تبیان، دستیار زندگی
آمار منصوبان اخراجی ترامپ در هشت ماه 80 درصد بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج اخراج‌ها به « بنن» استراتژیست ارشد «دونالد» هم رسید

زلزله حماقت در دولت ترامپ

آمار منصوبان اخراجی ترامپ در هشت ماه 80 درصد بوده است.

بخش سیاست تبیان
ترامپ

اتاق فکر کاخ سفید متلاشی شد. درست در آستانه هفت ماهگی دولت دونالد ترامپ، دمدمی مزاج‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ امریکا، دیگر از کسانی که او در روزهای اول کارش به‌عنوان اتاق فکر خود برگزید، خبری نیست. معروف‌ترین این آدم‌ها، استراتژیست کاخ سفید، کسی که خود را «امریکایی لنینیست» می‌خواند و به این توصیف از خود افتخار می‌کرد، کسی که می‌گفتند ترامپ شعارهای انتخاباتی خود همچون «احیای قدرت توده‌ها» و «نخست امریکا» را از او وام گرفته بود و کسی که متن سخنرانی مراسم سوگند دونالد ترامپ را نوشته بود، دیروز از کار خود بر کنار شد. «استیو بنن» جدیدترین قربانی کاخ سفید است. اما به نظر می‌رسد آخرین آنها نباشد. او بعد از برکناری گفت: «ریاست‌جمهوری ترامپ تمام شد.»

به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، اسباب کشی استیو بنن از کاخ سفید به دفتر قدیمی‌اش در سایت اینترنتی «بریتبارت»، تنها چند روز پس از حمله شارلوتزویل رخ داد. حمله‌ای که یک جوان راست افراطی با خودروی خود به میان جمعیت مخالفان‌نژاد پرستی رفت و یک زن32 ساله را کشت. در پی آن حمله، دونالد ترامپ حاضر نشد افراطی‌های‌نژاد‌پرست را محکوم کند و در نهایت تحت فشار افکار عمومی هر دو طرف یعنی هم نژادپرست‌ها و هم مخالفان‌نژاد پرستی را محکوم کرد. بسیاری این نوع واکنش ترامپ به حادثه‌ای که مقصر آن مشخص است را ناشی از تأثیر‌پذیری او از استیو بنن دانستند؛ مردی که معروف است به داشتن مواضع تند نژادپرستی.

توافق دشمنان

در پی بالا گرفتن این انتقادات، عصر جمعه به وقت امریکا (بامداد شنبه به وقت تهران) سارا هوکابی سندرز، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جان کلی، رئیس دفتر تازه ترامپ و استیو بنن به توافق رسیدند تا روز جمعه آخرین روز کاری آقای استراتژیست باشد. درواقع کنار گذاشته‌ شدن بنن، یک پیروزی قابل توجه برای جان کلی و البته شماری از مشاوران کاخ سفید است که اختلافات زیادی با بنن بر سر مسائل مختلف از تجارت با اروپا گرفته تا جنگ افغانستان، مهاجرت، مالیات و نقش دولت، داشتند. کلی در روزهای اخیر بنن را متهم کرده بود که اطلاعات محرمانه کاخ سفید را به خبرنگاران می‌دهد. جان کلی در بدو کار خود نیز گفته‌ بود، افراد دسیسه‌گر را در کاخ سفید تحمل نخواهد کرد.

البته وضعیت پراغتشاش و درهم‌ریختگی کاخ سفید را نمی‌توان فقط به گردن جان کلی که تنها 20 روز است سمت رئیس دفتر ترامپ را دارد، انداخت. در واقع ترامپ از همان نخستین ماه کار خود، روند اخراج آدم‌هایی را که خود منصوب کرده بود آغاز کرد. او در چهل و سومین روز از کار خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری امریکا بود که مایک فلین، مشاور خود در امنیت ملی را مجبور به استعفا کرد. این روند تا آنجا ادامه یافت که اکنون اتاق فکری که او در هفته اول کاری خود برقرار کرد و متشکل بود از استیو بنن، مایک فلین، رینس پریباس و‌شان اسپایسر کاملاً متلاشی شده و دیگر هیچ کدام از این افراد در آن دیده نمی‌شوند.

