تبیان، دستیار زندگی
دوران بلوغ، از نظر جسمی و روحی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی است، بسیاری از مسائل و موضوعات مربوط به سلامت فرد ابتدا در دوران کودکی و پس از آن در سنین بلوغ پایه ریزی می شود و به همین دلیل هم توجه به نوع رژیم غذایی در این سن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ید؛ تغذیه صحیح نوجوانی

دوران بلوغ، از نظر جسمی و روحی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی است، بسیاری از مسائل و موضوعات مربوط به سلامت فرد ابتدا در دوران کودکی و پس از آن در سنین بلوغ پایه‌ریزی می‌شود و به همین دلیل هم توجه به نوع رژیم غذایی در این سنین بسیار مهم است.

بخش تغذیه تبیان
ید، مواد غذایی،سن بلوغ،دورن کودکی، تیروئید،

سنین بلوغ از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است و پس از کودکی، دومین مرحله‌ای به حساب می‌آید که طی آن سلول‌ها شروع به رشد می‌کند و سوخت و ساز بدن هم افزایش می‌یابد. برهمین اساس، برخی نیازهای تغذیه‌ای هم در این دوره بیشتر از قبل می‌شود که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان نمونه با توجه به افزایش حجم عضلات، نیاز به همراه پروتئین هم بیشتر می‌شود یا در نتیجه افزایش حجم خون، نیاز به عنصر آهن افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت نیاز به دریافت انرژی در این دوران بیشتر می‌شود.

مصرف غذاهای حاوی ید را جدی بگیرید ید یکی از مواد مورد نیاز بدن است ید برای رشد و مو طبیعی بدن، سوخت و ساز مواد غذایی و تولید انرژی بسیار لازم است

از طرفی، احساسات و نحوه تفکری که نوجوانان در این سنین دارند ممکن است آنها را به سمت رژیم‌های لاغری سخت، شدید و غیرعلمی بکشاند. بسیاری از نوجوانان هم از دوستان‌شان پیروی می‌کنند و چون آنها رژیم ویژه ای گرفته‌اند، به فکر رژیم لاغری می‌افتند. در حالیکه تغذیه صحیح در این دوره از زندگی می‌تواند سلامت فرد را در سنین میانسالی هم تحت تاثیر قرار دهد. دوران بلوغ، از نظر جسمی و روحی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی است، بسیاری از مسائل و موضوعات مربوط به سلامت فرد ابتدا در دوران کودکی و پس از آن در سنین بلوغ پایه‌ریزی می‌شود و به همین دلیل هم توجه به نوع رژیم غذایی در این سنین بسیار مهم است. بسیاری از افراد پس از پایان دوران بلوغ دچار مشکلاتی مانند افزایش وزن و چاقی می‌شوند، زیرا سوخت‌ وساز بدن پس از این سنین به حالت قبل برمی‌گردد و رژیم ناسالمی که در دوران بلوغ داشته‌اند، می‌تواند آنها را دچار چنین مشکلاتی ‌سازد.

در چند شماره از ماهنامه کودک توصیه هایی ساده و سودمند به والدین و مربیان کودک و نوجوان ارائه می شود امیدوارم این توصیه ها را عملی کنید، این قسمت همراه ید:

مصرف غذاهای حاوی ید را جدی بگیرید ید یکی از مواد مورد نیاز بدن است ید برای رشد و مو طبیعی بدن، سوخت و ساز مواد غذایی و تولید انرژی بسیار لازم است. سلول های عصبی و مغز نیز نیاز زیادی به آن دارند. این ماده در غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد. در غلات، حبوبات، میوه ها و سبزی ها، ید به میزان کم یافت می شود. البته مقدار آن به مقدار ید خاک بستگی دارد. یکی از مشکلات و بیماری هایی که در اثر کمبود ید به وجود می اید «گواتر» نام دارد.

مصرف برخی از مواد غذایی به مقدار زیاد و به صورت خام از جذب ید جلوگیری می کند. این مواد غذایی شامل کلم فندقی، کلم، گل کلم، کلم پیچ، هلو، گلابی، اسفناج و شلغم است

به دلیل کمبود ید در آب و خاک کشور ما در حال حاضر اکثر نمک هایی که تولید می شود یددار هستند، بنابراین خانواده ها باید حتما از نمک یددار استفاده کنند. منابع طبیعی ید عبارتند از: نمک یددار، باقلای سبز، سیر، آناناس، گلابی، مرکبات، پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیموترش، نارنج، لیموشیرین، سویا، غذاهای دریایی، اسفناج، روغن، جگر، ماهی، کدوی تابستانی، تخم کنجد، چغندربرگ، شلغم، سبزی و نمک دریایی.

مصرف برخی از مواد غذایی به مقدار زیاد و به صورت خام از جذب ید جلوگیری می کند. این مواد غذایی شامل کلم فندقی، کلم، گل کلم، کلم پیچ، هلو، گلابی، اسفناج و شلغم است.

اگر فرزندتان به بیماری کم کاری تیروئید، مبتلا می باشند با ید مصرف این مواد غذایی را در مورد او محدود کنید.

پرخوری نکنید

مراقب پرخوری فرزندتان باشید پرخوری حالتی است که بیشتر در نوجوانان با سن بالاتر مشاهده می‌شود. نوجوانان مبتلا در بیشتر موارد دورن خود را نزدیک به حد مطلوب، نگه می دارند و در دوره هایی به پرخوری و استفراغ می پردازند. آنها عقاید غیرمنطقی نسبت به غذا و آنچه که برای حیات بدن ضروری است، دارند. با این وجود اندازه بدن در افراد مبتلا به پرخوری کمتر از آنچه که در بی اشتهایی عصبی دیده می شود تحت تأثیر قرار می گیرد. اندازه بدن در مقایسه با افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی کمتر تغییر می کند. بیشتر این نوجوانان از استفراغ عمدی جهت کنترل وزن استفاده می کنند.


منبع : ماهنامه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.