تبیان، دستیار زندگی
ود  حاکمی که شعار، مکتب و سخن را وسیله ای برای حکومت بداند از مردم جدا خواهد شد.   آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سلسله مباحث خود پیرامون ''شناخت پیامبر(ص) از راه قرآن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعار بدون ایمان قلبی باعث جدایی حاكم از مردم می شود

حاکمی که شعار، مکتب و سخن را وسیله ای برای حکومت بداند از مردم جدا خواهد شد.

آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سلسله مباحث خود پیرامون ''شناخت پیامبر(ص) از راه قرآن''در مدرسه علمیه حجتیه قم، همسان بودن پیامبر اعظم (ص) با مردم را در درک بهتر درد آنان و ارائه درمان، موثر دانست.

وی با اشاره به آیات پایانی سوره توبه، عامل اصلی نفوذ رسول الله (ص) در دل‌های مردم را ایمان ایشان به مکتب خود معرفی و تصریح كرد: حاکمی که شعار، مکتب و سخن را وسیله ای برای حکومت بداند و به آنها ایمان نداشته باشد، بی گمان در دل ها نفوذ نمی كند و از مردم جدا می شود.

استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با اشاره به گرایش افراطی عده ای به تفكر تسامح و تساهل، به نقل ماجرای پیروز نشدن لشكر اسلام در فتح طائف از ''ابن حجر'' پرداخت و گفت: سه نفر خدمت پیامبر (ص) آمدند تا طی صلح نامه ای، با شرط وجود بت‌خانه، اجازه رباخواری، وجود زنان خود فروش و برپا نکردن نماز، مسلمان شوند؛ ولی از آن‌جا كه «تساهل و تسامح» در اصول، ارزش ها و معارف بی معنی است، پیامبر خدا (ص) این شرط ها را نپذیرفتند.

وی با اشاره به تشبیه پیامبر اکرم (ص) به ''نور'' در شانزدهمین آیه سوره مائده گفت: در آیه‌های دیگر، قرآن كریم به نور تشبیه شده اما در این آیه، وجود مبارک حضرت رسول اکرم (ص) به نور تشبیه شده است.

 رئیس موسسه علمی تحقیقیاتی امام صادق (ع) یكی از ویژگی های نور را داشتن سرعت بالا، مشخص کننده راه و چاه و نشان دهنده اعماق زمین و کوه ها دانست و تصریح کرد: تمامی این صفات در وجود مبارك پیامبر اعظم (ص) متجلی است و ایشان در طول حیات خود هستی را از مجرد تا ماده به همه انسانها نشان دادند.shabestan