یکی به نعل، یکی به میخ

سخنان استیو بنن ساعتی پس از برکناری‌اش عجیب و جالب توجه بود.

خبر برکناری استیو بنن که استراتژیست اول کاخ سفید بود و جدیدترین قربانی «حمام خون سیاسی» در دوران 7 ماهه زمامداری دونالد ترامپ و تازه‌ترین فرد خلع شده در میان منصوبان وی است، خیلی‌ها را شادمان ساخته و بخصوص کسانی که وی را تجلی و نماد کاراکتر نژادپرستانه ترامپ و مظهر پوپولیسم خطرناک رئیس‌جمهوری جنجالی امریکا دانسته‌اند

به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، بنن که بلافاصله پس از خروج از کاخ سفید به دفتر قدیمی‌اش در سایت «بریتبارت» رفت، در مصاحبه‌ای با روزنامه دست راستی «ویکلی استاندارد» گفت: «ریاست جمهوری ترامپ که ما برای آن جنگیدیم و پیروز شدیم، تمام شد. ما هنوز جنبش‌های زیادی داریم و چیزهایی را در ریاست جمهوری ترامپ ایجاد خواهیم کرد. اما آن ریاست جمهوری تمام شد.... احساس می‌کنم از غلاف خارج شدم. حالا دستم را به طرف سلاح قدیمی‌ام می‌برم.» او با این حال تلاش کرد بر وفاداری خود به ترامپ تأکید کند و گفت: «اگر در مورد این مسأله شک دارید، بگذارید بگویم، من کاخ سفید را ترک می‌کنم تا به جنگ بروم. به جنگ دشمنان ترامپ در کاخ سفید، کنگره، رسانه‌ها و سراسر امریکا.» جوئل پولاک، سردبیر بریتبارت نیز در واکنش به کنار گذاشته‌ شدن «بنن» در توئیتی فقط یک کلمه نوشت: «جنگ». کلمه‌ای دو پهلو که مشخص نیست چه کسی را هدف گرفته است و تفسیر آن فقط با گذر ایام مشخص خواهد شد. اما بی‌تردید اشاره به قدرت استیو بنن دارد. مردی که بسیاری او را از قدرتمندترین مردان جهان می‌دانند و استراتژیستی فوق‌العاده است. در واقع او بود که با تفکرات پوپولیستی خود ترامپ را به قدرت رساند. بنن با افتخار خود را یک لنینیست می‌داند و اعتقادی بسیار به قدرت مردم و حمایت از آنها دارد. حرف‌های عامه پسند او عموماً طرفداران زیادی در بین مردم دارد. از همین رو او توانست به ترامپ یاد بدهد چگونه با سر‌دادن شعارهای توخالی و تأکید بر توده‌ها همان طور که لنین به قدرت رسید، به بالاترین درجه سیاسی در امریکا برسد. بنن بجز لنین، شخصیت خیالی «دارت ویدر» در فیلم‌های جنگ ستارگان را  که مظهر قدرت‌طلبی است الگوی خود می‌داند. نقل قول معروفی از او وجود دارد، با این مضمون که: «دیک چنی، شیطان و دارت ویدر. این قدرت است.» استیو بنن همچنین یک افراطی تمام عیار است. او آشکارا با مسلمانان دشمنی می‌ورزد و خواهان جهانی است که در آن ارزش‌های مسیحی و یهودی حاکم باشد. او رابطه خوبی با صهیونیست‌‌ها نیز دارد. از همین رو بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند ترامپ در صدور فرمان مهاجرتی و حمایت‌هایش از تل‌آویو تحت تأثیر استیو بنن بوده‌ است.

ادامه سونامی استعفاها

برکناری استیو بنن در حالی رخ داده‌ است که موج استعفاها در کاخ سفید نیز ادامه دارد. بعد از استعفای مشاوران صنعتی ترامپ در واکنش به مواضع نژادپرستانه دونالد ترامپ، دیروز اعضای کمیته هنر کاخ سفید از عضویت در این کمیته در واکنش به حوادث شارلوتزویل استعفا کردند. در پی این استعفا کاخ سفید اعلام کرد، ترامپ از ماه پیش در نظر داشت این کمیته را تعطیل کند. ترامپ روز پنجشنبه نیز بدلیل استعفاهای گسترده بین هیأت‌های صنعتی و تجاری آنها را منحل کرده‌ بود. با افزایش برکناری‌ها و استعفاها در کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح و کناره‌ گیری ترامپ از قدرت نیز افزایش یافته‌ است. روز جمعه نیز «تونی شوارتز» نویسنده کتاب «هنر معامله» که شامل خاطرات و نظرات دونالد ترامپ است، گفته بود: ترامپ تا پایان این سال از سمت خود استعفا می‌کند. چون چاره دیگری ندارد. دیروز همچنین کارل ایکان، مشاور ویژه ترامپ هم استعفا کرد.

