تبیان، دستیار زندگی
بیماران قلبی هنگام سفر، راننده خودرو نباشند چرا که ممکن است در حین رانندگی دچار حادثه قلبی حاد مانند ایست قلبی شود یا آریتمی شدید قلبی شوند و این مسئله منجر به تصادف می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماران قلبی به این دلایل رانندگی نکنند

بیماران قلبی هنگام سفر، راننده خودرو نباشند چرا که ممکن است در حین رانندگی دچار حادثه قلبی حاد مانند ایست قلبی شود یا آریتمی شدید قلبی شوند و این مسئله منجر به تصادف می شود.

بخش سلامت تبیان

رانندگی افراد سالمند

دکتر مسعود اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سفر با بیماران قلبی به شدت بیماری فرد بستگی دارد، می گوید: اگر فرد بیمار خفیف قلبی باشد، سفر کردن این بیمار چه به عنوان مسافر و چه به عنوان راننده مشکلی ایجاد نمی کند. مانند کسانی که مشکل دریچه ای خفیف دارند یا کسی که فشار خون کنترل شده دارند. مشکل زمانی ایجاد می شود که فرد بیماری شدید قلبی دارد و  با رعایت نکاتی می تواند سفر خوبی داشته باشد.

مسافرت طولانی

دکتر اسلامی توصیه می کند: بیماران قلبی شدید هنگام سفر، راننده خودرو نباشند چرا که ممکن است در حین رانندگی دچار حادثه قلبی حاد مانند ایست قلبی شود یا آریتمی شدید قلبی شوند. این حالت باعث می شود، خون رسانی به مغز دچار اختلال شده و در نتیجه حادثه ای رقم می خورد و تصادف رخ می دهد. بنابراین لازم است که شخصی که مشکل قلبی دارد، از پزشک معالج خود سوال کند که آیا اجازه دارد، در خارج شهر و جاده رانندگی کند. آیا می تواند با خودروی سبک رانندگی کند یا خودروی سنگین، همه این موارد در ویزیت قلب و عروق تعریف مشخصی دارد. بنابراین شخصی که بیماری شدید قلبی دارد بهتر است رانندگی انجام ندهد تا از آسیب های شدید احتمالی جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این فرد به عنوان مسافر باید چه نکات را رعایت کند، به نبض ما می گوید: هوای خیلی سرد و هوای خیلی گرم و شرجی برای بیماران قلبی خطرناک است. به عبارت دیگر فرد اگر به جایی سفر می کند که هوا گرم و شرجی است، در آن هوا باید از خانه خارج نشود، چون می تواند برایش کشنده باشد. همچنین زمانی که فرد به جایی می رود که زمستان سردی دارد، این موضوع می تواند به شدت خطرناک باشد. لازم است فرد خود را به خوبی بپوشاند چون این هوا می تواند باعث تشدید تنگی عروق شود که بسیار خطرناک است.

بیماران مبتلا به فشارخون

به گزارش نبض ما، مبتلایان به بیماری شدید قلبی، رفت و آمد به مناطق کوهستانی به علت کاهش فشار اکسیژن برایش خطرناک است به عبارت دیگر نباید به ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر بروند.

در سفر های طولانی مدت بهتر است سفر به چند بخش تقسیم شود چرا که خستگی شدید سفر می تواند بیماری را از کنترل خارج کند

این استاد دانشگاه افزود: نکته بعدی در مورد بیماران فشار خون است، این افراد فشار خون بالا دارند و بیماری شان  به سختی کنترل می شود. زمانی که فردی به مسافرت می رود، رژیم غذایی اش تغییر می کند و دیگر مانند خانه نیست که غذای کم نمک میل کند و این ممکن است سبب افزایش  فشار خون شود. در این موارد باید با پزشک معالج خود صحبت کند و از وی راهنمایی بگیرد. معمولا در این مواقع می توان دوز یکی از داروها را که معمولا داروهای ادرار آور است با تجویز پزشک بیشتر کرد.

بیماران قلبی که باتری قلبی دارند

این متخصص درباره بیماران قلبی که باطری قلبی دارند، می گوید: دستگاه های جدیدی که شوک الکتریکی به فرد وارد می کند، در صورتی که فرد راننده باشد، ممکن است  لحظه وارد کردن شوک الکتریکی هوشیاری اش را از دست بدهد و این مساله منجر به تصادف شود.

وی درباره سفر هوایی بیماران قلبی گوید: مریضی که جدیدا عمل جراحی قلب شده یا استنت گذاری شده یا نارسایی شدید قلبی دارد از پرواز های هوایی طولانی مدت پرهیز کند.

استادیار گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در سفر های طولانی مدت بهتر است سفر به چند بخش تقسیم شود چرا که خستگی شدید سفر می تواند بیماری را از کنترل خارج کند. بیمار قلبی باید همراه داشته و چمدان را خودش بلند نکند یا از ویلچر استفاده کند، رعایت این نکات، کمک می کند تا سفر فشار کمتری به وی بیاورد.

بیماران واریسی

وی می گوید: بیماران عروقی مانند اشخاصی که واریس دارند می دانند که باید حتما از جوراب واریس استفاده کنند و اطلاع دارند که در حالت نشسته بیماری تشدید می شود. دسته دیگری از مریض هایی که بیماری شریانی دارند مانند کسانی که تنگی شریان و برگشت خون دارند یعنی خون به پاهایشان نمی رسد، لازم است، جوراب نپوشند زیرا خون کمتر به پاهایشان می رسد و ایجاد مشکل می کند. همچنین بیماران دی وی تی که مشکل انعقاد خون دارند تا دو هفته بعد از مصرف داروها نباید به سفر بروند و رانندگی داشته باشند.

دکتر اسلامی تاکید می کند: اگر شخصی زمینه بیماری قلبی شدید داشته باشد، در حین سفر خودرویی بی قانونی کند و جلوی وی بپیچید شخص دچار شوک عصبی شده و این استرس شدید می تواند باعث نامنظم شدن ریتم قلبی شود. نکته مهم و پایانی فراموش نکردن قرص ها بیماران قلبی در سفر است زیرا عدم مصرف دارو، تمام سیستم بدنی و قلبی بهم می ریزد.


منبع: نبض ما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.