار برده و آن ها را امتداد جنگ رسانه ای قطر می داد که به شکل مرکزی مانند شبکه الجزیره پیش می رود.

الوفد از زبان دکتر اسعد می نویسد: «قطر در پی آن است که رای جهانی را به سوی خودش جلب کند و به همین دلیل به همه ابزارهای رسانه ای چنگ می زند و بازی مریم هم جزء همین ابزارهایی است که مانند یک سازمان اطلاعات جاسوسی فعال شده است. همه داده های به دست آمده از آن بررسی و مطالعه قرار می شود » . اسعد همچنین معتقد است که جنگ رسانه ای قطر ضد چهار کشور عربی، عربستان، امارات، مصر و بحرین در همه سطوح به راه افتاده و هدف آن به صورت کلی نفوذ اطلاعاتی است.

سرلشکر محمود قطری، متخصص در امور امنیتی معتقد است که «بازی مریم» در پی آن است که رای مردم را درباره موضوع خاصی تغییر دهد و این کار را همراه با کارهای امنیتی انجام می دهد و به این شکل از داده های به دست آمده، نظر عمومی مردم را کشف می کند. قطری همچنین اظهار می دارد که قهرمان بازی تلاش می کند تا اطلاعاتی را از طریق کاربر بازی به دست آورد تا در نهایت بازی را به رویکرد کلی افکار عمومی برساند. این متخصص امور امنیتی معتقد است که برای مواجهه با چنین نفوذی باید استراتژی صحیحی در راستای دموکراسی در پیش گرفت؛ زیرا این ها تهدید هایی بالقوه برای امنیت ملی محسوب می شوند.

دکتر سعید صادق استاد علوم اجتماعی و سیاسی در یکی از دانشگاه های آمریکا، معتقد است که هدف این بازی ایجاد سردرگمی و اضطراب نسبت به جایگاه کشور قطر و چهار کشور عربی درگیر و در نهایت نفوذ به اذهان کودکان و جوانان و نوجوانانی است که این گونه بازی ها را دنبال می کنند و در نهایت درباره جایگاه کشور قطر دچار شک و تردید می شوند.