تبیان، دستیار زندگی
ود   همت رسول خدا (ص) در مکه تاكید بر «توحید، معاد و نبوت» ولی در مدینه تثبیت «حکومت، جامعه، ارتش و بیت المال اسلامی» بود.   حضرت آیت الله مکارم شیرازی  در ادامه مباحث تفسیری خود درباره «سوگن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همت رسول خدا در مدینه، تثبیت حکومت، جامعه، ارتش و بیت المال بود

همت رسول خدا (ص) در مکه تاكید بر «توحید، معاد و نبوت» ولی در مدینه تثبیت «حکومت، جامعه، ارتش و بیت المال اسلامی» بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی  در ادامه مباحث تفسیری خود درباره «سوگندهای قرآن مجید» در مدرسه امام امیر المومنین (ع) قم، اظهار داشت: همت رسول خدا (ص) در مکه تاكید بر «توحید، معاد و نبوت» ولی در مدینه تثبیت «حکومت، جامعه، ارتش و بیت المال اسلامی» بود.
وی به تفاوت های آشکار سوره های مکی و مدنی اشاره کرد و افزود: سوره های مدنی بیشتر به مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته اند.
وی با مد نظر قرار دادن سوگند دوگانه سوره «ضحی» گفت: وقتی مشرکان از پیامبر خدا (ص) سوال‌هایی پرسیدند، خدای متعال به خاطر استفاده نکردن از جمله «ان شاء الله» ، نزول وحی را پانزده تا چهل روز به تأخیر انداخت.
وی در ادامه به تعریف کلمات «ضحی» و «سجی» پرداخت و با اشاره به مشکلاتی که با تغییر در مقدار شب و روز به وجود می آید، اضافه کرد: هنگام سپری شدن دو، سه ساعت از روز را «ضحی» می گویند. «سجی» زمانی از شب است که زمین آرام گرفته و همه در آسایشند.
این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، نزول و قطع وحی را با توجه به کلمات «ضحی» و «سجی» نعمت دانست و خاطر نشان ساخت: این آیه، از خبرهای غیبی قرآن در مورد آینده بسیار درخشان پیامبر اکرم (ص) است.
وی در بخش دیگری از سخنانش، به تبیین مفهوم «عاقبت به خیری» پرداخت و یاد آور شد: زندگی برخی از افراد، آراسته و همراه با خیر و نیکی بوده ولی در پایان با لغزشی کوچک تباه شده است.
حضرت آیت الله  مکارم شیرازی در پایان، با آرزوی عاقبت به خیری برای همه مسلمانان، زندگی حر بن یزید ریاحی‌ها را نمونه ای از افرادی دانست كه در طلب حقیقت بودند و سرانجام، به هدایت الاهی، عاقبت به خیر شدند.rasa