تبیان، دستیار زندگی
باورها حقایق شخصی هستند که مسیر زندگی ما را مشخص می کنند. قدرت باور انقدر است که می تواند شما را محبوس کند، مثل این باور که شما فقط لایق خوشحالی محدودی هستید و هر گاه خوشحال شوید، بلافاصله رویدادی پیش می آید که نارا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با تغییر باورها ، زندگی ات را تغییر بده

باورها حقایق شخصی هستند که مسیر زندگی ما را مشخص می کنند. قدرت باور انقدر است که می تواند شما را محبوس کند، مثل این باور که شما فقط لایق خوشحالی محدودی هستید و هر گاه خوشحال شوید، بلافاصله رویدادی پیش می آید که ناراحت تان کند. البته باورها می توانند ما را آزاد هم کنند، مثل این باور که دنیا حکمتی دارد و شما با توکل به نیروی برتر از سختی ها و مشکلات عبور خواهید کرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان
تغییر باورها، خودآگاهی، تفکر عقلانی، خودخواهی

زمانی که نسبت به باورهای اساسی خود آگاه می شوید، دو اتفاق می افتد. اول اینکه، شما خود را بهتر می‌شناسید و علت رفتارهایتان را می فهمید. دوم اینکه، وقتی به جستجوی باورهای بنیادی خود می پردازید، انرژی های جدیدی در اختیارتان قرار می گیرند که حمایت کننده، اغنا کننده و به لحاظ معنوی متحول کننده اند.

باورهای اساسی شما چیست؟

آنچه درباره خود باور دارید، هم می تواند اثرات مثبت بر شما داشته باشد و هم اثرات منفی. اگر در عمق وجودتان باور داشته باشید که «من به هر قیمتی موفق می شوم»، انگیزه بسیار زیادی بدست خواهید آورد، که اثرش مثبت است. اما اگر باور داشته باشید که موفقیت مستلزم بی رحم شدن، خودخواهی و آسیب زدن به دیگران است، انگیزه شما تحلیل می یابد. معنایش این است که این باورهای شماست که کنترل شما را در اختیار دارد و نه برعکس. در ادامه چند باور اساسی متداول که بسیاری از مردم دارند را مطرح می کنیم:

+ تا زمانی که آسیبی از طرف مقابل نبینم با او دوست می‌مانم.

تجربه گذشته شما را در گذشته باقی نگه می دارد. اما باورهای اساسی هر روز و در لحظه حال در ذهن ما فعال می شوند. بنابراین فقط هم در لحظه حال قابل تغییرند

+ فقط تا آنجایی خودم را در معرض عشق قرار می دهم که آسیبی نبینم.

+ تا جایی به دیگران کمک می کنم که برایم هزینه‌‌ای نداشته باشد.

باورهای فوق باورهای قدرتمندی نیستند و به شما هیچ یک از جنبه هایی که مطرح شده کمک زیادی نمی‌کنند.

اگر باورهای شما مانند مثال های بالا باشند، بدانید که هنوز از قدرت فوق العاده باورهای اساسی بی بهره اید.

چگونه باورهای اساسی مثبتی در خود ایجاد کنیم؟

باورهای اساسی، قدرتمند، واضح و مستقیم هستند. آنها در شکل دادن به هویت شما نقشی اساسی ایفا می‌کنند. این باورها مبهم یا متناقض نیستند. در دوره های تفکر عقلانی خانم ویدا فلاح، در جهت شکل دادن به چنین باورهایی تمرینات و راهکارهای مفصلی دریافت می کنید. در ادامه چهار باور کلیدی که هر فردی لازم است در خود ایجاد و نهادینه کند آورده شده که عبارتند از:

+ من دوست داشتنی و پر از عشقم

+ من ارزشمندم

+ من امنیت دارم و به جهان اعتماد می کنم

+ من کامل و یکپارچه ام.

