تبیان، دستیار زندگی
نی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در همایش بین المللی گفتگوی تمدنها  بر ضرورت توسعه و پیشبرد مسائل اخلاقی و انسانی تاکید نمود  دبیر کل مجمع با حضور در چهارمین همایش بین المللی گفتگوی تمدنها در ج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدالت عامل دستیابی به آرامش جهانی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در همایش بین المللی گفتگوی تمدنها  بر ضرورت توسعه و پیشبرد مسائل اخلاقی و انسانی تاکید نمود

دبیر کل مجمع با حضور در چهارمین همایش بین المللی گفتگوی تمدنها در جزیره "رودوس" یونان تصریح کرد: برای ریشه کن کردن دهشت افکنی باید با ریشه های آن که همانا بی عدالتی، تبعیض نژادی، دیدگاههای فاشیستی و صهیونیستی است مبارزه شود و به جای اینگونه برخوردها، اخلاق گرایی، عقل گرایی، انسان محوری و ایجاد عدالت اجتماعی را گسترش داد تا زمینه ایجاد آرامش جهانی فراهم شود .

وی با اشاره بر ضرورت گفتگوی تمدنها، گفت: برای پیشبرد گفتگوی تمدنها و ایجاد روح تفاهم بین الملل جهان باید از عناصر فطری انسانی چون عدالت، عقلانیت و اخلاق در روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بهره جست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از جهانی سازی که آمریکا در صدد آن است، گفت: ادیان الهی با جهانی سازی در چارچوب حفظ هویت ملت ها و احترام به فرهنگ های مختلف، مخالف نیستند، ولی با جهانی سازی که در صدد سلطه بر دیگران باشد، کاملا مخالفند و آن را رد می کنند.

در ادامه "ولادیمیر یاکونین"  رئیس مجمع گفتگوی تمدنهای روسیه در سخنانی در این همایش، عدم اعتماد و همکاری میان رهبران جهان و نادیده گرفتن عوامل ملی و تمدن در اجرای سیاست های بین المللی را عامل اصلی بحران های جهانی دانست.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی در ایران و تجاوز شوروی به افغانستان در زمان خود عامل توسعه روند جهانی شدن و افزایش تأثیر تمدن ها بر جهان بود، اما حاکمان جهان خواهان جهان یک قطبی شده و تمدن های دیگر را نادیده گرفتند که این امر باعث بروز بحران های جهانی و درگیری های خونینی شده و می شود.

آیت الله تسخیری که به دعوت "یاکونین" رئیس مجمع گفتگوی تمدنهای روسیه برای شرکت در این همایش به جزیره رودوس واقع در جنوب شرقی یونان، به همراه دکتر مهدی سنایی استاد دانشگاه تهران، سفر کرده است با حضور در مصاحبه مشترکی با دیگر رهبران جهان اسلام، مسیحیت و یهودیت ، دیدگاهها و مواضع اسلامی را در مورد مسائل مختلف جهانی از جمله مسئله حمله به لبنان، اشغال عراق و افغانستان و مسئله انرژی صلح آمیز هسته ای کشورمان را تشریح کرد .

چهارمین همایش بین المللی گفتگوی تمدنها از روز 5 مهر ماه با حضور 600 تن از شخصیت های اجتماعی و فرهنگی از 62 کشور جهان در یونان آغاز و تا فردا 9 مهر ماه نیز ادامه خواهد داشتmehr