تبیان، دستیار زندگی
نتیجه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتیجه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت

فرایند بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی به پایان رسید و پس از دفاعیات رئیس جمهور، نمایندگان رای خود را به صندوق ها انداختند.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

نتیجه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت

پس از پنج روز بررسی سوابق، برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، امروز نتیجه رای اعتماد به کابینه جدید دولت، نهایی شد. در روزهای گذشته از میان ۱۷ وزیر معرفی شده به مجلس از سوی رئیس جمهور، موافقان و مخالفانِ ۱۵ وزیر پیشنهادی دیدگاه های خود را نسبت به برنامه های وزرای پیشنهادی  اعلام کرده اند.

رئیس جمهور در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرا و پیش از شمارش آرا اظهار داشت: بسیار سپاسگزارم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و به ویژه ریاست مجلس که در طول این پنج روز کاری که برخی از روزها هم صبح و هم بعد از ظهر مشغول کار بودند. مردم هم خوشبختانه توجه ویژه ای به مذاکرات مجلس داشتند. ما شاهد یک کار حرفه ای از مجلس در این دوره بودیم، مجلس همیشه اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می دهد و این بار بیشتر این را رعایت کرد، همه نمایندگان مخالف و موافق کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و مستندات و اطلاعاتی که داشتند بود. جز این از مجلس شورای اسلامی توقعی نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بردوش گرفتند، همه ما می دانیم شرایط کشور ما آسان نیست هم نمایندگان مطلع هستند و هم ما در دولت اطلاع داریم که راه صاف و ساده ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا برای اروپا و آسیا و آفریقا هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست چه برسد به ما در این منطقه پر آشوب با مشکلاتی که از گذشته برای همه ما باقی مانده است. در طول این پنج روز شما نکات فراوانی را بیان کردید و من موفق نبودم که همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خواندم و دیدم. به نظر من، آنها که مخالف و یا موافق بودند، نقص‌ها و اشکالاتی را بیان کردند و پیشنهاداتی ارائه دادند، از آنها ممنون هستیم، چرا که به دولت کمک کردند.

"امیر حاتمی" به عنوان "وزیر دفاع و پشتیبانی" با کسب 261 رای از 288 رای، بیشترین آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد.

برنامه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد، در مجلس بررسی می‌شود. نمایندگان به عنوان مخالف صحبت می‌کنند، نقد می‌کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه ما نقص و اشکالی دارد، آن اشکال را تصحیح کنیم.

اعلام نتیجه رای نمایندگان

امروز (یکشنبه 30 مرداد) پس از پایان چند روز کاری (از سه شنبه گذشته) بررسی صلاحیت دو وزیر باقی مانده، رای گیری نهایی برای کابینه شد که نتیجه آن رئیس مجلس شورای اسلامی (علی لاریجانی) به شرح زیر اعلام کرد:

نتیجه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت

در میان وزرای پیشنهادی تنها وزرای پیشنهادی دفاع و ورزش تنها وزرایی بودند که نمایندگان مخالف برای آنها صحبت نکردند، البته در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری نیز تنها یک نماینده به عنوان مخالف وی صحبت کرد.

حائز اهمیت آن که "امیر حاتمی" به عنوان "وزیر دفاع و پشتیبانی" با کسب 261 رای از 288 رای، بیشترین آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد.

بر اساس نتیجه رسمی مجلس شورای اسلامی، تنها یک نفر (حبیب االه بیطرف - وزیر پیشنهادی نیرو) از وزرای پیشنهادی دکتر حسن روحانی رای لازم را اخذ نکرده و باید جایگزینی برای وی به مجلس معرفی شود. ضمن این که به دلیل عدم معرفی وزیر علوم و تحقیقات و فناروی به مجلس، طبق گفته رئیس‌جمهور قرار است برای این وزارتخانه سرپرست تعیین شود و در روزهای آتی نیز وزیر مربوطه معرفی خواهد شد.

دکتر حسن روحانی در 29 اردیبهشت امسال با کسب  23٬636٬652 رای رئیس‌جمهور اسلامی دوره دوزادهم شد و در 12 مرداد ماه نیز مراسم تنفید وی برگزار شد. مراسم تحلیف رئیس جمهور نیز روز شنبه 14 مرداد برگزار شد.


منایع: خبرگزاری مهر / تابناک