شما در همین لحظه نیز باورهایی اساسی در چهار حوزه عشق، عزت نفس، امنیت و غنا دارید، البته ممکن است این باورها مخرب، آزاردهنده و محدود کننده باشند. باورهای شما به راحتی و با تصمیم به اینکه یک باور را جایگزین دیگری کنید تغییر نمی کنند. این تغییر باید در سطوح عمیق آگاهی اتفاق بیافتد و این مفاهیم در درون شما نهادینه شوند: من شایسته عشق بی قید و شرط هستم، من ارزش منحصر به فردی به این دنیا اضافه می کنم، من به طبیعت اعتماد دارم که از من مراقبت می کند، و من احساس یکپارچه بودن و کامل بودن دارم.

هر چه این جملات را درونی تر کنید، بیشتر بر باورهای اساسی تان تاثیر خواهید گذاشت، و واقعیت زندگی شما بیشتر به شکل دلخواه تان در می آید. در این لحظه، فاصله ای میان نقطه دلخواه شما و تجربه فعلی تان وجود دارد. برای اکثر مردم، جنبه مثبت و منفی باورهای اساسی شان بستگی به این دارد که تجربیات قبلی شان چقدر خوب یا بد بوده اند. برای مثال، اگر شما در عشق شکست شدیدی خورده باشید،‌ به سختی می توانید این باور که شایسته عشق بی قید و شرط هستید را درونی کنید. همینطور اگر در کودکی مورد آسیب های عاطفی از طرف خانواده و والدین تان قرار گرفته باشید، تغییر این باور که «من بی ارزشم» به این باور که‌»من ارزشمندم» مستلزم تلاش مستمر و پیگیرانه شماست.

تمرین خودآگاهی برای ایجاد باورهای اساسی

تجربه گذشته شما را در گذشته باقی نگه می دارد. اما باورهای اساسی هر روز و در لحظه حال در ذهن ما فعال می شوند. بنابراین فقط هم در لحظه حال قابل تغییرند. به این صورت:

به آنچه برای شما روی می دهد به عنوان بازتابی از باورهای اساسی تان نگاه کنید.

استفاده از خودآگاهی کلید تغییر باورهای اساسی شماست و همانطور که می دانید، خود آگاهی از طریق تمرینات مراقبه و مدیتیشن تقویت می شود

اگر بازتابی که می بینید منفی است، مکث کنید و از خود بپرسید، چگونه این تصویر با سناریویی که باورهای من خلق می کند منطبق است؟ برای مثال، اگر شما در روابط و جایی از زندگی احساس قربانی بودن می کنید، این نشان دهنده سناریوی قربانی شدنی است که باورهای اساسی شما به زندگی شما دیکته می کنند و شما را در این سناریو نگه می دارند. از سوی دیگر، اگر محبت های غیرمنتظره ای دریافت می کنید، این حاکی از سناریویی است که شامل همدلی و عشق است و بازتابی از این باور اساسی است که «من شایسته عشق و محبتم.».

هر گاه نشانه یا تلنگری از سناریوی زندگی تان دریافت کردید (این هر رویداد برجسته، هر مشکل یا هر بحرانی را شامل می شود)، به خود بگویید که این سناریو قابل تغییر است، و از طریق در لحظه حال بودن، تمرینات مراقبه و تکنیک های  تفکر عقلانی ، من این سناریو را تغییر خواهم داد.

در لحظه حال، خود حقیقی شما تلاش می کند تا شما را به سطح بالاتری از عشق، عزت نفس، اعتماد و یکپارچگی برساند. همیشه به خود یادآوری کنید تا در این مسیر در حرکت باشید.

استفاده از خودآگاهی کلید تغییر باورهای اساسی شماست و همانطور که می دانید، خود آگاهی از طریق تمرینات مراقبه و مدیتیشن تقویت می شود. با تجربه سکوت،‌ آرامش،‌ و یکپارچه بودن در عمق وجودتان، باورهای آسیب زننده و محدود کننده شما به تدریج شروع به از بین رفتن می کنند، و راه را برای باورهای اساسی که آگاهی شما را رشد می دهند باز می گذارند.


منبع : وب سایت ویدا فلاح

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.