تبیان، دستیار زندگی
فلورایدتراپی یا وارنیش فلوراید یکی از روش های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی دندان در کودکان است. طی سال های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان های کشور اجرا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین سن فلورایدتراپی در کودکان

فلورایدتراپی یا وارنیش فلوراید یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی دندان در کودکان است. طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان‌های کشور اجرا کرده است.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

فلورایدتراپی

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در بین اقشار جامعه با هر نژاد، جنس، سن و رده اجتماعی مشاهده می‌شود. کمتر فردی را در جامعه می‌توان یافت که دندان پوسیده یا ترمیم شده نداشته باشد.

مشکلات پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالان به صورت تدریجی از زمان کودکی شکل می‌گیرد، اما به گفته مسئولان میزان مراجعه به دندان پزشک در دوران کودکی بسیار پایین است.

همچنین آمارها حکایت از این دارد که میزان پوسیدگی دندان کودکان ایرانی سه برابر استاندارد‌های جهانی است بطوریکه کودکان و نوجوانان 10 تا 12 ساله ایرانی به‌طور میانگین 3 دندان پوسیده یا کشیده شده دارند.

فلورایدتراپی یا وارنیش فلوراید یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی دندان کودکان است. طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان‌های کشور اجرا کرده است.

دکتر علیرضا بروزی نیت ،عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران در پاسخ به این سوال که برخی افراد به رغم استفاده از مسواک و دهانشویه اما همچنان با پوسیدگی دندان ها مواجه می شوند، اظهار کرد: بهتر است از صبح تا شب غذاهایی که می خوریم را لیست کنیم و ببینیم در طول روز چند بار ماده قندی مصرف می کنیم.

وی با این توضیح که حجم مواد قندی مصرفی مهم نیست بلکه تعداد دفعات آن مهم است، افزود: هر بار که ماده قندی مصرف می شود، یک ساعت بعد از آن ph دهان اسیدی می شود و می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.

رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی مشهد، مطرح کرد: اگر یک نفر در طول روز چهار بار مواد قندی مصرف کند در طول شبانه روز چهار ساعت دندان هایش در معرض PH اسیدی و پوسیدگی قرار می گیرد.

از آنجا که اولین دندان دائمی در سن ۶ سالگی در می آید، سن ۶ تا ۱۱ سالگی بهترین زمان استفاده از فلوراید تراپی است

بروزی نیت ادامه داد: در بهترین حالت فرد یک تا 2 بار در طول شبانه روز مسواک می زند و در صورتی که دفعات مصرف مواد قندی در طول شبانه روز زیاد یاشد، این روش نمی تواند با حجم اسیدی که در دهان تولید می شود، مقابله کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: بعد از هر وعده غذایی مخصوصا خوردن مواد شیرین بهتر است مسواک زده شود اما در صورت عدم امکان مسواک زدن، از نخ دندان و آدامس بدون قند استفاده شود که این موارد می تواند تا ۳۰ درصد از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کند.

وی گفت: شایع ترین مسائلی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود خوردن مواد قندی به خصوص مواد چسبنده مثل چیپس و پفک است.

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، از فلوراید تراپی به عنوان بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان نام برد و افزود: ۶ تا ۱۱ سالگی بهترین زمان استفاده از فلوراید تراپی است.

وی ادامه داد: از آنجا که اولین دندان دائمی در سن ۶ سالگی در می آید، با مصرف کم مواد قندی و انجام فلوراید تراپی و خوردن مواد لبنی می تواند باعث استحکام ساختمان دندان ها و مقاوم در برای پوسیدگی شود.

مراحل انجام فلورایدتراپی

- ابتدا سطح کلیه دندان ها با مسواک تمیز می شود.

-  سپس دندان ها با گاز استریل خشک می شود.

- سطح تمام دندان ها به وارنیش فلوراید آغشته می شود ( گاهی اوقات یک طرف هر دو فک در یک مرحله و نیم دیگر در مرحله بعد به ژل آغشته می شود).

- وارنیش  فلوراید حدود 4 دقیقه در مجاورت دندان قرار می گیرد.

- در تمام مراحل، پشت کودک حالت عمودی داشته سر کمی به سمت جلو خم می شود تا از بلع فلوراید ممانعت به عمل آید.

در کودکان زیر شش سال فقط دندانپزشک صلاحیت تجویز فرآورده های دارای فلوراید و یا فلورایدتراپی را دارد و هرگز خودسرانه به کودکان زیر شش سال فلوراید نرسانید

- پس از گذشت 4 دقیقه اضافات ژل با گاز استریل یا پنبه برداشته می شود. در این مرحله کودک آب دهان خود را بطور کامل خارج می کند.

- کودک نباید بعد از فلورایدتراپی دهانش را بشوید و تا نیم ساعت باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند و  طی این مدت در صورت جمع شدن بزاق در دهان ، آن را خارج کند.

توصیه ها

- فلوراید تراپی در کودکان زیر 3 سال یا کودکانی که مهارت خارج کردن آب دهان (تف کردن) را ندارند ، انجام نمی شود.

- انجام فلورایدتراپی با صلاحدید دندانپزشک و انجام آن بصورت دوره ای (هر شش ماه یکبار ) بین 30 تا60 درصد باعث کاهش  پوسیدگی می شود.

- فلورایدتراپی هم برای دندان های شیری و هم برای دندان های دایمی قابل انجام است.

- استفاده از فلوراید برای خود شما نیز با تجویز دندانپزشک مفید می باشد. در آزمایشات بعمل آمده روی چند نمونه از خمیردندان ها به این نتیجه رسیدند که برخی از آنها به میزان کافی فلوراید ندارند. لذا بهتر است ضمن استفاده از خمیر دندان هر شش ماه یکبار نیز به کمک دندانپزشک یا بهداشت‏کار خود فلوراید کافی به دندان برسانید.

- این نکته را به خاطر بسپارید که در کودکان زیر شش سال فقط دندانپزشک اجازه و صلاحیت تجویز فرآورده های دارای فلوراید و یا فلورایدتراپی را دارد و هرگز خودسرانه به کودکان زیر شش سال فلوراید نرسانید.

- به یاد داشته باشید که استفاده از فلوراید حتماً باید با تجویز دندانپزشک انجام بگیرد و فقط استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید بدون اجازه دندانپزشک مانعی ندارد.


منابع:

باشگاه خبرنگاران جوان

شرکت ارتباطات زیرساخت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.