ترامپ و حذف 80 درصد منتخبانش

از همان زمانی که استیو بنن خودش را با «توماس کرامول» در دربار تودورها در بریتانیای سنتی و دارت ویدر در تریلوژی اول «جنگ ستارگان» قیاس کرد مشخص شد که رفتنی است.

هم کرامول که با هنری ششم پادشاه وقت بریتانیا در افتاد و  هم دارت ویدر که در  قسمت اول داستان جنگ ستارگان مجروح و در قسمت‌های بعدی غایب شد خیلی زود جان خود را از دست دادند.

خبر برکناری استیو بنن که استراتژیست اول کاخ سفید بود و جدیدترین قربانی «حمام خون سیاسی» در دوران 7 ماهه زمامداری دونالد ترامپ و تازه‌ترین فرد خلع شده در میان منصوبان وی است، خیلی‌ها را شادمان ساخته و بخصوص کسانی که وی را تجلی و نماد کاراکتر نژادپرستانه ترامپ و مظهر پوپولیسم خطرناک رئیس‌جمهوری جنجالی امریکا دانسته‌اند.

انتصاب بنن از همان آغاز با مخالفت رینس پریباس، رئیس پیشین کارکنان کاخ سفید مواجه شده بود. البته این دو دست به یک ائتلاف اعلام نشده زدند و کاری به کار هم نداشتند تا اینکه ماه پیش پریباس به این بهانه که آدمی کم تأثیر در چرخه کار کاخ سفید است از مقام خود خلع شد.  بدترین رویارویی‌ها بین بنن و کوشنر بود. وقتی روزنامه‌ای به نقل از کوشنر تیتز زد که: «این مرد را به زور از کاخ سفید بیرون خواهم انداخت.» چنین موضوعی غیرقابل انکار شد. البته بنن نیز این عبارت را بی‌پاسخ نگذاشته و در توهینی توأمان به کوشنر و دموکرات‌ها وی را یک «دموکرات به ته خط رسیده» توصیف کرده بود. حال آنکه وی آشکارا یک جمهوریخواه است.

شاید بزرگ‌ترین موفقیت اخیر بنن قانع کردن ترامپ به خروج از اجلاس محیط‌زیستی در پاریس در عین اصرار ایوانکا و کوشنر بر سر شرکت وی در آن گردهمایی بود اما وقتی جان کلی رئیس‌ جدید کارکنان کاخ سفید هم وارد ماجرا شد و تأکید کرد قصد تصفیه افرادی را دارد که با سیاست‌های خارجی امریکا همخوانی ندارند، بنن فهمید که روزهای آخرش رسیده است.

در شرایطی که ترامپ در آستانه هشتمین ماه زمامداری‌اش در کاخ سفید حدود 80 درصد از منتخبین خودش را حذف کرده، بنن 63 ساله که با سکوت ترامپ در قبال مخالف‌خوانی‌های ایوانکا و کوشنر رفتنی شد، در اندیشه بازگشت به عرصه‌ای است که پیشتر در آن خودنمایی می‌کرد و آن عضویت مجدد در نهضت موسوم به اقتصاد ملی امریکا با هدف عمده‌تر کردن مؤلفه‌های این اقتصاد و کوچک‌تر کردن حوزه تأثیرگذاری اهرم‌های اقتصادی اروپا در امریکا است. با این حال بعید است ترامپ بنن را از ذهنش خارج کند زیرا جهت‌گیری‌های افراطی‌اش در قبال آدم‌ها و مسائلی که امریکا را بدون رنگ و نژاد مردمانش طبقه‌بندی و توصیف می‌کنند همان قدر منفی و توأم با انکار است که موضع‌گیری‌های بنن بوده است.

منبع: روزنامه ایران