تبیان، دستیار زندگی
متخصص تغذیه با اشاره به اثر منفی ابتلا به یبوست در افراد مبتلا به واریس گفت: با اصلاح برنامه غذایی و مصرف خوراکی های غنی از فیبر می توان به لینت مزاج و پیشگیری از بروز رگ های واریسی کمک کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرهیزها و توصیه‌های غذایی در مبتلایان به واریس

متخصص تغذیه با اشاره به اثر منفی ابتلا به یبوست در افراد مبتلا به واریس گفت: با اصلاح برنامه غذایی و مصرف خوراکی‌های غنی از فیبر می‌توان به لینت مزاج و پیشگیری از بروز رگ‌های واریسی کمک کرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

سبزیجات

دکتر عین اله ولی زاده افزود: در سیاهرگ ها دریچه های مخصوصی با عملکرد یکطرفه وجود دارند که از عقبگرد خون در وریدها جلوگیری می کنند؛ اگر اختلالی در عملکرد این دریچه ها بروز کند خون به عقب پس زده می‌شود و موجب تجمع خون در قسمتهایی از ورید و ایجاد برآمدگی و تغییر رنگ آنها خواهد شد. این اتفاق اغلب در سیاهرگ اندام های تحتانی بدن رخ می دهد و معمولا برجستگی آن از سطح پوست نمایان می‌شود که ظاهری گره دار یا دکمه مانند دارد.

او گفت: واریس می‌تواند منجر به کاهش تامین مواد مغذی برای پوست و ماهیچه شود و حتی زخم ایجاد کند که علامت اصلی آن، درد و تورم خفیف در قوزک پا و بد منظره شدن ناحیه مبتلا به واریس است؛ با این حال، در برخی افراد هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود.

به گفته وی سیاهرگ های واریسی اغلب به صورت رگ های دراز، گشاد شده و پر پیچ و خم در نواحی ساق پا و ران ها قابل مشاهده‌اند و گاهی درون اندام های تحتانی وجود دارند و بیشترین میزان شیوع واریس هم در زنان بین سنین ۴۹-۴۰ سال بر آورد شده است.

دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه یکی از علل به وجود آورنده این حالت، فشارهای درون لوله گوارش در اثر ابتلا به یبوست است گفت: اصلاح رژیم غذایی و استفاده از خوراکی های غنی از فیبر می تواند به رفع یبوست کمک کند.

این افراد باید از مصرف تنقلات صنعتی به دلیل پرکالری بودن آنها اجتناب کنند چون احتمال افزایش وزن و ایجاد فشار مضاعف بر رگ های قسمت های تحتانی بدن وجود دارد. همچنین از مصرف هر غذایی که با مزاجشان ناسازگار است و سبب بروز یبوست در آن ها می شود پرهیز کنند

این متخصص بیان کرد: برای حجیم و نرم و آبکی کردن مدفوع، مصرف نان های سبوس‌دار، برنج قهوه ای، سبزیجات دارای برگ سبز و انواع کلم بویژه در طول دوران بارداری توصیه می‌شود.

ضمن اینکه آلو و انجیر جزو میوه های ملین بوده و مصرف روزانه آن توصیه می شود. از سوی دیگر، با استفاده از فیبرهای خوراکی، فرد دچار لینت مزاج و نرمی مدفوع شده و فشار کمتری به وریدهای پا وارد می‌شود. البته توجه به این نکته ضروری است که افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی باید همراه با افزایش دریافت آب طی روز باشد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: مصرف منابع غنی از ویتامین ث بخصوص مرکبات و میوه هایی با شیرینی ملایم و انواع فلفل دلمه‌ای تازه، به حفظ استحکام و ارتجاعی بودن دیواره رگ ها کمک کرده، از پارگی و بدتر شدن رگ های واریسی می کاهد. همچنین مصرف مستمر و مرتب مغزهای آجیلی و ماهی های روغنی به سبب دارا بودن اسید های چرب به رفع یبوست و استحکام عروق کمک می کند.

دکتر ولی زاده درباره پرهیزهای غذایی مبتلایان به رگ های واریسی گفت: این افراد باید از مصرف تنقلات صنعتی به دلیل پرکالری بودن آنها اجتناب کنند چون احتمال افزایش وزن و ایجاد فشار مضاعف بر رگ های قسمت های تحتانی بدن وجود دارد. همچنین از مصرف هر غذایی که با مزاجشان ناسازگار است و سبب بروز یبوست در آن ها می شود پرهیز کنند.

به گفته وی، روش‌های درمانی نیز برای التیام رگ های واریسی به کار می رود که شامل پوشیدن جوراب‌های محکم مخصوص واریس، دراز کشیدن روی زمین، و نشستن در حالتی است که پاها در سطحی بالاتر از قلب قرار داشته باشند؛ در برخی موارد برای برطرف کردن مشکل واریس، عمل جراحی هم از سوی متخصصان پزشکی توصیه می شود.


منبع: سلامت آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.