تبیان، دستیار زندگی
رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواسط شهریور تا اوایل مهر عنوان کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواسط شهریور تا اوایل مهر عنوان کرد.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

واکسن آنفلوانزا

دکتر علی واشقانی فراهانی ، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به نزدیکی فصل توزیع و تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: موارد آنفلوانزای گزارش شده همان آنفلوانزای فصلی شامل سویه‌های H۱N۱,H۲N۳,B است که در این میان سویه H۱N۱ از قدرت بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی‌زایی این واکسن صرفا بر علیه سویه‌های ذکر شده بیماری آنفلوانزا بوده و هیچ کارایی علیه بیماری سرماخوردگی و همچنین سایر سویه‌های بیماری آنفلوآنزا ندارد، تصریح کرد: واکسن‌های آنفلوانزای ثبت شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می‌شود، سویه‌های سه گانه ویروس آنفلوانزای شایع را پوشش می‌دهد و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

فراهانی اضافه کرد: واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان فقط برای افراد با ریسک بالا مثل بیماران با نقص ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، آسم با تجویز پزشک توصیه می‌شود.

دو درصد از هر یک میلیون نفری که واکسن آنفولانزا تزریق می کنند ممکن است با واکنش حساسیتی شدید مواجه شوند، بویژه اگر فرد دچار حساسیت به تخم مرغ باشد

وی با هشدار نسبت به مجاز بودن مصرف این واکسن در زنان باردار صرفا با تجویز و نظارت متخصصان مرتبط به افرادی که طی امسال واکسینه شده‌اند، یادآوری کرد: آنها از کودکانی که برای اولین بار تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند مستثنی بوده و نیاز به تکرار و تزریق مجدد این واکسن ندارند.

فراهانی، بهترین شرایط برای ایجاد ایمنی مناسب در فرد را از زمان تزریق دو تا سه هفته دانست و بهترین زمان تزریق واکسن برای بهترین کارایی و زمان ایمنی‌زایی، اواسط شهریور تا اوایل مهر برشمرد (برخی متخصصان تا اواخر مهر می دانند) و توصیه کرد واکسن در مراکز مجاز تزریق شود.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در خصوص شرایط نگهداری و حمل و نقل این واکسن هم گفت: دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد یعنی دمای نگهداری در یخچال به شرط محافظت از یخ زدگی واکسن مطلوب‌ترین حالت نگهداری است، لذا باید دمای یخچال به نحوی تنظیم ‌شود که از یخ زدگی جلوگیری شود.

وی ضمن پیشنهاد به رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افراد آلوده، این کار را هم اکنون بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری دانست و افزود: در صورتی که پس از تهیه واکسن از مرکز توزیع مجاز، بلافاصله تزریق آن انجام شود جای نگرانی وجود ندارد زیرا در صورت نیاز به زمان بیشتر جهت نگهداری و یا حمل و نقل می‌توان واکسن را همراه یخ خشک دریافت و در اولین زمان ممکن به یخچال انتقال داد.

عوارض واکسن آنفلوانزا را جدی بگیرید

واکسن آنفلوآنزا با تمام فوایدی که برای محافظت از بدن دارد، عوارض جانبی ناخواسته ای را نیز در برخی افراد ایجاد می کند که موارد زیر شامل مهم‌ترین آنهاست:

احساس سوزش و خارش در محل تزریق واکسن اولین مسئله‌ای است که عمدتاً تا چند روز بیمار را درگیر می‌کند. اساس فرمول واکسن آنفلوآنزا به شکلی است که معمولاً یک تا 2 هفته بعد از تزریق اثر محافظتی خود را بر بدن می‌گذارد.

واکسن آنفلوآنزا متشکل از ویروس های خفته عامل این بیماری در سال پیش و یا ویروس هایی است که متخصصان گمان می کنند در زمستان سال جاری باعث بیماری های فراگیر می‌شوند. این در حالی است که کماکان افراد از این بیماری در امان نیستند و بعضاً به آن دچار می‌شوند.

تزریق این واکسن با نظر مساعد پزشک در دوران بارداری می تواند علاوه بر محافظت از مادر و جنین باعث شود نوزاد تا چند ماه پس از تولد دچار سرماخوردگی نشود، زیرا واکسن در جریان خون او وجود دارد

در چند روز اول پس از تزریق ممکن است عوارض جانبی چون تب، درد های عضلانی، کهیر، خارش پوست، سردرد، تهوع، احساس ناراحتی و ضعف در بیمار بروز یابند که جای نگرانی ندارد زیرا به تدریج سیستم ایمنی بدن بر این حالات غلبه می کند اما اگر بیش از یک هفته علائم تداوم داشته باشند مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می‌کند.

در سال 2015 دانشمندان با مطالعه واکسن آنفلوآنزا دریافتند بیش از 86 الی 92 درصد افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند، دچار قرمزی در محل تزریق، حدود 50 درصد تورم و حدود 45 درصد آنان دچار احساس خارش در محل تزریق می‌شوند.

تزریق واکسن آنفولانزا سالانه باعث نجات جان میلیون ها نفر دردنیا می شود و استفاده از آن بویژه برای کودکان بالاتر از شش ماه، زنان باردار، سالمندان، افراد مبتلا به مشکل ضعف سیستم ایمنی و نیز افراد مبتلا به بیماری های مزمن سخت درمان توصیه می شود.

تزریق این واکسن با نظر مساعد پزشک، در دوران بارداری توسط بانوان ، می تواند علاوه بر محافظت از مادر و جنین باعث شود نوزاد تا چند ماه پس از تولد دچار سرماخوردگی نشود، زیرا واکسن در جریان خون او وجود دارد.

دو درصد از هر یک میلیون نفری که واکسن آنفولانزا تزریق می کنند ممکن است با واکنش حساسیتی شدید مواجه شوند بویژه اگر فرد دچار حساسیت به تخم مرغ باشد. در برخی موارد بسیار نادر، تزریق واکسن باعث ابتلای فرد به بیماری فلج پیشرونده به نام "سندروم گیلن باره" شده است. اما احتمال بروز این بیماری بسیار نادر است و نباید به خاطر درصد بسیار کم خطر از مزایای واکسن بی بهره ماند.


منابع:

مهر

باشگاه خبرنگاران جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.