تبیان، دستیار زندگی
گوگل حذف واترمارک از روی تصاویر توسط هوش مصنوعی را بسیار ساده می داند و روشی هم برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الگوریتم جدید گوگل برای حذف واترمارک تصاویر

گوگل حذف واترمارک از روی تصاویر توسط هوش مصنوعی را بسیار ساده می‌داند و روشی هم برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه کرده‌ است.

فرآوری بخش دانش و زندگی تبیان
واترمارک

محققان گوگل الگوریتم هوشمندی را پیاده سازی کرده اند که به صورت خودکار، و تنها در چندثانیه واترمارک تصاویر را بدون آسیب زدن به تصویر حذف می کند.

استفاده از واترمارک یا همان نشانه‌ی شفاف ‌روی عکس‌ها، رایج‌ترین راه برای جلوگیری از استفاده‌ی غیر مجاز تصاویر است؛ اما این روش آن‌قدرها که فکر می‌کنید کارایی ندارد. بخش تحقیقات گوگل اخیرا مقاله‌ای با عنوان «اثربخشی واترمارک‌های بصری» منتشر کرده است. در این مقاله توضیح داده شده که حذف واترمارک تصاویر تا چه حد می‌تواند آسان باشد و در ادامه‌ی مقاله‌ به روش‌های جلوگیری از حذف واترمارک پرداخته شده است.

یکی از راه هایی که عکاسان و وب سایت های فروش عکس برای جلوگیری از سوء استفاده افراد از تصاویر نمونه موجود در سایت استفاده می کنند قرار دادن متن و یا نشانه ای به صورت کم رنگ بر روی تصاویر به نام واترمارک (watermark) است. حذف واترمارک نیاز به دانش نرم افزارهای ویرایش عکس نظیر فتوشاپ دارد و در صورت پیچیده بودن واترمارک استفاده شده، کاری زمان بر و دشوار می باشد، همچنین در بیشتر موارد ممکن است بخش هایی از تصویر که در پشت واترمارک قرار بوده اند بعد از ویرایش آسیب ببیند.

شاید فکر کنید که حذف یک واترمارک و از بین بردن کامل اثر آن از روی تصاویر بسیار سخت است؛ اما در شرایطی که تعداد زیادی تصویر با یک واترمارک مشابه و الگوریتم مناسب در اختیار داشته باشید، کامپیوتر می‌تواند اثر واترمارک را به‌ طور کامل و خودکار از تصاویر حذف کنند.

در روش معرفی شده الگوریتم گوگل با بررسی تعداد زیادی از تصاویر سایت الگوی واترمارک آن سایت را شناسایی کرده و بدین ترتیب می تواند با انجام محاسبات ریاضی آن را بدون آسیب زدن به تصویر اصلی و تنها در چندثانیه حذف نماید. نتایج کسب شده توسط این الگوریتم قابل قبول بوده و می تواند تهدیدی جدی برای قوانین کپی رایت در زمینه عکاسی باشد.

می‌توان با ایجاد کمی تغییر در هر واترمارک، از حذف آن توسط الگوریتم‌های رایانه‌ای جلوگیری کرد. تفاوت‌های موجود در یک لوگو عملا برای چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست؛ اما با اعمال الگوریتم به این تصاویر، حتی پس از حذف واترمارک، باز هم آثاری از آن روی عکس مورد نظر قابل مشاهده خواهد بود

قرار دادن یک لایه واترمارک یکسان روی تعداد زیادی عکس، باعث می‌شود فکر روشی برای حذف آن به ذهن خطور کند. در اینجا از الگوریتم حل مشکلات مشابه چندگانه برای شناسایی و حذف واتر مارک از تصویر بهره گرفته می‌شود. در این روش، واترمارک روی لایه‌ی بالا و اصل عکس روی لایه‌ی پس‌زمینه قرار می‌گیرد و واترمارک و تصویر بدین طریق از یکدیگر جدا می‌شوند. در روش نامبرده، می‌توان یک واترمارک مشخص را به‌طور دقیق از تمامی تصاویر حذف کرد. وجود این روش مسلما برای تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان آثار تصویری خام چندان ایده‌آل نیست؛ اما خوشبختانه گوگل در مقاله‌ی خود روشی برای جلوگیری از حذف واترمارک تصاویر ارائه کرده است.

اساسا به ‌آسانی می‌توان با ایجاد کمی تغییر در هر واترمارک، از حذف آن توسط الگوریتم‌های رایانه‌ای جلوگیری کرد. تفاوت‌های موجود در یک لوگو عملا برای چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست؛ اما با اعمال الگوریتم به این تصاویر، حتی پس از حذف واترمارک، باز هم آثاری از آن روی عکس مورد نظر قابل مشاهده خواهد بود. دلیل بروز این وضعیت آن است که الگوریتم‌ نمی‌تواند بازه تغییرات واترمارک استفاده‌ شده در تصاویر را شناسایی کند؛ قابلیتی که ارائه‌ی آن در یک الگوریتم، فرآیندی بسیار بسیار دشوار است.

افزون بر روش فوق، یک سری روش‌ تصادفی‌سازی وجود دارد که تا حدی می‌توانند از حذف واترمارک توسط هوش مصنوعی جلوگیری کنند؛ اما ایجاد تغییرات جزئی در واترمارک‌ها، یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای مقابله با این مشکل است.

روش مورد استفاده در این الگوریتم مبتنی بر مفاهیم شناسایی نویز در مباحث پردازش تصویر بوده و به همین ترتیب اعلام شده است چنانچه الگوی واتر مارک استفاده شده برای تصاویر دارای تغییرات باشد دیگر نمی توان آن ها را به آسانی حذف نمود، در تصاویر زیر نتیجه اجرای برنامه برای واترمارک در دو الگوی ثابت و غیر تکراری نشان داده شده است، همانطور که مشخص است در تصویر سمت راست که از الگوی تصادفی و غیر تکراری استفاده شده است پس از اجرای الگوریتم نیز نشانه هایی از واترمارک استفاده شده باقی مانده است.

واترمارک

منابع: زومیت(مجتبی بوالحسنی) - کلیک